Side 2 af 3
Re: En idiot med tændrør
: 18. januar 2024 18:06
af Claus Damsgaard
Nu har omsider lige været nede i skuret og sætte tændrøret i og har brugt lidt kobberfedt fra thansen der tåler op til 1300 grader Celcius, så det ikke forkuller som Landbo nævnte. Om der er elektronvandringer mellem metaller, ja nu er der sikkert kun en lille smule kobber i en lille smule fedt på gevindet. Det hjalp det nye tændrør glide sikkert på plads og sidde fast til sidst. Gevindet i topstykket var ramponeret men ikke så slemt som jeg troede. Det var en af de der nedture jeg får - det var ikke så slemt. Jeg mener for resten at smede lærer, at de ikke må samle kobberrør med jernrør, fordi der kommer elektronvandringer, hvorved samlingen korroderer og bliver utæt, tæret.
Lidt kobberfedt? Det brugte jeg. Og det skulle så kunne tåle den stærke varme og ikke forkulles.
Re: En idiot med tændrør
: 18. januar 2024 18:25
af Claus Damsgaard
Er nødt til lige at rette oplysningen om 1300 grader C til 1100 C
Re: En idiot med tændrør
: 18. januar 2024 18:48
af Claus Damsgaard
Den specielle spændeskive behøver ikke mases helt flad, men fordi den giver sig lidt, vil der sluttes tæt. Nu sidder jeg bagefter og tænker på at spænde det hårdere endnu. Det behøves nok ikke. Men jeg startede knallerten op nede i skuret i let frostvejr og det lød skidegodt og en dyb lyd.
Re: En idiot med tændrør
: 18. januar 2024 19:09
af Claus Damsgaard
"Copper + Plus er en bly- og syrefri anti-korrosionspasta, som består af fint spredte kobberpartikler i en ikke-smeltende betonitbund, suppleret med yderst effektive oxiderings- og korrisionshæmmere.
Copper + Plus danner en film mellem metaldelene, som er i stand til at modstå temperaturer helt op til 1350 grader Celsius.
Kobberfedtet yder desuden effektiv beskyttelse mod korrosion, fugt og vibrationer. Produktet er modstandsdygtigt overfor syrer, vand, salt og lud.
Ved at bruge Copper + Plus under samling af metalkomponenter vil komponenterne nemt kunne skilles ad igen - selv efter flere år. Ved at smøre produktet mellem bremseklodserne og bremsecylinderen forebygges pibelyde.
OBS! Må ikke smøres på bremseskiver!
Indhold pr. tube: 100 g."
Re: En idiot med tændrør
: 19. januar 2024 09:14
af Landbo
Claus Damsgaard skrev: ↑18. januar 2024 18:06
Nu har omsider lige været nede i skuret og sætte tændrøret i og har brugt lidt kobberfedt fra thansen der tåler op til 1300 grader Celcius, så det ikke forkuller som Landbo nævnte. Om der er elektronvandringer mellem metaller, ja nu er der sikkert kun en lille smule kobber i en lille smule fedt på gevindet. Det hjalp det nye tændrør glide sikkert på plads og sidde fast til sidst. Gevindet i topstykket var ramponeret men ikke så slemt som jeg troede. Det var en af de der nedture jeg får - det var ikke så slemt. Jeg mener for resten at smede lærer, at de ikke må samle kobberrør med jernrør, fordi der kommer elektronvandringer, hvorved samlingen korroderer og bliver utæt, tæret.
Lidt kobberfedt? Det brugte jeg. Og det skulle så kunne tåle den stærke varme og ikke forkulles.
Nej Claus, fedtet i kobberfedten omdannes også kulpartikler ved ca 200-250 grader på helt samme måde som almindelig smørefedt. Smørefedt består af 60-80 procent olie, 10-15 procent fortykkelsesmiddel og resten er forskellige additiver. Når man så blander kobberpulver i fedtet får man kobberfedt på helt samme måde som man får aluminiumsfedt ved at blande aluminiumspulver i fedtet. Varmer du en klat kobber eller aluminiumsfedt der ligger på en aluplade op med en brænder, vil du se der går ild fedtet lang tid før alupladen bliver rødglødende og falder sammen (smelter). Ren aluminium bliver flydende ved 660 grader Cencius. Det er derfor jeg anbefaler keramisk fedt fedt på varme steder da der ikke er ret meget smørefedt i den keramiske fedt sammenlignet med både alu og kobberfedt.
Kobberfedt bør man generelt ikke bruge på på aluminium, da kobber er forbandet god til at lave galvanisk tæring på aluminium når der kommer saltvand mellem de to komponenter, hvilket gør at aluminium omdannes til et hvidt pulver. Den advarsel gælder på alle alu motordele/bremsedele og fælge.
Hilsen Leif.
Re: En idiot med tændrør
: 19. januar 2024 10:21
af Claus Damsgaard
Diskussionen viser mig, at jeg ikke skal have så travlt med at reparere knallert, men lære noget mere her, inden jeg går i gang. Måske kan man købe nogle remedier, der ikke kan bruges til et specifikt formål. Det her kobber-fedt f.eks.
Re: En idiot med tændrør
: 19. januar 2024 11:57
af Landbo
Claus Damsgaard skrev: ↑19. januar 2024 10:21
Diskussionen viser mig, at jeg ikke skal have så travlt med at reparere knallert, men lære noget mere her, inden jeg går i gang. Måske kan man købe nogle remedier, der ikke kan bruges til et specifikt formål. Det her kobber-fedt f.eks.
Kobberfedt er stadig fint de steder hvor du skal smøre alt andet end aluminium.
Hilsen Leif.
Re: En idiot med tændrør
: 19. januar 2024 12:28
af Claus Damsgaard
Re: En idiot med tændrør
: 19. januar 2024 12:54
af Landbo
Det kan umulig være en person der praktisk har arbejdet på køretøjer der har skrevet den smørre. Kobberfedt har altid været "no go" i nærheden af aluminium på køretøjer der kommer i nærheden af salt på vejene, basta.
Hilsen Leif.
Re: En idiot med tændrør
: 19. januar 2024 15:25
af Claus Damsgaard
Nu sad jeg lige læste om sagerne på Wikipedia og om keramisk fedt på thansen's hjemmeside. Noget giftigt stads, så det ud til på databladet, kemisk fedt på spraydåse.
Galvanisk korrosion opstår generelt (ifølge Wikipedia.dk) når man samler metaldele af forskellige metaller, hvor man ser elektronvanding, altså ikke som elektrisk strøm, men en langsom korrosion, hvorved noget metal bliver ødelagt. Jeg ved ikke, om jeg skal frygte den elektronvandring mellem topstykke og tændrør, men det er da klart nok, at noget fedt mellem gevind ikke forsegler tændrørets ydre, for der skal jo slå gnister fra midten af tændrøret og til stelforbindelsen altså motorblokken. Fedtet kan dermed ikke standse galvanisk korrosion. Men aluminium har nok en naturlig ælde, hvor salt fra vejene sprøjter op på motoren. Fedtet skal være modstandsdygtigt overfor varme, fordi ellers vil tændrøret gro lidt fast og gevindet blive slidt med årene. Og blive skadet hvis jeg prøver at sætte et gammelt tændrør i.
Men om galvanisk korrosion er et problem? Man vil nok helst undgå at fremstille tændrør der er skadelige for topstykker generelt. Og kobberfedt eller andet fedt kan ikke forsegle den elektriske ledningsevne hér. Selve fedtet synes jeg nok ikke er så stor en bekymring i sig selv. Varmebestandigt skal det være efter forholdene, ellers ødelægges smøre- egenskaben