Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering
: 8. oktober 2023 16:43
Nej, ikke så præcist. Det er måske 7 år siden. Den har været strammet adskillige gange.
Snak om scooter og knallert og få hjælp til at lave dit køretøj
https://scootergrisen.org/forum/
Nå på den måde , jeg læste det som om du mente at det var kæden der driver knastakslen der larmede.Claus Damsgaard skrev: ↑8. oktober 2023 16:11 Nej- Men jeg har strammet kæden for nyligt. Den kører en omgang på cirka 1 sekund. Men hvis der er et svagt led. Og hvis det kun er ved svag belastning og 30 km/t nedad. Så trækker baghjulet kæden fremad (tyngdekraften) og man hænger i motoren. Hvis jeg giver gas siger det ikke noget. Den første tid frem til 6500 km kørte jeg med en grå motor. Og jeg ødelagde min motor ved at stramme kæden for meget og den sprang, samleleddet spang. Kæden slog motor huset i stykker. Det ville være det billigste at skifte motoren ud med en ny og det kostede 5000 kroner. Den nye motor var sort.
Aldrig har jeg grædt over en knallert.
Og det skal ikke ske igen. Lærepengene er betalt. Ny kæde og fortandhjul fås på speedline.dk- Men jeg vil starte med at inspiceret vraget. Der står nede i skuret og leg lever desuden i landflygtighed og tvang,
Øh, ikke på grund af medløb på motoren (lukket gasspjæld). Der må være noget andet helt galt med din motor hvis ...............Claus Damsgaard skrev: ↑8. oktober 2023 18:10 Der var oplevelse af højt forbrug af brændstof og knallerten lugtede i skuret af olie og benzin, mere end den plejer. Hvis der indsuges for meget benzin ved tomgang og fart kan de der detonationer opstå, bankelyd. Hvinende, skrabende lyd.
Nope, hvis insdugningsventilen står for løs, vil ventilen ikke åbne nok til du kan opnå max fyldning af cylinderen og dermed kan motoren ikke leverer den ydelse den er opgivet til. Står indsugningsventilen derimod for stram kan du risikere ventilen ikke lukker helt og du dermed mister komposion i motoren og ventil/ventilsædet dermed bliver brændt. Det vil du typisk mærke når motoren bliver driftsvarm og ventilen dermed bliver en lille smule længere. Det med at brænde ventilsæde/ventil er ikke noget der normalt sker på en encylinderet motor, da den så ikke vil gå ordentlig eller skyde ud gennem karburatoren. På en flercylindret motor var det ret normalt det skete i gamle dage når folk glemte at få stillet ventiler på motoren.Claus Damsgaard skrev: ↑8. oktober 2023 20:53 Hej
Jeg tror ikke karburatoren er i uorden. Men hvis indsugningsventilen er for åben, for løs, kunne der komme mere luft/benzin damp ind i kammeret end der forbrændes. Hvis spillerummet var 0,08 mm og ikke 0,05 mm. Måske også tidligere og senere i 1. takt, indsugningstakten. Det giver ikke nødvendigvis et tab af kompression i arbejdstakten, 2.takt, jeg ved det ikke. Men dette problem giver måske utilsigtet forbrænding.
Sådan at der er en våd motor. Men nu prøver jeg at få stillet ventilerne, og så må jeg se om det hjælper. Og jeg har købt et sæt søgerblade.
Øh, ja det har jeg før observeret.Claus Damsgaard skrev: ↑8. oktober 2023 21:11 Jeg har ikke styr på teorien.
Billedet viser at ventilerne åbnes indad. Hvorfor stiller man ventilerne?