Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)
: 11. september 2023 22:28
Så har jeg fundet retsinformationen frem:
Der står intet sted, at bremselyskontakterne er det eneste, som må aktivere bremselyset - tværtimod. Punkt c) siger: Stoplygter kan også aktiveres ved, at retarder eller lignende anordning benyttes.
Det må således ligge i, hvorvidt at SBM boksen kan fortolkes som en "lignende anordning". Der er ikke direkte defineret i loven, hvad en "lignende anordning" er for noget.
Nogle køretøjers elektronik aktiverer også stoplyset kort, når køretøjets tænding sættes aktiv. Dette sker for, at elektronikken kan gennemmåle og teste lampen. Spørgsmålet er, om dette også kan betragtes som en "lignende anordning", eller om køretøjerne ikke følger loven.
Vi må se hvad fstyrs svar bliver. Jeg syntes ikke, at man som "almindelig person", er i stand til at gennemskue svaret ved at læse loven.
Det nemmeste er at godkende anordningen, da det er svær at finde og opdage anordningen ved et syn. Det vil kræve, at de skal udsætte motorcyklen for en deacceleration ved synet fx. ved at køre den ind i en mur .
Der står, at stoplyset skal lyse straks, hvis driftsbremsen aktiveres. Det gør den også med SBM boksen monteret.6.04.003 Stoplygter
(1) Stoplygte:
a) Skal afgive lys af rød farve.
b) Skal være anbragt bag på køretøjet og være rettet bagud.
c) Skal lyse straks, når driftsbremsen aktiveres. Stoplygter kan også aktiveres ved, at retarder eller lignende anordning benyttes.
d) Skal have en lysstyrke på mellem 40 cd og 100 cd målt lige bagfra. Lysstyrken skal være væsentligt større end baglygternes lysstyrke. Denne bestemmelse anses for opfyldt, dersom stoplygtens effektforbrug er mindst 3,5 gange baglygtens effektforbrug, eller såvel stop- som baglygte er godkendt og mærket i henhold til ECE-regulativ 7.
e) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets form gør det påkrævet, kan stoplygte dog anbringes i en højde af indtil 2,10 m over vejbanen.
f) Skal være anbragt således, at afstanden mellem lygterne i et lygtepar er mindst 0,60 m. Denne afstand kan dog nedsættes til 0,40 m for køretøj, hvis bredde er mindre end 1,30 m.
g) Skal være synlig mindst 45° indad og udad samt mindst 15° over og under vandret. Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.
(2) Tredje stoplygte:
a) Må ikke være indbygget i nogen anden lygte.
b) Kan være anbragt i eller uden for køretøjet. Er stoplygten anbragt i køretøjet, må lyset fra den ikke genere føreren gennem førerspejle og/eller andre af køretøjets overflader f.eks. bagruden.
c) Skal have en lysstyrke på mellem 25 cd og 80 cd målt lige bagfra. Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, dersom stoplygten er godkendt og mærket i henhold til ECE-regulativ 7 .
d) Skal være anbragt således, at lysåbningens underkant enten er højst 0,15 m under bagrudens synlige underkant eller mindst 0,85 m over vejbanen. Lysåbningens underkant skal dog være over lysåbningens overkant på de øvrige stoplygter.
e) Skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen dog således, at såfremt stoplygten ikke kan anbringes i køretøjets midterplan i længderetningen på fast karrosseridel, kan der i stedet på de bevægelige karrosseridele (døre og lign.) monteres to stoplygter så tæt på midterplanet som muligt eller en stoplygte forskudt højst 0,15 m til højre eller venstre fra midterplanet målt fra midterplanet til lygtens referencecentrum.
f) Skal være synlig mindst 10° til højre og venstre for køretøjets længdeakse og 10° over og 5° under vandret.
Der står intet sted, at bremselyskontakterne er det eneste, som må aktivere bremselyset - tværtimod. Punkt c) siger: Stoplygter kan også aktiveres ved, at retarder eller lignende anordning benyttes.
Det må således ligge i, hvorvidt at SBM boksen kan fortolkes som en "lignende anordning". Der er ikke direkte defineret i loven, hvad en "lignende anordning" er for noget.
Nogle køretøjers elektronik aktiverer også stoplyset kort, når køretøjets tænding sættes aktiv. Dette sker for, at elektronikken kan gennemmåle og teste lampen. Spørgsmålet er, om dette også kan betragtes som en "lignende anordning", eller om køretøjerne ikke følger loven.
Vi må se hvad fstyrs svar bliver. Jeg syntes ikke, at man som "almindelig person", er i stand til at gennemskue svaret ved at læse loven.
Det nemmeste er at godkende anordningen, da det er svær at finde og opdage anordningen ved et syn. Det vil kræve, at de skal udsætte motorcyklen for en deacceleration ved synet fx. ved at køre den ind i en mur .