Side 2 af 26

Re: Træt af min "elbil"

: 22. november 2022 11:38
af Jps
Jeg undre mig lidt over, at det ikke er så længe siden at jeg kørte 54 km på een opladning da det var varmt. Nu skal jeg så bruge 2 opladninger, når det er koldt. :(

Re: Træt af min "elbil"

: 22. november 2022 12:50
af rjskib
Hej.

Pas også på med lithium batterier, rækkevidden er ofte meget overvurderet.
Vores kabinescooter forbruger 1,1 Ah/km, ved meget forsigtig kørsel. Jeg har set reklamer med rækkevidde på 80-90 km til vores kabinescooter, med et 60 Ah lithium batteri. Så der er også brodne kar, der laver lithium batterier.

Vi har glæde af vores lille benzin generator, som klarer de lange ture. Vi fylder benzin på hjemmefra (hvor vi efterfølgende kan vaske hænder), og så har en liter lugtfrit alkylatbenzin med. Husk at købe en lang wirelås til generatoren, så den ikke forsvinder under ladningen.

Husk at benzingeneratorer kontinuerligt kun kan trække lidt mindre, end hvad der står i reklamerne. Biltema's 1100 Watt kan kun trække kontinuerligt 1000 Watt, så laderen må ikke forbruge mere.

//Jørgen

Re: Træt af min "elbil"

: 22. november 2022 13:03
af Jps
rjskib skrev: 22. november 2022 12:50 Hej.

Pas også på med lithium batterier, rækkevidden er ofte meget overvurderet.
Vores kabinescooter forbruger 1,1 Ah/km, ved meget forsigtig kørsel. Jeg har set reklamer med rækkevidde på 80-90 km til vores kabinescooter, med et 60 Ah lithium batteri. Så der er også brodne kar, der laver lithium batterier.

Vi har glæde af vores lille benzin generator, som klarer de lange ture. Vi fylder benzin på hjemmefra (hvor vi efterfølgende kan vaske hænder), og så har en liter lugtfrit alkylatbenzin med. Husk at købe en lang wirelås til generatoren, så den ikke forsvinder under ladningen.

Husk at benzingeneratorer kontinuerligt kun kan trække lidt mindre, end hvad der står i reklamerne. Biltema's 1100 Watt kan kun trække kontinuerligt 1000 Watt, så laderen må ikke forbruge mere.

//Jørgen

Så hellere et sæt ekstra batterier i bilen, frem for en benzingenerator. Mit kørselsbehov er max 40 km 4 gange om ugen. Og det burde den kunne klare på een opladning pr tur. Men åbenbart ikke, med de nye batterier fra Jan. 2022.

Re: Træt af min "elbil"

: 22. november 2022 14:37
af scootergrisen
Temperaturen er også faldt meget.

Du kan sætte farten ned så bliver rækkevidden længere.

Re: Træt af min "elbil"

: 22. november 2022 15:10
af Landbo
Jps skrev: 21. november 2022 21:35
Jeg kunne jo ikke vide, at batterierne ville gå døde på hjemturen. Og det er første gang, de gør det. Det kommer ikke til at ske igen, det er helt sikkert. Må jo bare lade den op, hos min far. Og så har jeg altid ladet bilen op, efter hver tur der er kørt. Dvs een gang om dagen. Nu bliver det så 2 gange her i vintertiden.

Batterierne burde holde noget længere, end sølle 10 måneder. De gamle batterier holdt jo så i 1½ år, før de skulle lades op 2 gange på en tur over til min far. Næste sæt batterier bliver lithiumbatterier, selvom de koster 13.000 kr ( for den billigste pakke) hvis jeg altså ikke skrotter elbilen.
Det er svært og snakke rækkevidde, når man ikke kender noget til hvor stor din batteripakke er ?

Jeg kunne forestille mig du ikke har haft laderen tændt lang tid nok efter sidste køretur, hvis du mener køretøjet skulle kunne klarer turen med den temperatur vi har nu.

Kunne du ikke også fortælle lidt om hvor stor din lader er samt i hvor lang tid den er sat til efter hver køretur ?

Hilsen Leif.

Re: Træt af min "elbil"

: 22. november 2022 16:28
af Jps
Landbo skrev: 22. november 2022 15:10
Jps skrev: 21. november 2022 21:35
Jeg kunne jo ikke vide, at batterierne ville gå døde på hjemturen. Og det er første gang, de gør det. Det kommer ikke til at ske igen, det er helt sikkert. Må jo bare lade den op, hos min far. Og så har jeg altid ladet bilen op, efter hver tur der er kørt. Dvs een gang om dagen. Nu bliver det så 2 gange her i vintertiden.

Batterierne burde holde noget længere, end sølle 10 måneder. De gamle batterier holdt jo så i 1½ år, før de skulle lades op 2 gange på en tur over til min far. Næste sæt batterier bliver lithiumbatterier, selvom de koster 13.000 kr ( for den billigste pakke) hvis jeg altså ikke skrotter elbilen.
Det er svært og snakke rækkevidde, når man ikke kender noget til hvor stor din batteripakke er ?

Jeg kunne forestille mig du ikke har haft laderen tændt lang tid nok efter sidste køretur, hvis du mener køretøjet skulle kunne klarer turen med den temperatur vi har nu.

Kunne du ikke også fortælle lidt om hvor stor din lader er samt i hvor lang tid den er sat til efter hver køretur ?

Hilsen Leif.
Batteripakken er på 72V 50AH (6 batterier).

Jeg lader bilen op til indikatorlampen lyser konstant grøn. Og det er som regel efter 3½-4 timer. Jeg aner intet om selve laderen, i bilen. Der står intet om den, i de instruktionsbøger jeg har. Jeg sætter bare ladestikket i bilen og stikkontakten, så den lader i de nævnte antal timer.

Re: Træt af min "elbil"

: 22. november 2022 19:35
af Landbo
Jps skrev: 22. november 2022 16:28
Batteripakken er på 72V 50AH (6 batterier).

Jeg lader bilen op til indikatorlampen lyser konstant grøn. Og det er som regel efter 3½-4 timer. Jeg aner intet om selve laderen, i bilen. Der står intet om den, i de instruktionsbøger jeg har. Jeg sætter bare ladestikket i bilen og stikkontakten, så den lader i de nævnte antal timer.
Ja ok. Det syntes og være noget af en lader du har i dytten, hvis det kun tager 3 1/2 time at lade batterierne op efter en 40 km's tur. Hvis vi går ud fra du normalt har 20% tilbage i tanken efter 40 km, vil det betyde laderen leverer mindst 40 Amp/3,5 tim = 11,5 Amp.

Alligevel ville det måske være en ide og prøve at lade laderen være tændt i noget længere tid efter hver gang du har været ude og trille ?

Hilsen Leif.

Re: Træt af min "elbil"

: 22. november 2022 20:04
af Jps
Landbo skrev: 22. november 2022 19:35
Jps skrev: 22. november 2022 16:28
Batteripakken er på 72V 50AH (6 batterier).

Jeg lader bilen op til indikatorlampen lyser konstant grøn. Og det er som regel efter 3½-4 timer. Jeg aner intet om selve laderen, i bilen. Der står intet om den, i de instruktionsbøger jeg har. Jeg sætter bare ladestikket i bilen og stikkontakten, så den lader i de nævnte antal timer.
Ja ok. Det syntes og være noget af en lader du har i dytten, hvis det kun tager 3 1/2 time at lade batterierne op efter en 40 km's tur. Hvis vi går ud fra du normalt har 20% tilbage i tanken efter 40 km, vil det betyde laderen leverer mindst 40 Amp/3,5 tim = 11,5 Amp.

Alligevel ville det måske være en ide og prøve at lade laderen være tændt i noget længere tid efter hver gang du har været ude og trille ?

Hilsen Leif.
Laderen får 12-13 timer. Jeg satte den til kl 19, og hiver stikket ud ved 7-8 tiden i morgen tidlig.

Re: Træt af min "elbil"

: 22. november 2022 20:50
af Landbo
Jps skrev: 22. november 2022 20:04
Laderen får 12-13 timer. Jeg satte den til kl 19, og hiver stikket ud ved 7-8 tiden i morgen tidlig.
Ja ok, så burde batteripakken være ladet helt op.

Hilsen leif.

Re: Træt af min "elbil"

: 22. november 2022 20:55
af GYS
Hvad er det for en type batterier der anvendes?

Består batteripakken af almn. 12V blyaccumulatorer, der kan lades enkeltvis?

Er muligt at tjekke batterierne enkeltvis?

Kan det hjælpe at opvarme den først med en varmluftblæser, så kabinescooteren, og batterierne, ikke er så kolde?