Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”
: 9. marts 2022 22:50
Snak om scooter og knallert og få hjælp til at lave dit køretøj
https://scootergrisen.org/forum/
Er det virkelig så nødvendig for dig ?
Synes ikke det er nødvendigt, at læse mere end jeg har gjort . Lige siden min første Dr.Big (2001-2012), har jeg brugt lappegrejet fra Thansen. Og det på både dæk med den lovlige mønsterdybde og på let slidte dæk. Og jeg har aldrig oplevet, at de er smuttet ud. Desværre har jeg slettet alle billeder jeg havde af diverse reperationer på den 1. Big. Der var der bl.a billeder af lapninger, på delvis slidte dæk.Landbo skrev: ↑9. marts 2022 22:03Måske du endnu en gang burde læse hvad der står i beskrivelsen på dit eget link!Jps skrev: ↑9. marts 2022 17:37 Jeg har da lappet dæk, med det lappegrej man kan købe i Thansen. Jeg kalder dem så karamel/lakridspinde (alt efter farven på dem ) Og har aldrig haft problemer, efter lapning. Og at det skulle være strengt forbudt, at bruge under en hvis mønsterdybde, har jeg aldrig hørt om. Så burde det faktisk stå på lappegrejet, man køber.
http://kortlink.dk/thansen/2f38n
På både 30 og 45 knallerter stilles der også krav om en minimum mønsterdybte, jævnfør færdselsloven/detailforskrifter for Køretøjer.
Hilsen Leif.
Det er muligt du har brugt skråene uden at være kommet galt afsted, men det har altid været god latin inden for den mere seriøse del af dækbranchen aldrig at bruge dem, grundet de kan smutte ud igen. Sker det bliver et dæk lynhurtigt fladt, modsat hvis der sidder et søm eller skrue i hullet og luften dermed siver langsomt ud. Husk på at et fladt forhjul på et tohjulet køretøj i fart normalt = med en røvtur. Samtidig er "hurtige" punkteringer en rigtig stor synder når køretøjer køre galt udi trafikken.Jps skrev: ↑10. marts 2022 08:35Synes ikke det er nødvendigt, at læse mere end jeg har gjort . Lige siden min første Dr.Big (2001-2012), har jeg brugt lappegrejet fra Thansen. Og det på både dæk med den lovlige mønsterdybde og på let slidte dæk. Og jeg har aldrig oplevet, at de er smuttet ud. Desværre har jeg slettet alle billeder jeg havde af diverse reperationer på den 1. Big. Der var der bl.a billeder af lapninger, på delvis slidte dæk.Landbo skrev: ↑9. marts 2022 22:03Måske du endnu en gang burde læse hvad der står i beskrivelsen på dit eget link!Jps skrev: ↑9. marts 2022 17:37 Jeg har da lappet dæk, med det lappegrej man kan købe i Thansen. Jeg kalder dem så karamel/lakridspinde (alt efter farven på dem ) Og har aldrig haft problemer, efter lapning. Og at det skulle være strengt forbudt, at bruge under en hvis mønsterdybde, har jeg aldrig hørt om. Så burde det faktisk stå på lappegrejet, man køber.
http://kortlink.dk/thansen/2f38n
På både 30 og 45 knallerter stilles der også krav om en minimum mønsterdybte, jævnfør færdselsloven/detailforskrifter for Køretøjer.
Hilsen Leif.
Men det at du skriver Strengt forbudt, kræver jo noget lovtekst, hvor netop de 2 ord står. Men nok om det. Dæk skal jo følge loven, angående mønsterdybde, det der ingen tvivl om. Jeg skiftede dæk for næsten hver 6-8.000 km, lige på nær Schwalbe Ice og Powertrack. De kunne holde 10-15.000 km. Og Big'en nåede 114.000, km før den blev solgt (med "ny" brugt motor )
En lapning vil jeg absolut mene gerne skulle kunne holde i hele dækkets levetid.Kymconørden skrev: ↑10. marts 2022 23:26 Har kun haft positive oplevelser med "skrå" Har flere gange lappet bagdækket med "bussemænd" og det har holdt flere tusind-kilometer...
En anden, der har lappet en hel del dæk har altid brugt et metalbor i en passende diameter.Kymconørden skrev: ↑15. marts 2022 00:53 Bestemt. Og i mine glade tun-dage, har jeg da tit været over 80kmt uden "klisterpinds"-lapningerne har rykket sig en mm. Eneste problem har været selve boret/filen/rivalen til at rengøre og strømline hullet med. Dårlig kvalitet og næsten uden evne til at revse gummi. I stedet har jeg brugt en lille og let-konisk grov rundfil.
Det virkede meget bedre. Pindene er forholdsvis tykke og kræver et hul pænt større end fx et søm laver. Der skal files lidt.