Side 2 af 4

Re: EU45 på cykelsti

: 30. december 2014 19:23
af Jps
TOCA skrev:Det mærkelige er jo, at de må tage et traktorkørekort, og med det I lommen køre en 500 HK John Deere af de helt store :roll:
Ja, og dem møder jeg en del af hernede på Ø'en. Alderen burde sætte op til 21 år, før man kan tage Traktorkortet.

Re: EU45 på cykelsti

: 31. december 2014 16:02
af TOCA
Jps skrev:
TOCA skrev:Det mærkelige er jo, at de må tage et traktorkørekort, og med det I lommen køre en 500 HK John Deere af de helt store :roll:
Ja, og dem møder jeg en del af hernede på Ø'en. Alderen burde sætte op til 21 år, før man kan tage Traktorkortet.
Næh, nej, priserne på traktorer burde sænkes markant, så jeg kunne få råd til sådan en, med opvarmet førerhus, her i vinteren, så jeg ikke behøver fryse, blive våd eller bekymre mig om en smule sne ;)

Re: EU45 på cykelsti

: 31. december 2014 16:28
af Jps
TOCA skrev:
Jps skrev:
TOCA skrev:Det mærkelige er jo, at de må tage et traktorkørekort, og med det I lommen køre en 500 HK John Deere af de helt store :roll:
Ja, og dem møder jeg en del af hernede på Ø'en. Alderen burde sætte op til 21 år, før man kan tage Traktorkortet.
Næh, nej, priserne på traktorer burde sænkes markant, så jeg kunne få råd til sådan en, med opvarmet førerhus, her i vinteren, så jeg ikke behøver fryse, blive våd eller bekymre mig om en smule sne ;)
Køb en Ape ;)
Piaggio_APE.jpg

Re: EU45 på cykelsti

: 31. december 2014 16:31
af GYS
Jps skrev: De danske politikere tør ikke lade 16 årige køre på 125cc, eller en såkaldt Epa-traktor, der max må køre 30 km/t Og det trods det, at Piaggio APE må køres af en 16 årig (25 km/t versionen).
Et flertal af danske politikere vil måske acceptere at alderen for knallert 25 sænkes til 15 år, og knallert 30/45 samt lille MC til 16 år. Forslaget kommer fra Dansk Folkeparti. Dansk Folkeparti får måske stor indflydelse ved næste folketingsvalg.

http://www.magacin.dk/motorcykler/beslu ... mc/ar5665/

80 % af knallertulykker sker med folk som er over 18, så selv om det umiddelbart er de unge, som har mest brug for en knallert, så er det altså ikke dem, som kører dårligst, siger Kim Christiansen.

Re: EU45 på cykelsti

: 31. december 2014 17:30
af Jps
GYS skrev:
Jps skrev: De danske politikere tør ikke lade 16 årige køre på 125cc, eller en såkaldt Epa-traktor, der max må køre 30 km/t Og det trods det, at Piaggio APE må køres af en 16 årig (25 km/t versionen).
Et flertal af danske politikere vil måske acceptere at alderen for knallert 25 sænkes til 15 år, og knallert 30/45 samt lille MC til 16 år. Forslaget kommer fra Dansk Folkeparti. Dansk Folkeparti får måske stor indflydelse ved næste folketingsvalg.

http://www.magacin.dk/motorcykler/beslu ... mc/ar5665/

80 % af knallertulykker sker med folk som er over 18, så selv om det umiddelbart er de unge, som har mest brug for en knallert, så er det altså ikke dem, som kører dårligst, siger Kim Christiansen.
DF har mere end een gang skrevet om ændringer på knallertområdet. Og knallert 25, er mig bekendt ikke en selvstændig gruppe, men hører under de samme regler som 30'erne. For en 25'r må f.eks også vise max 43 km/t på rullefeltet, før den anses for værende ulovlig. Men lad os bare få gjort det legalt at 16 årige kan få lov til at køre enten 45 eller en begrænset 125cc (max 80 km/t).

Re: EU45 på cykelsti

: 1. januar 2015 14:45
af TOCA
25? Flere typer = flere muligheder for rod, og endnu en opgave til Politiet, som har rigeligt andet at tage sig til. Det tror jeg ikke er løsningen.

Lad dem alle køre 45 (+ en sjat), ud på kørebanen hvor de kan ses, og har en mulighed for at undvige, tillad 18 årige med kørekort at fjerne alle begrænsninger, mod at betale indregistrerings afgift. Mindre for Politiet at tage sig af, færre ulykker, penge i statskassen, win win.

Re: EU45 på cykelsti

: 1. januar 2015 16:33
af Jps
TOCA skrev:25?

Som svar på spørgsmåltegnet ud for 25, så kan jeg oplyse dig om (hvis du ikke ved det allerede? :) ) at 25 knallerter, har eksisteret i DK i mindst 9 år. :).

Re: EU45 på cykelsti

: 2. januar 2015 18:15
af GYS
Jeg mener at der gælder samme regler for 25 og 30'er. Så vidt jeg ved sælges ikke mere 30'ere, da knallerter ikke mere skal have typegodkendelse.
I stedet bruges EU-typegodkendelsen, dvs. der kun er 25 og 45. Nogle 25'ere kan lige køre 27-29 km/t, og sælges som 30'ere i Danmark.

Til gengæld er nu nemmere at importere en scooter selv.

På et tidspunkt tror jeg, at de 16 årlige får 125cc MC-kørekort. Denne gang, er det både DF, Venstre og Liberal alliance der har stillet forslaget. Og dermed, er stor sandsynlighed for, at der er flertal i folketinget. Måske kan det ikke vedtages af den nuværende regering. Men, på et tidspunkt, kommer jo en afløser. Og forslaget bliver nok stillet igen.

Jeg tror det er forsvarligt med 125cc'er til de 16 årlige, men det kan diskuteres, om de har kræfter nok, til at køre på motorvej, og om de bør kunne køre over 80 km/t. Hvis der tillades de kører på motorvej bør de holde sig i højre side ligesom lastbilerne, og kun tillades overhaler, hvor lastbiler har lov at overhale. Eller, der kan forbydes de overhaler på motorvej.

Derudover håber jeg, at der kommer flere 125cc'er med ABS bremser. I dag findes flere 125cc scootere med ABS, og et par 125cc motorcykler med ABS (yamaha 125cc og KTM 125cc). Men begge er blandt de dyreste. Til næste år kommer BMW måske også med nogen. I hvert fald er de i gang med en prisbillig 250cc motorcykel der kommer i slutningen af 2015.

Re: EU45 på cykelsti

: 2. januar 2015 19:50
af Jps
GYS skrev:Jeg mener at der gælder samme regler for 25 og 30'er. Så vidt jeg ved sælges ikke mere 30'ere, da knallerter ikke mere skal have typegodkendelse.
I stedet bruges EU-typegodkendelsen, dvs. der kun er 25 og 45. Nogle 25'ere kan lige køre 27-29 km/t, og sælges som 30'ere i Danmark.
Ja, de 2 modeller (25/30) kører under samme regler.

Der sælges skam stadig ægte 30'ere herhjemme, bl.a. PGO. Det er fortrinsvis alle de kinesiske knallerter, der er 25'ere. Men der findes også mærkevarescootere, som 25'ere. Og det er f.eks. Yamaha Neos 4takt. Speedometeret viste godtnok 32 km/t på den jeg prøvede, men speedometre på knallerter, har det med at snyde med farten. Peugeot Loxoor, som er en ældre model efterhånden, er en 25'r. Nogle af de nyere Peugeot'er, er det også.

Re: EU45 på cykelsti

: 3. januar 2015 11:33
af TOCA
Jps skrev: Som svar på spørgsmåltegnet ud for 25, så kan jeg oplyse dig om (hvis du ikke ved det allerede? :) ) at 25 knallerter, har eksisteret i DK i mindst 9 år. :).
Tak for info, troede kun vi havde to typer, og at 25'ere var noget de brugte i udlandet :o