Kymconørden skrev:Baddi skrev:..skyldes den manglende ventilation af motorens inderside.

- og i høj grad også den mekaniske og termiske påvirkning/nedbrydning olien udsættes for, samt dens opgave at opsamle og fastholde mikro-partikler i form af kulstof og metal, ælder også olien.
Min opfattelse af olie-typerne har nu altid været at Mineralsk olie er den gammeldags man suger op af jorden. Syntetisk olie er kemisk fremstillet og er i den forstand ikke olie, men opfører sig som olie. Semi-syntetisk er netop en form for blanding af de 2 typer olier, der ellers ikke kan arbejde sammen. Efter sigende skulle semi-syntetisk olie være den eneste der kan blandes med både mineralsk og syntetisk olie, uden at det går galt. Af den grund har jeg altid brugt semi-syntetisk, den kan hældes på hvad som helst

I kemi laver man sjældent molekylerne helt fra bunden når det er sådan noget stort som olie der tales om.

En syntese betyder dog blot at selve stoffet er menneskeskabt, men dets bestanddele er ofte naturlige og syntetisk olie er ifølge wiki modeficeret petroleum molekyler.
http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil
Angående ventilationen, så har den pænt meget at sige.

På motorer er det et krav at holde undertryk i motoren, for at stempelringene slutter så tæt som muligt og for at olie ikke presser sig ud gennem pakninger. På vores scootere sker det ved en slange fra ventildækslet der går hen til undertrykssiden af luftfilteret og suger gas ind der, så trykket i indersiden af motoren højest er det samme som mellem luftfilter og karburator.

Dette har dog den bivirkning at den kemiske sammensætning af gas i motoren er den gas der er smuttet forbi stempelringene samt kondensvand og det er i høj grad det der gør at vi skal skifte olie så ofte som vi skal, da dampene går i forbindelse med olien.
Ved biler har de løst det problem med et PCV system, hvor der er to slanger og en ventil.

Den ene slange går som vores fra ventildæksel til undertrykssiden af luftfilteret og sørger for at trykket inde i motoren ikke har mulighed for at komme højere end dette, så det altid er under atmosfærisk tryk. Denne slange kommer der dog ved alle andre forhold end tomgang og fuld gas luft
ind ad. Slangen hvor der suges går fra ventildækslet til efter gasspjældet og på denne slange sidder en ventil som ved hjælp af trykforskellen justerer hvor meget luft der suges ind, for at man kun får omkring 2-8% af den samlede mængde luft fra motoren. PCV systemet giver et undertryk i motoren samt genbruger den benzin der er sneget sig forbi stempelringene ligesom vores system, men har den fordel at den kemiske sammensætning i motorens inderside i langt højere grad består af frisk luft og langt mindre koncentration af benzindampe, hvilket øger oliens levetid.
Hvorfor har vi så ikke PCV på scootere?
Tjo, det er dyrt. Jeg har lavet en 48 siders rapport om dette, hvor data fra indsprøjtningssystemet blev brugt som reference. Jeg har senere fundet små-fejl i rapporten, men konklusionen fra dér var at tolerencen når man laver ventilen er 0,002mm, hvilket er så stram en tolerance at produktion af disse ventiler vil være møg dyrt.
