Nu har motoren fået ekstra styrke, højere moment og flere omdrejninger med effekt-tuningen. Motoren er blevet stærkere.
Så nu giver det mening at gå videre til sekundær-tuning. Man kunne også kalde det Mekanisk-tuning. Det er en form for tuning der kun har at gøre med hvordan kræfterne kommer mest effektivt fra motoren og ned i asfalten, og hvor hele gearingsforløbet optimeres.
Det vil sige at delene i dette afsnit, ikke tilfører nogen ekstra enegi til scooteren men ændrer på hvordan kræfterne bliver fordelt og overført.
Variomatic:
Varioen er genial. En roterende "fuld-automatisk gearkasse", der med sine rullevægte og i samspil med trykfjederen, sørger for den optimale gearing under alle forhold, belastninger og hastighed.
En Sports-vario kan håndtere den øget effekt, og har optimerede "rulle-baner/gearings-forløb" der fordeler kræfterne bedre op gennem gearingen end standard-varioen. Overfladen kan være behandlet for bedre greb.
- vario1.jpeg (9.77 KiB) Vist 14162 gange
Over-range/Oversize:
Er en CVT i overstørrelse. Vario, rem og remskiver med større diameter end standard.
Hele udvekslingen i selve vario-systemet bliver "bredere" ved at udvidde skivernes diameter. Det giver "flere gear", et bredere spænd for motoren at arbejde på. På samme måde et lavere 1.gear og højere sidste gear, med mulighed for øget optræk og topfart til følge.
- f4c4d80fb99c4c.gif (6.86 KiB) Vist 13733 gange
Oversize er typisk 128mm eller 134mm.
- Stage6_RT_Oversize.jpg (79.79 KiB) Vist 13735 gange
Her skal der 8 rullevægte til at tage slæbet i en Polini Over-range variator.
- vario.JPG (27.63 KiB) Vist 14152 gange
Rulle-vægte:
Rullerne er med deres vægt små "gear-skiftere" i varioen. Jo tungere rullerne er, jo nemmere vil de kunne tvinge remmen op i gear i forhold til hvor meget modtryk trykfjederen giver. Ideen med forskellige "vægte", er at gøre det muligt, at justere sin vario/trykfjeder ind til de optimale omdrejninger.
Med andre ord, kan man ændre på ved hvilket omdrejnings-tal motoren skal arbejde, og finde det punkt hvor den er stærkest.
Bliver rullerne lettere, stiger omdrejningerne. (motoren vil generelt køre i et lettere gear).
Bliver rullerne tungere, falder omdrejningerne.(motoren vil generelt køre i et tungere gear).
Rulle-vægte er også sjove at lege med på standard scooter.
- ruller.jpeg (3.77 KiB) Vist 14166 gange
Shims/skiver:
Er små skiver til at lægge i forlængelse af glide-røret. Typisk 0,1-0,2-0,5 og 1mm tykke.
Med skiverne kan man trimme bredden af variatorens remskive-gab, så remmen kommer så tæt ind mod akslen at ligge som muligt. (1.gear).
Typisk er en ny standard-rem en del bredere end selve variatoren og vil ligge højere i variatoren (2.gear) med tab af optræk til følge.
Med shims kan man løbende justere variator-bredden i takt med remmen slides smallere.
- shims.jpg (3.01 KiB) Vist 13740 gange
Remskive - Torque Driver:
Den yderste remskive kan udskiftes med en sports-udgave der har en ændret facon på sporene til styre-stifterne. Nogle skiver har flere spor med forskellig hældning/form at skifte imellem for optimal indstilling.
- TorqueDrive.jpg (51.86 KiB) Vist 13732 gange
De ændrede spor har indvirkning på over hvor bredt et omdrejnings-spænd hele udgearingen skal foregå. Motorer med et meget smalt effekt-bånd skal også have en udgearing der foregår over samme smalle område, hvorimod motorer med et bredt effektbånd har bedre gavn af en mere langtrukket udgearing der foregår over et større omdrejnings-spænd.
- Motoforce_Racing_Rear_Torque_Driver.jpg (41.37 KiB) Vist 13740 gange
Rem:
Remmen er et smidigt bælte der med sine "hakker" er istand til at tilpasse sig forskellige diametre. Remmen overfører energien fra varioen til koblingen. En tun-rem er kraftigere, evt. bredere end standard. Den er forstærket iforhold til greb og holdbarhed.
- DriveBelt.jpg (77.14 KiB) Vist 14162 gange
Trykfjeder:
Tryk-fjederens opgave er at holde remmen "til" rem-hjulene op og ned gennem gearingen, og undgå at den "spinner". Det er også trykfjederens opgave at tvinge gearingen med ned, når omdrejningerne falder.
Ved tuning er ideen at stramme fjederen, for at få bedre "bid" i remmen, og undgå at remmen "fedter". Når kræfterne øges , kan standard-fjederen i nogle tilfælde være for svag til at holde remmen til, og en kraftigere fjeder er nødvendig.
Når trykfjederen gøres hårdere, skal rulle-vægtene også være tungere, for at gearingen foregår ved samme omdrejnings-tal som før. En ændring af trykfjederen alene, vil ændre det omdrejningstal motoren ellers arbejder ved.
- tryk1.jpeg (10.95 KiB) Vist 14166 gange
En sports- og 2 forskellige standard-trykfjedre har forskelligt modtryk til rullernes vægt/centrifugalkraft i variatoren.
I dette tilfælde er forskellen fra ca 4g ruller til den korte fjeder, til ca 6g ruller i den mellemste, og ca 8g ruller i den høje fjeder for at motoren arbejder ved ca. samme omdrejninger med de 3 forskellige fjedre.
En kraftigere fjeder giver mere intern friktion, og slid på ruller og rem øges.
- Trykfjeder.jpg (111.51 KiB) Vist 13735 gange
Twist Control:
Er et trykleje der sættes mellem fjederen og remskiven. På den måde undgår man at fjederen skal vride sig sammen med remskiven når den gearer op og ned, men derimod give et mere jævnt tryk uden friktion fra "vredet" som ellers koster energi. Hårdt belastede trykfjedre skulle også leve længere med en Twist Control, da de helt undgår at vride. Den ekstra højde lejet giver fjederen, svarer til 15% forøgelse af fjedertrykket.
- leje.jpg (4.02 KiB) Vist 13740 gange
Sports-kobling:
Slyng-koblingens opgave er at sende energien fra remhjulet videre til slut-gearingen og baghjulet når der gives gas.
Racer/sports-koblingen har ofte større bakker at "bide" med og kan veje mindre end standard-koblingen.
Nogle modeller kan justeres trinløst til at tage fat ved et lavere, eller højere omdrejnings-tal. Andre bruger små vægtklodser og fjeder-styrker til justering. jo tungere bakkerne er, og jo lettere fjeder den har, jo før vil den slå ud. Ved lavere omdrejninger.
Fordelen er at kunne koble til ved et omdrejningstal hvor motoren trækker bedst.
- kobling1.jpeg (8.11 KiB) Vist 14166 gange
Mere areal på bakkerne = Mere friktion = Bedre bid = Hurtigere afgang.
- Bakker.jpg (80.48 KiB) Vist 13735 gange
Koblings-fjedre:
Fjedrene fås i forskellige træk-styrker og evt. i kombination med små vægt-klodser.
En tung bakke med svag fjeder vil slå ud tidligere end en let bakke med stram fjeder. Ved at trimme bakkerne med forskellige fjedre og evt vægt-klodser, kan man justere ind til det bedste omdrejningstal koblingen skal slå ud.
- fjeder.jpeg (9.84 KiB) Vist 14166 gange
Slut-gearing:
Kræfterne bliver overført til baghjulet gennem slut-gearingen og er den sidste udveksling inden asfalten. På en motor med flere kræfter, er standard-slutgearingen for lav i forhold til kræfterne, og man går glip af mulig topfart.
Jo stærkere en motor bliver jo højere en gearing kan den matche.
- gear.jpeg (5.8 KiB) Vist 14166 gange
Svingarm/Stabilisator:
At kalde den en sving-arm er lidt misvisende. For dens hoved-opgave er nemlig ikke at svinge. Tværtimod er den til at afstive baghjulet på den "frie side" af hjulet..
Når kræfterne stiger, bliver belastningen på variator-huset efterhånden for stor, da den er ene om at holde baghjulet i kun en side.
Ved at støtte hjulet i den anden side også, strammes hele kraftoverførslen op, og vridninger der ellers koster energi undgås.
Via noget montering er det et kugleleje der holder baghjuls-akslen. "Svingarmen" fungerer også som ophæng til udstødningen.
- torsen_booster.jpg (201.72 KiB) Vist 13616 gange
Starter:
I tilfælde af at standard-starteren får problemer med at trække den forøgede cylinder-volumen/kompression ved tuning, findes der "High Torque Startere" der med forøget styrke skulle klare opgaven.
- index.jpg (6.66 KiB) Vist 13853 gange
Dæk:
Ideen med racer-dæk er vejgreb. En blød gummiblanding uden for meget mønster, bider godt i vejen. Slicks er dæk helt uden mønster. Racer-dæk har mindre luft og rullemodstand, end normale dæk.
- dæk.jpeg (5.16 KiB) Vist 14166 gange
Bremser:
Når tuningen bare spiller, og hastigheden på scooteren er fordoblet, vil du få HAGEN
over bremselængden når det pludselig bliver alvor! En opdatering af bremserne er fornuftigt når man tuner.
- brake.jpg (51.17 KiB) Vist 14166 gange