Nøgle til Abus-lås knækket

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
mrserious
2. Rang
2. Rang
Køretøjer: PGO big max 45km/t

Nøgle til Abus-lås knækket

Ulæst indlæg af mrserious »

Jeg har en Abus-kædelås, hvor nøglen er knækket halvt nede i låsen. Så halvdelen af nøglen sidder altså i låsen. Jeg kan stadig låse den op og i, når jeg stikker den anden halvdel af nøglen ned i låsen.

Jeg er bare bange for, at jeg pludselig ikke kan låse den op længere, og scooteren så er låst fast til et eller andet.

Kan man på nogen måde på nøglestumpen op af låsen? Eller hvad kan man ellers gøre ved det. Låsen kostede 1100kr :shock:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Nøgle til Abus-lås knækket

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvordan ser nøglen ud ?
Brugeravatar
mrserious
2. Rang
2. Rang

http://lockitt.com/Lockitt/product/SPRK/RKAB115.html som den her. Knækket ca. midt på
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Du skal nok have 2 meget tynde stykker metal du kan komme ned i låsen med og prøve og få stumpen op.
Ligesom 2 nåle bare med modhager på. Det kan være hvis du ikke kan finde det rigtige værktøj at du kan bøje spidsen på 2 nåle så de kan bruges.
Brugeravatar
mrserious
2. Rang
2. Rang

Ja okay, det kan være jeg skal prøve det..
Brugeravatar
mrserious
2. Rang
2. Rang

Ville det være sindssygt at prøve at putte en smule lim på spidsen af nålen, og så prøve at få den til at lime på nøglestumpen og så prøve at trække det ud af låsen?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Så lim nøgle delene sammen i stedet for en nål så fat du bedst fat.

Men hvis limen kommer ved siden af kan det være den bliver sværre at få ud.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Køretøjer: Yamaha Neos 4, 45scooter

Ulæst indlæg af balle »

Jeg har haft en lignende episode med min ABUS kædelås, hvor jeg knækkede nøglen da jeg skulle låse den op. Jeg har vedligeholdt den for dårligt med låseolie, den gik stramt men jeg forcerede og nøglen knækkede næsten helt oppe ved låsens top. Forskelligt værktøj hjalp ikke, så jeg ringede efter Falck. Han prøvede også med sekundlim, men uden held. Hjem skulle jeg, så kæden blev skåret over med en vinkelsliber; den store tang kunne ikke bide den over. Efterfølgende har jeg taget lidt af beklædningen af og købt en kraftig hængelås som kan gå igennem kæden. Det var så min løsning, men jeg håber da at du kan få nøglen ud på kædelåsen.

Venligst Erik.
Brugeravatar
mrserious
2. Rang
2. Rang

Ja okay en løsning, kunne måske så være stadig at bruge kæden, men med en kraftig hængelås. For det er vel trods alt billigere end at skulle ud og købe en ny kæde (1100kr) Hvilken hængelås er "god" nok til sådan en kæde? Jeg mener, at det er jo dumt med en god kæde, hvis selve låsen kan smadres let.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Køretøjer: Yamaha Neos 4, 45scooter

Ulæst indlæg af balle »

mrserious skrev:Ja okay en løsning, kunne måske så være stadig at bruge kæden, men med en kraftig hængelås. For det er vel trods alt billigere end at skulle ud og købe en ny kæde (1100kr) Hvilken hængelås er "god" nok til sådan en kæde? Jeg mener, at det er jo dumt med en god kæde, hvis selve låsen kan smadres let.
Du kan jo tage kæden med ind til en låsesmed og få ham/hende til at vurdere. Eller gå i et værktøjsmagasin/byggemarked og købe en kraftig lås af kendt mærke. Jeg gjorde det sidste.

Venligst Erik.
Besvar