Boligafdelinger og knallerter i kældre

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Giantco Stealth
1. Rang
1. Rang

Boligafdelinger og knallerter i kældre

Ulæst indlæg af Giantco Stealth »

Kære alle,

Jeg er den lykkelige ejer af en Giantco Stealth - Kinesisk kvalitetsscooter.

De fleste har oplevet, at viceværten/ejendomskontoret ikke lige så begejstret for knallerter i deres kældre eller cykelrum, som vi er.

Jeg har i ca. 3 år oplevet, hvordan de har forsøgt at motivere mig til at fjerne den med forskellige passivt aggressive taktikker.

Jeg var uheldig sidste søndag med benzinpistolen; den "klikkede ikke", og jeg fik benzin udover scooteren. Jeg troede, at når benzinen fordampede, ville benzinparfumen forsvinde, men nej, det gjorde den ikke - havde åbnet vinduet. Derfor fik jeg en seddel fra ejendomskontoret om, at den lugtede af benzin som generede andre beboere og det ikke er tilladt af have den stående i kælderen.

Jeg skrev en undskyldende mail og forklarede mit uheld og at det aldrig ville ske igen.

Ejendomskontoret:
Men den må stadig ikke stå i kælderen

Jeg svarede:
Tak for dit svar.

Den har stået der i næsten 3 år, og der har aldrig været et problem.

Hvorfor må den ikke det?

Ejendomskontoret:
Brandmyndighederne har givet os besked på, at den ikke må stå i kælderen

Vi beklager selvfølgelig, men vi kan ikke give dig tilladelse til det.
--

Jeg svarer først, når jeg har undersøgt situationen:

Der står ikke i husreglerne at knallerter ikke må stå i kælderen og jeg har ikke fundet lovgivning på området.

Beredskabsstyrelsen skrev til mig:
Tak for din henvendelse om eventuelle generelle brandkrav til opbevaring af knallerter i kældre under beboelsesejendomme.

Beredskabsstyrelsen kan alene udtale sig om beredskabslovgivningen. Beredskabslovgivningen har ikke generelle tekniske forskrifter ifm. opbevaring af knallerter i kældre under beboelsesejendomme.

På beredskabslovgivningens område kan de kommunale redningsberedskaber dog stille konkrete krav. Er ejendommen fredet, så foretager det kommunale redningsberedskab brandsyn af ejendommen og påser bl.a., at der ikke er let antændelige effekter i kældre.

Du kan rette henvendelse til det lokale kommunale redningsberedskab og spørge om de har stillet krav til ejendommen eller foretager brandsyn af ejendommen – du finder kontaktoplysninger her: Find dit brandvæsen (brs.dk)

Du kan evt. bede ejendomskontoret om at uddybe, hvem brandmyndighederne er, der har givet beskeden, da det måske kan være en privat brandrådgiver, der har påset overholdelse af f.eks. byggelovgivning eller en brandinspektion fra et forsikringsselskab.

Du er velkommen til at vende tilbage, hvis ovenstående giver anledning til yderligere spørgsmål.

--
En politisk ordfører skrev: At han ikke kendte til problemet, og bad mig give ham eksempler - Hvilket I gerne må hjælpe mig med, så vi kan arbejde på en lovændring, der giver os ret til at parkere i kældre. Ingen modarbejdelse af den grønne omstilling og grønne scootere! :mrgreen:

Jeg vil skaffe mere dokumentation, før jeg beder ejendomskontoret om at dokumentere brandmyndighedernes påbud af min knallert - jeg tvivler på, at påbuddet findes.
Senest rettet af Giantco Stealth 3. juni 2026 17:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 15.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Re: Boligafdelinger og parkering af knallerter i kældre

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg kan relaterer til det, med at parkere sin knallert, i en kælder. Første gang jeg stillede en knallert i en kælder, var i 1978. Jeg havde så spurgt ejeren af ejendommen, om jeg måtte det, Han sagde, at så længe der ikke lugtede af benzin, var det i orden. Ellers skulle den rengøres inden den blev sat ned i kælderen. Der var ikke klager fra beboerne i de 2 år, jeg havde den stående.

I 1981 boede jeg i et større boligkompleks, hvor jeg også spurgte ejeren af ejendommen. Her var svaret, at det måtte jeg ikke, på grund af brandfare. Så spurgte jeg hvorfor, der så måtte stå flere dunke petroleum (4-6 i mit tilfælde= 40-60 liter) i samtlige 242 lejligheder. Det kunne han så ikke argumenterer imod, og jeg fik lov til at stille min knallert, i kælderen. Det gik uden problemer i 17 år, indtil jeg flyttede.

Og fra 1998-2020, stod mine knallerter i en garage, ved det hus jeg boede i.
Brugeravatar
Giantco Stealth
1. Rang
1. Rang

Re: Boligafdelinger og parkering af knallerter i kældre

Jeg kan godt huske din historie, da jeg har læst den før for længe siden.

Elcykler udgøre en langt større brandrisiko, da de kan selvantænde litiumbatterierne. Men det handler vel nok mere om "grønne følelser" end logik.
Brugeravatar
Giantco Stealth
1. Rang
1. Rang

Re: Boligafdelinger og knallerter i kældre

Sidste nyt:
Jeg skrev:
Tak for dit grundige svar.

Kan I oplyse, hvilken konkret brandmyndighed eller instans, der har givet påbud om, at knallerten ikke må stå i kælderen?

...
Hvad tror I, de svarede?
Brugeravatar
Kogt
2. Rang
2. Rang

Re: Boligafdelinger og knallerter i kældre

Ulæst indlæg af Kogt »

Giantco Stealth skrev: 4. juni 2026 09:09 Sidste nyt:
Jeg skrev:
Tak for dit grundige svar.

Kan I oplyse, hvilken konkret brandmyndighed eller instans, der har givet påbud om, at knallerten ikke må stå i kælderen?

...
Hvad tror I, de svarede?
"Øøh, bøøhhh æh hmm" eller noget lignende he he
Den organisation/bestyrelse der kører min blok er også småtotalitær. Her trues der(diskret) med inspektion af lejligheder for brandalarmer, hvis man kommer til at oplade sit cykelbatteri indendørs.. og de har bygget et skur specielt til elcykel opladning.. Safetyfreaks. Har godt nok et par trådløse in-ear plugs, :shh: krydser fingre for at de ikke selvantænder.
Besvar