MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI Udstødning skiftes

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 23
Tilmeldt: 7. december 2024 13:14
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI Udstødning skiftes

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

Hej,

Der er gået hul på lydpotten på datterens MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI. Jeg har set lidt på reservedele, og fundet at en original koster i omegnen af 2.500 kr. Personligt synes jeg ikke det står i forhold til købsprisen på en splinterny scooter ... så jeg har selvfølgelig søgt på det uoriginale marked.
Her kan jeg se at der er en "VGA Explora Euro-4" https://kgi.dk/udstoedning-e4-e5-oem-kvalitet-34547-da, der koster en tusse.
Nu er spørgsmålene:
  • Er der nogen, der har prøvet den af?
Der står at "for at forlænge levetiden, så kan man med fordel behandle udstødningen med varmebestandig spraymaling og lak".
  • Er det nødvendigt at male den? Uden maling, vil levetiden så være forskellig fra den originale, der alligevel ikke har holdt mere end 5 år?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 2317
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI Udstødning skiftes

Ulæst indlæg af Landbo »

FarSkifterOlie skrev: 14. marts 2026 10:35 Hej,

Der er gået hul på lydpotten på datterens MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI. Jeg har set lidt på reservedele, og fundet at en original koster i omegnen af 2.500 kr. Personligt synes jeg ikke det står i forhold til købsprisen på en splinterny scooter ... så jeg har selvfølgelig søgt på det uoriginale marked.
Her kan jeg se at der er en "VGA Explora Euro-4" https://kgi.dk/udstoedning-e4-e5-oem-kvalitet-34547-da, der koster en tusse.
Nu er spørgsmålene:
  • Er der nogen, der har prøvet den af?
Der står at "for at forlænge levetiden, så kan man med fordel behandle udstødningen med varmebestandig spraymaling og lak".
  • Er det nødvendigt at male den? Uden maling, vil levetiden så være forskellig fra den originale, der alligevel ikke har holdt mere end 5 år?
Kan hullet ikke lappes med et pladestykke og svejsning ?

Ellers er en original udstødning vel heller ikke så dyr hvis knallerten holder 5 år mere ?

Det er nok mere et spørgsmål om VGA udstødningen passer mekanisk og har forskruning til en eventuel lambdasonde.

Jeg tvivler på at lakbehandling hjælper på holdbarheden.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 23
Tilmeldt: 7. december 2024 13:14
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

Re: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI Udstødning skiftes

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

Landbo skrev: 14. marts 2026 22:41 Kan hullet ikke lappes med et pladestykke og svejsning ?
Det er mange år siden jeg har ejet et svejseapparat, så det bliver vist dyrere hvis jeg skal anskaffe et - især pga. af mine manglende evner på området :lolno:
Landbo skrev: 14. marts 2026 22:41 Ellers er en original udstødning vel heller ikke så dyr hvis knallerten holder 5 år mere ?
Jeg tænker ikke at jeg kan holde MOTOCR'en kørende i mere end 2 år mere. Kvaliteten på alt er simpelthen så dårlig at det falder fra hinanden lang tid før Scooteren fylder 10 år. Hvis alt går vel, så starter datteren nok også på en videregående uddannelse i en af de større byer, så der vil hun nok alligevel ikke tage en scooter med - der er man vel kun hip hvis man kører med offentlig transportmiddel, og stemmer på Enhedslisten :think:
Men det er derfor jeg ikke synes +2kkr står mål med problemets løsning.
Landbo skrev: 14. marts 2026 22:41 Det er nok mere et spørgsmål om VGA udstødningen passer mekanisk og har forskruning til en eventuel lambdasonde.
Om udstødningen passer ... Ja, jeg har selv prøvet at købe dele til en Puch Maxi hos et firma, der starter med "T". Halvdelen af delene passede så voldsomt dårligt at jeg var nød til at returnere dem igen. Så selv om det står på hjemmesiden at den udstødning jeg har linket til, skal passe, så er det aldrig til at vide hvad man får. Jeg tænker alle, der renoverer gamle knallerter har prøvet noget lignende. Så det er altid et godt spørgsmål - og egentlig også en primær grund til at jeg spørger her :thumbup:
På linket står der "Udstødningen er med flange til lambdasonde og gevind til luftomløb", så jeg håber også her at det er korrekt.
Landbo skrev: 14. marts 2026 22:41 Jeg tvivler på at lakbehandling hjælper på holdbarheden.
Ang. lakbehandling, så stiller jeg mig også tvivlende. Tænkte blot at da det anbefales på hjemmesiden at male og lakere, at kvaliteten måske er så dårlig at man er nød til at starte med en lakering ...
Brugeravatar
FarSkifterOlie
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 23
Tilmeldt: 7. december 2024 13:14
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

Re: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI Udstødning skiftes

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

Jeg har aldrig før skiftet en scooterudstødning. Jeg tænker at der kan være nogle dele, der vind, vejr og udstødningstemperatur kan være svære at skille ad uden at de går i stykker. Hvad siger erfaringen her? Hvor meget skal man have fat på af løsdele så som skruer, møtrikker, pakning(er), lambdasonde?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 2317
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI Udstødning skiftes

Ulæst indlæg af Landbo »

FarSkifterOlie skrev: 15. marts 2026 16:05 Jeg har aldrig før skiftet en scooterudstødning. Jeg tænker at der kan være nogle dele, der vind, vejr og udstødningstemperatur kan være svære at skille ad uden at de går i stykker. Hvad siger erfaringen her? Hvor meget skal man have fat på af løsdele så som skruer, møtrikker, pakning(er), lambdasonde?
Du skal nok regne med at boltene/møtrikkerne der holder udstødningen mod cylinderen kan gå til men er du forsigtig kan de tit listes ud og ellers er det boremaskine og en passende tap til og slå nye rynker. Pakning mellem udstødning og cylinderen skal naturligvis fornys. Lambdasonden burde kunne skrues ud uden den tager mere skade, end den har taget de sidste 5 år. Så må du håbe på den passer på den nye udstødning.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 23
Tilmeldt: 7. december 2024 13:14
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

Re: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI Udstødning skiftes

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

Tak for feedback :-)
Brugeravatar
FarSkifterOlie
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 23
Tilmeldt: 7. december 2024 13:14
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

Re: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI Udstødning skiftes

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

Vil lige opsummere resultatet:
  • Måtte skifte lambdasonden - den var groet fuldstændig fast. Det hjalp ikke at købe WD40 Penetrant
  • Fik den nye udstødning sat på igen, dog ville jeg ønske at jeg havde et stativ så jeg ikke skulle ligge på jorden for at få sat møtrik OG SPÆNDESKIVE på igen. Det hjalp lidt da fruen "hvælede" scooteren :lol:
Alt virkede med det samme, så ingen alarmer der skulle nulstilles, eller andre negativiteter, som der ellers næsten altid opstår spontant når man tror man er færdig :party:

Holdbarheden kan jeg ikke sige noget om endnu, men vil vende tilbage hvis udstødningen ikke holder til datteren springer i egen bil :kabinescooter1: og scooteren kommer på nye hænder.
Brugeravatar
Allan_88
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 101
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Køretøjer: VGA Firefox
Geografisk sted: Køge

Re: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI Udstødning skiftes

Ulæst indlæg af Allan_88 »

Jeg havde en Puch for mange år siden hvor udstødningen også fik hul pga rust.
Vi skar så udstødningen i flere stykker og der så det ud til at den rustede indefra.
Så maling hjælper nok ikke meget
Besvar