Baotian bt49qt karburator

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
krammemanden
4. Rang
4. Rang
Køretøjer: baotian BT49QT-9 fra 2019

Baotian bt49qt karburator

Ulæst indlæg af krammemanden »

Baotian 4 takt, euro2
Har sat malossi powerfilter på, og har både dyse 85 og 88, men er i tvivl om den skal op i en 88 (standard er vist 82) eller kun 85.
Udgangspunkt er 2,5 omgange ud på luftskruen, og senere under opstart fik den en halv mere.
Den er lidt træg at få igang, men kører fint så længe du holder gas på, men når du slipper gassen daler omdrejninger roligt nedad til den går ud. Justere jeg tomgangen op på stopskruen ved speederkabel, holder den sin i høje omdrejninger et stykke tid, og går så roligt ud.
Hvad har jeg overset der påvirker tomgang??
Vedhæftede filer
20260427_191649.mp4
(25.04 MiB) Downloadet 6 gange
Senest rettet af krammemanden 27. april 2026 19:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Baotian bt49qt karburator

Ulæst indlæg af Landbo »

krammemanden skrev: 26. april 2026 13:29 Baotian 4 takt, euro2
Har sat malossi powerfilter på, og har både dyse 85 og 88, men er i tvivl om den skal op i en 88 (standard er vist 82) eller kun 85.
Udgangspunkt er 2,5 omgange ud på luftskruen, og senere under opstart fik den en halv mere.
Den er lidt træg at få igang, men kører fint så længe du holder gas på, men når du slipper gassen daler omdrejninger roligt nedad til den går ud. Justere jeg tomgangen op på stopskruen ved speederkabel, holder den sin i høje omdrejninger et stykke tid, og går så roligt ud.
Hvad har jeg overset der påvirker tomgang??
Uden at have hørt motoren gå kunne jeg nemt få den tanke motoren står og drukner i tomgang efter din beskrivelse. Det du kalder luftskruen er tomgangskarburatorens blandingsskrue og skal justeres så motoren går flest omdrejninger i tomgang + 1/8 omdr ud. Dyssen skal så være den størrelse hvor motoren trækker bedst og går rent. Hvis jeg var dig ville jeg sætte det originale luftfilter på igen da dit uoriginale kun hjælper dig til ikke og kunne dysse karburatoren rigtig.

Good luck, Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hejsa.
Hvis standard er dyse 82, skal du i hvertfald op i en 88 - sikkert også lidt højere, med powerfilter. Prøv dig frem til den tager gassen og trækker godt.
3 omgange på blandings-skruen er nok i overkanten, (alt for fed). Prøv med standard 1.5 omgang. Tomgangs-systemet er ikke særligt påvirket/ændret af et powerfilter, og bør være tæt på standard.
Det er bare ud at skrue, til det spinner :thumbup:
Brugeravatar
krammemanden
4. Rang
4. Rang

Hej kymconørden og landbo
Har vedhæftet en video af den i tomgang.
Sat luftskruen til ca 1,5 omgange ud, originalt luftfilter.
2 tråd på kick og den starter, lidt højt i omdrejninger og faldt 1 til 2 sekunder efter til der hvor videoen starter.

Alle dyser/huller er renset. Der løber fint benzin og den kan godt tage gas og holde tempoet, det er kun tomgang der gør som på videoen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

krammemanden skrev: 27. april 2026 19:27 Hej kymconørden og landbo
Har vedhæftet en video af den i tomgang.
Sat luftskruen til ca 1,5 omgange ud, originalt luftfilter.
2 tråd på kick og den starter, lidt højt i omdrejninger og faldt 1 til 2 sekunder efter til der hvor videoen starter.

Alle dyser/huller er renset. Der løber fint benzin og den kan godt tage gas og holde tempoet, det er kun tomgang der gør som på videoen
Fin video i betragtning vi skal gætte os til synet". :scootergris:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Den måde motoren opfører sig på kan også skyldes at "gasspjældet" under membranen går sejt, du kan prøve at smøre med en tynd olie. Det kan også skyldes selve membranen er blevet stiv.

Har du prøvet og justere det du kalder luftskruen på den måde jeg beskrev ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
krammemanden
4. Rang
4. Rang

Landbo skrev: 28. april 2026 23:08 Den måde motoren opfører sig på kan også skyldes at "gasspjældet" under membranen går sejt, du kan prøve at smøre med en tynd olie. Det kan også skyldes selve membranen er blevet stiv.

Har du prøvet og justere det du kalder luftskruen på den måde jeg beskrev ?

Hilsen Leif.
Hej Leif
Ja originalt luftfilter på, skruen skruet ud som du beskrev, og derefter optog jeg videoen.
Knægten siger den kører som den skal, og laver ikke mere den gamle fejl (under fart, taber den alt gas, og så slipper han håndtaget og tæller til fem, og giver gas igen, og den kører)
Den kan dog stadig ikke holde tomgang, den gør som på videoen og går roligt ud.
Prøver senere at give den lidt olie på som beskrevet
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Ja prøv det inden du eventuelt køber en ny karburator.

Hilsen Leif.
Besvar