vga explora 4t Euro2, gik ud og starter ikke igen
- krammemanden
- 3. Rang

- Køretøjer: baotian BT49QT-9 fra 2019
vga explora 4t Euro2, gik ud og starter ikke igen
min søn har en VGA Explora med Euro 2 motor. han startede den forleden ved hoveddøren, og kørte cirka 100 meter, stoppede op og ville justere musikken, da han holdt stille, gik den ud, og har ikke ville starte siden.
- der er fuld tank på, og tjekket at det løber ned i karburatoren
- karburatoren er skilt ad og renset, tjekket for utæt membran, alt er renset/blæst igennem.
- har købt en ny CDI og monteret
- har taget tændspole fra en anden scooter vi har, som kan starte og køre (og målt om der er forskel på modstand i de to)
- har taget tændrør fra den anden scooter
- har testet med batteriet fra min MC, som står til vedligeholdelsesladning
- har målt afstand fra pick-up til svinghjul og det er cirka 0,7
- der er prøvet både at starte med el-start og med kick-starter
- har målt og justeret ventiler
den er original, og ikke andet tun end afbrudt forbindelse til føleren ved remhjulet (kan ikke huske hvad den hedder)
intet af ovenstående har hjulpet. den lyder ikke engang som om den er lige ved at starte...
min søn er meget afhængig af sin scooter i dagligdagen, så det er vigtigt for mig at fikse den
- der er fuld tank på, og tjekket at det løber ned i karburatoren
- karburatoren er skilt ad og renset, tjekket for utæt membran, alt er renset/blæst igennem.
- har købt en ny CDI og monteret
- har taget tændspole fra en anden scooter vi har, som kan starte og køre (og målt om der er forskel på modstand i de to)
- har taget tændrør fra den anden scooter
- har testet med batteriet fra min MC, som står til vedligeholdelsesladning
- har målt afstand fra pick-up til svinghjul og det er cirka 0,7
- der er prøvet både at starte med el-start og med kick-starter
- har målt og justeret ventiler
den er original, og ikke andet tun end afbrudt forbindelse til føleren ved remhjulet (kan ikke huske hvad den hedder)
intet af ovenstående har hjulpet. den lyder ikke engang som om den er lige ved at starte...
min søn er meget afhængig af sin scooter i dagligdagen, så det er vigtigt for mig at fikse den
- Allan_88
- 6. Rang

- Køretøjer: VGA Firefox
- Geografisk sted: Køge
Re: vga explora 4t Euro2, gik ud og starter ikke igen
Min lavede lidt det samme og det var den dyse der sidder ved svømmeren og regulerer benzintilførslen der var tilstoppet
- Kymconørden
- 11. Rang

- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Hejsa.
Har du tjekket om den har kompression? Prøv at dreje på blæserhjulet, og mærk om den har det stramme punkt. Kunne være udstødnings-ventilen har fanget et stykke koks, og ikke lukker tæt. (Min agility gik også pludselig ud og havde mistet kompression. Det var netop udstødnings-ventilen).
Har du tjekket om den har kompression? Prøv at dreje på blæserhjulet, og mærk om den har det stramme punkt. Kunne være udstødnings-ventilen har fanget et stykke koks, og ikke lukker tæt. (Min agility gik også pludselig ud og havde mistet kompression. Det var netop udstødnings-ventilen).
- krammemanden
- 3. Rang

Næh, det har jeg ikke, god pointe. Ved du hvad de typisk ligger på ved test, har nemlig kompressionstester jeg bruger på mine MC. ellers tester jeg begge scootere og sammenlignerKymconørden skrev: ↑1. marts 2026 20:02 Hejsa.
- Landbo
- 12. Rang

- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
En form for et begavet gæt vil du kunne måle omkring 150 PSI på en sund motor. Men du skal have en kompressionstester med en kort slange og kontraventil til meteret hvis det skal være nøjagtig. Dog burde metoden med at træde på kickstarteren og mærke om kompressionen føles normalt være alt rigeligt.krammemanden skrev: ↑1. marts 2026 20:49Næh, det har jeg ikke, god pointe. Ved du hvad de typisk ligger på ved test, har nemlig kompressionstester jeg bruger på mine MC. ellers tester jeg begge scootere og sammenlignerKymconørden skrev: ↑1. marts 2026 20:02 Hejsa.
Som jeg læser det har du allerede åbnet en partskanon for reservedele. Tjek først om der er gnist på motoren hvilket du gør ved at pille tændrøret ud og montere det i tændrørshætten og holder tændrøret mod stel mens i bruger selvstarteren eller kickstarteren. Alternativt kan luftfilteret fjernes og der sprøjtes lidt bremserens, karburatorrens, dieselstart ind i karburatoren mens der gøres startforsøg. Starter motoren kortvarigt har du et problem med karburatoren. Sker der ikke noget har du et problem met tændingen hvis der er en smule kompression på motoren.
Hilsen Leif.
- krammemanden
- 3. Rang

Landbo skrev: ↑1. marts 2026 21:29En form for et begavet gæt vil du kunne måle omkring 150 PSI på en sund motor. Men du skal have en kompressionstester med en kort slange og kontraventil til meteret hvis det skal være nøjagtig. Dog burde metoden med at træde på kickstarteren og mærke om kompressionen føles normalt være alt rigeligt.krammemanden skrev: ↑1. marts 2026 20:49Næh, det har jeg ikke, god pointe. Ved du hvad de typisk ligger på ved test, har nemlig kompressionstester jeg bruger på mine MC. ellers tester jeg begge scootere og sammenlignerKymconørden skrev: ↑1. marts 2026 20:02 Hejsa.
Som jeg læser det har du allerede åbnet en partskanon for reservedele. Tjek først om der er gnist på motoren hvilket du gør ved at pille tændrøret ud og montere det i tændrørshætten og holder tændrøret mod stel mens i bruger selvstarteren eller kickstarteren. Alternativt kan luftfilteret fjernes og der sprøjtes lidt bremserens, karburatorrens, dieselstart ind i karburatoren mens der gøres startforsøg. Starter motoren kortvarigt har du et problem med karburatoren. Sker der ikke noget har du et problem met tændingen hvis der er en smule kompression på motoren.
Hilsen Leif.
først vil jeg sige, som nævnt i indlægget, har jeg IKKE åbnet for en "partskanon" jeg har kun købt en CDI, da jeg oplevet at de ofte skaber problemer, og er en billig og nem løsning at skifte. jeg bruger dele fra en scooter der kører dagligt (min anden søn) og den bruger samme type tændrør og tændspole. batteriet har jeg tjekket ved at bruge batteriet fra min MC.
den gnister ikke i tændrør.
jeg har som foreslået testet kompressionen (når man har to motorcykler +35 år gammel, har man den slags) og den siger 100 PSI
har også målt modstanden i pick-up og den ligger indenfor det som faktisk siges andet steds her på Scootergrisen
- Landbo
- 12. Rang

- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Det sige du HAR konstateret der ikke var tænding på scooteren inden du købte en en ny CDI ?krammemanden skrev: ↑2. marts 2026 19:45Landbo skrev: ↑1. marts 2026 21:29En form for et begavet gæt vil du kunne måle omkring 150 PSI på en sund motor. Men du skal have en kompressionstester med en kort slange og kontraventil til meteret hvis det skal være nøjagtig. Dog burde metoden med at træde på kickstarteren og mærke om kompressionen føles normalt være alt rigeligt.krammemanden skrev: ↑1. marts 2026 20:49
Næh, det har jeg ikke, god pointe. Ved du hvad de typisk ligger på ved test, har nemlig kompressionstester jeg bruger på mine MC. ellers tester jeg begge scootere og sammenligner
Hilsen Leif.
først vil jeg sige, som nævnt i indlægget, har jeg IKKE åbnet for en "partskanon" jeg har kun købt en CDI, da jeg oplevet at de ofte skaber problemer, og er en billig og nem løsning at skifte. jeg bruger dele fra en scooter der kører dagligt (min anden søn) og den bruger samme type tændrør og tændspole. batteriet har jeg tjekket ved at bruge batteriet fra min MC.
den gnister ikke i tændrør.
jeg har som foreslået testet kompressionen (når man har to motorcykler +35 år gammel, har man den slags) og den siger 100 PSI
har også målt modstanden i pick-up og den ligger indenfor det som faktisk siges andet steds her på Scootergrisen
Der er flere led der kan være defekt i din tænding når der ingen tænding på din motor, bla tændrøret, tændrørshætten, tændspole, pickuppen ved lysspolen og endelig en lednings/stikfejl. Det kunne også skyldes din nye CDI ikke er den rigtige model eller har de rette forbindelser i stikket til ledningsnettet. Personligt ville jeg starte nede ved pickuppen og så måle op mod tændspolen med et DC koblet occilleskop eller et universial voltmeter men undgå venligst tændrørsledningen.
Hilsen Leif.
- krammemanden
- 3. Rang

Som sagt, alt fra tændspole til tændrør, har jeg haft lånt fra anden scooter der kører hver dag, og der er målt modstand i alle dele, både samlet og hver for sig, og det er samme værdier i begge sæt
Pick-up er målt som foreskrevet andet sted her på scootergrisen, og holder sig indenfor rammerne
Pick-up er målt som foreskrevet andet sted her på scootergrisen, og holder sig indenfor rammerne
- krammemanden
- 3. Rang

Nu kører den igen
Måling, modstand, på stator svingede lidt, og da nogen mente det kunne være det, købte jeg en ny og smed på - og det virkede...
Tak for hjælpen, i er fantastiske
Måling, modstand, på stator svingede lidt, og da nogen mente det kunne være det, købte jeg en ny og smed på - og det virkede...
- Jps
- 13. Rang

- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 15.000 km.
- Geografisk sted: Lolland
Godt den kom ud og køre igen.krammemanden skrev: ↑15. marts 2026 14:06 Nu kører den igen