Jps skrev: ↑28. november 2025 17:51
Får sat de nye fælge/dæk på "bilen" på Tirsdag. Og de nye dæk, er 1-2 cm højere end dem der sidder på, så er spændt på, om der er plads til dem.
Ja se, hvis forskellen er ca 1 cm passer det jo ret godt med du har ræst 5mm af slidbanen på de gamle dæk, så monstro ikke............... Det hele afhænger naturligvis af hvor upræcis dit ywemål i den sidste ende er.
Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 29. november 2025 05:56, rettet i alt 1 gang.
Jeg kan godt forstå, at BilTema fravælger at sælge på Nettet! Det giver dem en skarp profil. Og netsalg kræver en masse logistik, for slet ikke at nævne besværet med at håndtere returvarer...
Jeg tror at de penge de taber på at sælge billige HotDogs, Tjenes ind på at få et godt kundeflow (Gyngerne & Karrusellerne)...
Det er velkendt, at lokker du kunder i butikken med 1 godt tilbud, kommer de ud med mere end de havde planlagt at købe...
Jps skrev: ↑2. december 2025 11:15
Så kom der nye fælge/dæk, på "bilen". Prisen for Fælge/dæk, og 2 gange montering blev: 3700 kr
Omvendt kan man også sige at du sparer mindst 1000 kr i bøde ved at skifte dæk.
Hilsen Leif.
Jeg håber du har ret, for jeg får modstridende meldinger, omkring dæk til lille knallert. Nogle påstår at der gælder samme regler, som dæk til biler. Og jeg har stadig ikke kunnet finde det originale dæk, i 135-70R-12, som vinterdæk.
Jps skrev: ↑2. december 2025 11:15
Så kom der nye fælge/dæk, på "bilen". Prisen for Fælge/dæk, og 2 gange montering blev: 3700 kr
Hilsen Leif.
Jeg håber du har ret, for jeg får modstridende meldinger, omkring dæk til lille knallert. Nogle påstår at der gælder samme regler, som dæk til biler. Og jeg har stadig ikke kunnet finde det originale dæk, i 135-70R-12, som vinterdæk.
Nej, der glæder vist ikke helt de samme regler for en knallert da mindste lovlige mønsterdybde er 1 mm mod 1,6 mm for en bil. Ellers er bøderne af samme størrelse. Og jeg kan se af det nederste billede du stod til mindst et dræn på 1k fra muldvarpen.
Ja det bliver vist mere end svært og finde et radialdæk i den størrelse som vinterdæk.
Hilsen Leif.
Nej, der glæder vist ikke helt de samme regler for en knallert da mindste lovlige mønsterdybde er 1 mm mod 1,6 mm for en bil. Ellers er bøderne af samme størrelse. Og jeg kan se af det nederste billede du stod til mindst et dræn på 1k fra muldvarpen.
Ja det bliver vist mere end svært og finde et radialdæk i den størrelse som vinterdæk.
Hvordan er de nye dæk at køre på ?
Hilsen Leif.
Må lede videre efter vinterdæk, i rette størrelse. Jeg kørte omkring 10 km med de nye dæk, og mærkede da en forskel fra, at de gamle glatte dæk kunne jeg skride ud med, hvis jeg kørte over nogle våde blade.
De nye dæk står bedre fast, synes jeg. Eneste lille bivirkning, er en ny lyd fra motorrene, som kun kommer ved lav hastighed. F.eks ved nedbremsning og acceleration. Og så er "bilen" jo blevet 1-2 cm højere
Og afstanden fra dæk til skærmkant både for og bag er 4 cm. Og 9 cm fra toppen af skærmkant til dækket. Håber du forstår, hvad jeg mener
Jps skrev: ↑2. december 2025 19:45
Må lede videre efter vinterdæk, i rette størrelse. Jeg kørte omkring 10 km med de nye dæk, og mærkede da en forskel fra, at de gamle glatte dæk kunne jeg skride ud med, hvis jeg kørte over nogle våde blade.
De nye dæk står bedre fast, synes jeg. Eneste lille bivirkning, er en ny lyd fra motorrene, som kun kommer ved lav hastighed. F.eks ved nedbremsning og acceleration. Og så er "bilen" jo blevet 1-2 cm højere
Og afstanden fra dæk til skærmkant både for og bag er 4 cm. Og 9 cm fra toppen af skærmkant til dækket. Håber du forstår, hvad jeg mener
Ja det bliver nok svært med vinterdæk, måske helårsdæk ?
Ja de nye skulle gerne stå bedre fast i fedtet føre og sne/is end de gamle plader.
Det du hører er formodentlig dækstøj fra mønsteret på dækket, bare rolig, støjen forsvinder når de nye dæk bliver slidt helt ned.
Der er jo masser af plads omkring hjulet idet jeg formoder slaglængden på affjedringen er mindre end 9 cm.