Halløj allesammen
Jeg har forvildet mig til at købe en elbil, og når jeg blinker til højre eller venstre så er der stort set ingen klik-lyd som i "normale" biler. Det skal være sådan (har spurgt) men det er let at glemme at slå blinkeren fra, når man ikke kan høre den. Et sikkerhedsspørgsmål, synes jeg.
Så det vil jeg gerne lave om. Det lader sig ikke ændre i bilens software, og der er mange på nettet som har samme problem som mig. Det gælder mange nye biler af forskellig fabrikat.
Min idé var, at forstærke den svage kliklyd der kommer fra bilens højttaler ved at montere en micro-højttaler/forstærker ovenpå. Se video: https://www.youtube.com/watch?v=xN3DVJROVZQ bortset fra at det er en hyletone i videoen.
Men det lyder som om, at kliklyden i min bil kører gennem musikhøjttalerne og ikke et blinker-relæ eller en separat blinker-højttaler.
Jeg er nået frem til, at jeg gerne vil have udviklet en lille ring med 2 små magneter der skal sidde rundt om roden af blinker-armen. Så når armen føres op eller ned, så mødes magneterne og slutter et kredsløb. Der skal være tilsluttet en lille højttaler (jeg ved ikke om en piezo kan lave klik-lyde) og et batteri og et bette forstærkerkredsløb og noget der kan styre tik-tak lyden. Det er lige meget om det er synkront med bilens reelle blinker, bare den siger en blinkerlyd når man blinker. Og så skal det være småt. Det må kunne lade sig gøre at bastle noget sammen fra Conrad elektronik el.lign
Nogen idéer?
Jeg tør godt love en julegave til den der får det her til at virke :clap:
Blinker-relæ til elbil
- SteenKolding
- 9. Rang

- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Blinker-relæ til elbil
Senest rettet af SteenKolding 3. december 2025 09:36, rettet i alt 2 gange.
- Jps
- 13. Rang

- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 12.500 km.
- Geografisk sted: Lolland
Re: Blinker-relæ til elbil
Hvilken model har du købt?? Og i min Ivecar Plus, kan blinklyden, godt høres. Og det foregår igennem højtalerne. Jeg har ikke en løsning på dit problem, men det du har tænkt på, at gøre, lyder som en god idé.SteenKolding skrev: ↑1. december 2025 16:59 Halløj allesammen
Jeg har forvildet mig til at købe en elbil, og når jeg blinker til højre eller venstre så er der stort set ingen klik-lyd som i "normale" biler. Det skal være sådan (har spurgt) men det er let at glemme at slå blinkeren fra, når man ikke kan høre den. Et sikkerhedsspørgsmål, synes jeg.
Så det vil jeg gerne lave om. Det lader sig ikke ændre i bilens software, og der er mange på nettet som har samme problem som mig. Det gælder mange nye biler af forskellig fabrikat.
Min idé var, at forstærke den svage kliklyd der kommer fra bilens højttaler ved at montere en micro-højttaler/forstærker ovenpå. Se video: https://www.youtube.com/watch?v=xN3DVJROVZQ bortset fra at det er en hyletone i videoen.
Men det lyder som om, at kliklyden i min bil kører gennem musikhøjttalerne og ikke et blinker-relæ eller en separat blinker-højttaler.
Jeg er nået frem til, at jeg gerne vil have udviklet en lille ring med 2 små magneter der skal sidde rundt om roden af blinker-armen. Så når armen føres op eller ned, så mødes magneterne og slutter et kredsløb. Der skal være tilsluttet en lille højttaler (jeg ved ikke om en piezo kan lave klik-lyde) og et batteri og et bette forskrærkerkredsløb og noget der kan styre tik-tak lyden. Det er lige meget om det er synkront med bilen reelle blinker, bare den siger en blinkerlyd når man blinker. Og så skal det være småt. Det må kunne lade sig gøre at bastle noget sammen fra Conrad elektronik el.lign
Nogen idéer?
Jeg tør godt love en julegave til den der får det her til at virke![]()
Senest rettet af Jps 2. december 2025 11:08, rettet i alt 1 gang.
- Philip
- 7. Rang

- Køretøjer: VGA Explora 45 4-takts 1 cylinder,
blæserkølet, 2 ventiler 49 cc
Ja ja ja så er vi igen inde på det med at nogle køber noget nyt
og absolut skal pille ved det.
Man må jo gå ud fra at der i displayet er en lampe der blinker
og hvorfor gør den det ?
Ja det er jo nok fordi blinklyset er aktiveret
Hvorved det så er enkelt at slå det fra når
man er færdig med at skifte retning.
Hvis man ikke ser det eller lægger mærke til det,snorksover man
og burde lade være med at køre bil.
og absolut skal pille ved det.
Man må jo gå ud fra at der i displayet er en lampe der blinker
og hvorfor gør den det ?
Ja det er jo nok fordi blinklyset er aktiveret
Hvorved det så er enkelt at slå det fra når
man er færdig med at skifte retning.
Hvis man ikke ser det eller lægger mærke til det,snorksover man
og burde lade være med at køre bil.
- Landbo
- 12. Rang

- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Tillykke med den nye bil.SteenKolding skrev: ↑1. december 2025 16:59 Halløj allesammen
Jeg er nået frem til, at jeg gerne vil have udviklet en lille ring med 2 små magneter der skal sidde rundt om roden af blinker-armen. Så når armen føres op eller ned, så mødes magneterne og slutter et kredsløb. Der skal være tilsluttet en lille højttaler (jeg ved ikke om en piezo kan lave klik-lyde) og et batteri og et bette forskrærkerkredsløb og noget der kan styre tik-tak lyden. Det er lige meget om det er synkront med bilens reelle blinker, bare den siger en blinkerlyd når man blinker. Og så skal det være småt. Det må kunne lade sig gøre at bastle noget sammen fra Conrad elektronik el.lign
Nogen idéer?
Jeg tør godt love en julegave til den der får det her til at virke![]()
Jeg synes nu det er mange år siden man rigtigt har kunne høre blinkrelæet "køre" i en bil, det includerer vosses nyanskaffet gamle bil fra 2010. Jeg føler dog ikke problemet er så stort når styrtøjet er korrekt indstillet for så stopper blinkeriet automatisk når bilen begynder at køre ligeud igen når afviserarmen retunerer til neutralstillingen.
Du skal nok ikke regne med din nye bil har et gammeldaws blinkrelæ indbygget, da alt lys formodentlig er styret af elbilens hovedcomputer gennem en CANbus protekol. Det kan naturligvis lade sig gøre og lave noget med to microswitce omkring afviserarmen og en NE555 eller tilsvarende til at lave lyd i en højtaler når afviserarmen afviger fra sin normale plads. Du får så dog ikke en lyd der kun "hyler" når pæren i blinklyset er tændt men gør det hele tiden så lang tid afviserarmen er væk fra sin neutrale stilling.
Nu jeg tænker mig om kan der fås små lydgivere (buzzere) ved elektronikforhandlere som denne: https://ardustore.dk/produkt/buzzer-ala ... DsQAvD_BwE der bare skal forbindes mellem microswitcene på afviserarmen.
Personligt ville jeg dog ikke gå i gang med at lave et sådanne projekt da det formodentlig vil forringe bilens gensalgspris.
Pøj pøj, Leif.