VGA tres
- Annbra
- 1. Rang

- Køretøjer: VGA tres.
Kørte en kort tur i søndags, på hjemvejen begyndte den at sætte ud.
Når jeg slap gashåndtaget og drejede igen så kunne jeg køre 10 -15 m igen,
Mit spørgsmål er, hvad er årsagen, og hvad skal evt. skiftes?
Bjarne F.
VGA tres
Hej.
for et par dag siden var jeg ude at køre en kort tur. På hjemvejen begyndte min scooter at sætte ud, den ligesom mistede strømmen.
når jeg slap gashåndtaget og dreje den igen kunne jeg køre 10 . 15 m igen, hvad kan problemet være, og hvad skal evt. skiftes?
er der nogen herinde som har kendskab til problemet
Vh.
Annbra
for et par dag siden var jeg ude at køre en kort tur. På hjemvejen begyndte min scooter at sætte ud, den ligesom mistede strømmen.
når jeg slap gashåndtaget og dreje den igen kunne jeg køre 10 . 15 m igen, hvad kan problemet være, og hvad skal evt. skiftes?
Vh.
Annbra
- rjskib
- 8. Rang

- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Honda msx125 (Grom) - Geografisk sted: Herning
Re: VGA tres
Hej.
For længe siden, var jeg ovre og hjælpe genboen. Hans VGA tres kunne ikke køre mere.
Det var ikke nemt at finde fejl uden diagram. Så der blev kigget lidt alle steder.
Under sædet i højre side, er der en stor samling af ledninger, som er puttet ind i noget der ligner krympeflex (med en stor diameter). Inde i den samling af ledninger er der en rørsikring, som havde forskubbet sig. Jeg strammede sikringsholderen og skubbede sikringen på plads. Derefter var VGA'en ok.
Sikringen forskubber sig sikkert, når sædet smækkes på plads (er vores teori).
Ovenstående er skrevet ud fra hukommelsen, så måske skal jeg lige over til genboen og kigge igen.
Ledningsbundtet er smurt ind i vaseline, og det er noget værre griseri at rode med ledningsbundtet/sikringsholderen.
Der kan være rigtig mange årsager til motorstop, så der er kun en spinkel chance for at det er sikringen der er årsagen.
//Jørgen
For længe siden, var jeg ovre og hjælpe genboen. Hans VGA tres kunne ikke køre mere.
Det var ikke nemt at finde fejl uden diagram. Så der blev kigget lidt alle steder.
Under sædet i højre side, er der en stor samling af ledninger, som er puttet ind i noget der ligner krympeflex (med en stor diameter). Inde i den samling af ledninger er der en rørsikring, som havde forskubbet sig. Jeg strammede sikringsholderen og skubbede sikringen på plads. Derefter var VGA'en ok.
Sikringen forskubber sig sikkert, når sædet smækkes på plads (er vores teori).
Ovenstående er skrevet ud fra hukommelsen, så måske skal jeg lige over til genboen og kigge igen.
Ledningsbundtet er smurt ind i vaseline, og det er noget værre griseri at rode med ledningsbundtet/sikringsholderen.
Der kan være rigtig mange årsager til motorstop, så der er kun en spinkel chance for at det er sikringen der er årsagen.
//Jørgen
- Landbo
- 12. Rang

- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Der er noget der kunne tyde på du var ved at løbet tør for strøm på batterierne. Prøv og sæt laderen til og lad den sidde mindst 10 timer. Du har en tankmåler i dit spedometer og hvis der er blybatterier i din Tres er det ikke det mest præcise du kan finde men du burde kunne se når batterieerne er fuldt opladet ved nålen forneden slår op på "H" og når den er nede ved "L" er det snart ved og være skubbe "på tid" hvis du skal hjem.Annbra skrev: ↑25. september 2025 12:22 Hej.
Vh.
Annbra
Ind til videre ville jeg prøve at oplade batterierne helt inden muldvarpen luftes.
Hilsen Leif.
- Annbra
- 1. Rang

- Køretøjer: VGA tres.
Kørte en kort tur i søndags, på hjemvejen begyndte den at sætte ud.
Når jeg slap gashåndtaget og drejede igen så kunne jeg køre 10 -15 m igen,
Mit spørgsmål er, hvad er årsagen, og hvad skal evt. skiftes?
Bjarne F.
Hej Leif. Tak for svar. Der er kommet nye batterier på for 6 mdr siden, de var fuld oplade. den har kørt upåklagelig siden, så strøm var der nok af. Det må være noget teknisk.
- scootergrisen
- 15. Rang

Hvad viser batteriniveauet når det sker?
Oplad batteriet fuldt og tjek om det sker med fuldt opladet batteri eller kun sker når batteriet er afladet.
Test om det sker op ad bakke.
Test om det sker ned ad bakke.
Afprøv alt det elektriske udstyr og vip diverse knapper osv. flere gange.
Se om bremselyset tænder og slukket som det skal.
Læg mærke til om bremselyset tænder når den stopper.
Tjek at bremsegrebene er skubbet helt tilbage sådan at bremselyset ikke aktiveres.
Du kunne prøve at tage diverse stik fra hinanden og kigge i dem og sørge for de sidder godt sammen.
Når det sker at den stopper så kunne du prøve kun at dreje farthåndtaget halvdelen eller en tredjedel af hvad du plejer sådan at den bruger mindre strøm og se om den så vil blive ved med at køre.
Oplad batteriet fuldt og tjek om det sker med fuldt opladet batteri eller kun sker når batteriet er afladet.
Test om det sker op ad bakke.
Test om det sker ned ad bakke.
Afprøv alt det elektriske udstyr og vip diverse knapper osv. flere gange.
Se om bremselyset tænder og slukket som det skal.
Læg mærke til om bremselyset tænder når den stopper.
Tjek at bremsegrebene er skubbet helt tilbage sådan at bremselyset ikke aktiveres.
Du kunne prøve at tage diverse stik fra hinanden og kigge i dem og sørge for de sidder godt sammen.
Når det sker at den stopper så kunne du prøve kun at dreje farthåndtaget halvdelen eller en tredjedel af hvad du plejer sådan at den bruger mindre strøm og se om den så vil blive ved med at køre.
- Landbo
- 12. Rang

Ja ok. Nye blybatterier er ikke en garenti for der ikke er en eller flere der er defekt men det skal du se på "tankmåleren" når den "dør".
Det kan også skyldes dine bremsegreb går lidt stramt, så de ikke går helt tilbage i udgangspunktet efter en opbremsning. Hvis der er bremselys på din Tres vil den ikke køre, så prøv og kigge på baglygterne når det sker. Her kan kuren være og give grebene lidt WD40 og husk også at give og motionerer de små runde røde pinde der sidder inde i grebet når de er trukket da det er stoplyskontakten på bremsegrebene.
Hilsen Leif.
Hej! Det lyder som om, der kan være et problem med enten brændstoftilførslen eller tændingen. Tjek om der er skidt i benzinslangen eller filteret, og om tændrøret er slidt eller beskidt. Prøv også at se, om der er løse ledninger. Hvis du ikke selv kan finde fejlen, vil jeg anbefale et besøg hos et værksted. Held og lykke!
- Landbo
- 12. Rang

Øh, på en batteridrevent invalideknallert med elmotor.Battaile skrev: ↑5. oktober 2025 19:06 Hej! Det lyder som om, der kan være et problem med enten brændstoftilførslen eller tændingen. Tjek om der er skidt i benzinslangen eller filteret, og om tændrøret er slidt eller beskidt. Prøv også at se, om der er løse ledninger. Hvis du ikke selv kan finde fejlen, vil jeg anbefale et besøg hos et værksted. Held og lykke!
Hilsen Leif.
- Jps
- 13. Rang

- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 12.500 km.
- Geografisk sted: Lolland
Tjek lige, hvad emnet handler omBattaile skrev: ↑5. oktober 2025 19:06 Hej! Det lyder som om, der kan være et problem med enten brændstoftilførslen eller tændingen. Tjek om der er skidt i benzinslangen eller filteret, og om tændrøret er slidt eller beskidt. Prøv også at se, om der er løse ledninger. Hvis du ikke selv kan finde fejlen, vil jeg anbefale et besøg hos et værksted. Held og lykke!