Tanker om begrænset CDI og brændstofforbrug.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Tanker om begrænset CDI og brændstofforbrug.

Ulæst indlæg af Landbo »

I øvrigt vil det at køre med ikke helt åbent gasspjæld faktisk hæve benzinforbruget en smule grundet motoren skal bruge "kræfter" på at lave undertryk (vaccum). Det er det signal (spænding) der kommer fra lambdasonden der bestemmer hvor meget benzin der bliver sprøjtet ind i motoren og den spænding kan man måle med et voltmeter eller oscilloskop. Man kan også se kurver over spændingen på de bedre OBD2 motortestere. Lambdasonden måler iltprocenten i udstødningen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Honda msx125 (Grom)
Geografisk sted: Herning

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så brugte jeg (igen) nogen tid på internettet. Fandt endelig en forklaring om begrænsning på CDI'er. Begrænsningen er som gættet, at tændingen bliver forsinket når max omdrejningstal er nået.

Udsnit fra hjemmeside (på engelsk):

The other way around, a CDI can be used to limit the max RPM and so max. speed by delaying the ignition so much, that the motor doesn't gain any power from the combustion. One reason might be to protect the motor from too high RPM, but often, this is used to fulfill legal restrictions. For example, 50cm² vehicles are limited to 45km/h in europe, and in the past, 125cm² had to be limited to 80km/h for drivers below 18 years.
Today the CDI contains a microcontroller in this case, which allows to set the max. RPM very precisely. That scooters run exactly 45.000 km/h.

Oversat til dansk med Google Translate:

Omvendt kan en CDI bruges til at begrænse det maksimale omdrejningstal og dermed den maksimale hastighed ved at forsinke tændingen så meget, at motoren ikke får nogen kraft fra forbrændingen. En grund kan være at beskytte motoren mod for høje omdrejninger, men ofte bruges dette til at opfylde lovmæssige restriktioner. For eksempel er køretøjer på 50 cm² begrænset til 45 km/t i Europa, og tidligere skulle 125 cm² begrænses til 80 km/t for førere under 18 år.
I dag indeholder CDI'en en mikrocontroller i dette tilfælde, som gør det muligt at indstille det maksimale omdrejningstal meget præcist. Scootere kører præcis 45.000 km/t.

Linkt til hjemmeside: https://mechanics.stackexchange.com/que ... g-the-revs

Så når gashåndtaget er drejet helt i bund, og begrænsningen træder i kraft, må der være en dårlig brændstoføkonomi. Det måtte jeg ud og afprøve.

Jeg kørte på en rundstrækning med gashåndtaget i bund med 35 km/t i ca 90 % af tiden. Det blev til 31 km, og benzinforbruget var 0,8 L (målt temmelig nøjagtigt). Det giver knap 39 km/L.
Normalt kører knallerten ca 60 km/L, så det er en dårlig ide at køre med gashåndtaget i bund.

Hvis gashåndtaget kun var drejet lige til hvor begrænsning træder i kraft, burde brændstofforbruget være meget bedre. Men det må næste interesserede selv prøvekøre. Jeg holder mig til de knap 32km/t, hvor der ikke er fare for at få en fartbøde (radar kontrol).

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: MC: KTM Duke 200
Bil: Hyundai i10

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 1. oktober 2025 08:20 Jeg købte jo GYSes gyselige Yamasaki 45 kmt crossmaskine og på den sidder der en CDI der bare cutter tændingen når max omdrejninger er opnået og det lyder mildest talt ikke godt/sundt. Den blev overtaget med et 15 tands tandhjul monteret i for hvor godkendelsen kræver et 12 tands tandhjul. Efter udskiftningen for at lave maskinen lovlig, blev det også til en "igangsætning i andet gear" maskine. Jeg fornemmer dog den har et betydelig hurtigere optræk end det jeg har set fra den ølbærende Lille Monster på gule numre op forbi kirken her i byen.

Hilsen Leif.
Hvis det er mine, så mener jeg helt bestemt at det er 12 tands tandhjul der var monteret som fortandhjul, og 50-tand for baghjul, som der står i fstyrs oplysninger. For at bruge 12-tands fortandhjulet, så skal du i øvrigt bruge særlige Honda bolte (90084-041-000). Jeg mener de kan fås i dax shoppen så vidt jeg husker. De er runde i toppen, så kæden ikke beskadiges. Hvis fortandhjulet er større end 12 tænder, så skal bagtandhjulet også op i størrelse, ellers bliver udvekslingen for lille, og så har den simpelthen ikke kræfter nok. Det er faktisk bedre at sænke udvekslingen hvis du vil havde den til at køre hurtigere, og så justere CDI'en op. Den CDI der er i dem du har fået, er faktisk ikke original. Originalen kunne få den op på 70 km/t, og så blev jeg hurtigt stoppet af politiet - den var skide ulovlig, trods den var gået igennem syn. Forhandleren skiftede den så ud med en 30 CDI, og ja, så kunne den kun køre 30 km/t men den kørte meget dårlig. Derfor, så købte jeg en justerbar CDI til den. Det kan ikke ses at den er justerbar, da jeg har brugt smeltelim over justeringsskruen. Men varmes den op på undersiden, så vil du kunne finde en justeringsskrue. De to ledninger, der gør den ubegrænset, er også skjult under den sorte varmelim. Du kan se CDI'en her:
https://www.daxshoppen.dk/fartbegr%C3%8 ... -1564.html
Her kan du se hvad jeg har købt til fortandhjulet (kopieret fra fakturaen hos daxshoppen på købet):
4 x Tandhjulsbolt (90084-041-000) = 39,80 DKK
2 x Honda låseblik for 16mm aksel (500033P) = 34,00 DKK
1 x FORTANDHJUL 16MM AKSEL 428 KÆDE (DS20602) = 99,00 DKK
LÅSEBLIK FORTANDHJUL NEJ TAK
LÅSEBOLT SÆT NEJ TAK
TÆNDER PÅ FOR TANDHJUL 12
------------------------------------------------------
Sub-Total: 138,24 DKK
Hvis du har spørgsmål til YM50GYS, så send gerne en PM. Det er ikke hver dag jeg er inde på scootergrisen, så det kan ske der går lidt tid inden jeg svarer. Jeg har også sat LED lys på den ene, og der er en modstand og muligvis også en diode - husker det ikke. Modstanden var nødvendigt, for at den ikke skulle lyse for kraftigt, men sættes ud så den lyser fuldt så vidt jeg husker, når der trykkes på bremsen. Den anden GYS var original så vidt jeg husker med bremselyset. Samtidigt med at bremselyset blev skiftet over til LED, så blev den også sat på DC12V i stedet for AC12V, og strøm på, så snart at tænding var på. Årsagen var, at lyset gik helt ud, når den gik i stå, fordi den var på AC lyset, og jeg foretrak at der også var lys på, hvis motoren gik ud, og jeg f.eks. holdt på mørk vej. Så der er lidt modifikation. Endeligt gør modifikationen også at spændingen er konstant fra batteriet, og ikke afhænger af motoromdrejninger. Det mener jeg er vigtigt sikkerhedsmæssigt, at baglyset lyser konstant og stabilt. Baglyset er meget væsentligt sikkerhedsmæssigt. Karburatoren er en standard PZ19, som ofte kan findes på ebay og amazon. Den gik i stykker på en af dem - husker ikke hvilken - og det var før at der blev lagt moms på kina ting. Jeg fik en ny fra ebay til under 80 kroner incl. forsendelse. Og moms var der ikke noget af da det var under 80 kr. Den var totalt identisk med originalen, men den findes i flere versioner, så køber man den på ebay skal man tjekke billedet passer præcist. Tror det er choker kabel der er sat på forskelligt, eller også er det gas kablet. Endeligt, så må man ikke bruge de billige - eller den originale ensretter til YM50GYS. De ødelægger batteriet. Den indeholder ingen ladestyring, og overoplader batteriet. Batteriet giver simpelthen et "smæk" og der opstår en revne, efter ca. et halvt år. Der skal bruges en med indbygget ladestyring. Har vist skrevet om det her på scootergrisen for nogle år siden, og vist hvordan man kunne tjekke det. Du kan se mere her: viewtopic.php?t=2570 - på GYS'en er den originale kun med en diode, og den slår ikke fra, men lader uanset batterispændingen, og batteriet ødelægges hurtigt. Med en god ensretter/lader, så oplades med AC pulser til en høj spænding, men når AC'en er lav, så tjekkes batterispændingen, og bliver den for høj, så afbrydes ladningen, mens de dårlige ensrettere bliver ved at lade indtil batteriet koger tør, eller de revner. Her er en meget simpel metode, som kan bruges til at tjekke om spændingsregulatoren er en god eller dårlig type, dog tjekker den ikke selve justeringen af opladespændingen. Den kan være forkert på grund af komponenttolerancer, også for en god type: viewtopic.php?p=19404#p19404 . Her er en mere besværlig metode, der kan bestemme spændingen der oplades til: viewtopic.php?p=18180#p18180 - modstanden på 560 ohm er vigtig.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 8. oktober 2025 23:30
Landbo skrev: 1. oktober 2025 08:20 Jeg købte jo GYSes gyselige Yamasaki 45 kmt crossmaskine og på den sidder der en CDI der bare cutter tændingen når max omdrejninger er opnået og det lyder mildest talt ikke godt/sundt. Den blev overtaget med et 15 tands tandhjul monteret i for hvor godkendelsen kræver et 12 tands tandhjul. Efter udskiftningen for at lave maskinen lovlig, blev det også til en "igangsætning i andet gear" maskine. Jeg fornemmer dog den har et betydelig hurtigere optræk end det jeg har set fra den ølbærende Lille Monster på gule numre op forbi kirken her i byen.

Hilsen Leif.
Hvis det er mine, så mener jeg helt bestemt at det er 12 tands tandhjul der var monteret som fortandhjul, og 50-tand for baghjul, som der står i fstyrs oplysninger. For at bruge 12-tands fortandhjulet, så skal du i øvrigt bruge særlige Honda bolte (90084-041-000). Jeg mener de kan fås i dax shoppen så vidt jeg husker. De er runde i toppen, så kæden ikke beskadiges. Hvis fortandhjulet er større end 12 tænder, så skal bagtandhjulet også op i størrelse, ellers bliver udvekslingen for lille, og så har den simpelthen ikke kræfter nok. Det er faktisk bedre at sænke udvekslingen hvis du vil havde den til at køre hurtigere, og så justere CDI'en op. Den CDI der er i dem du har fået, er faktisk ikke original. Originalen kunne få den op på 70 km/t, og så blev jeg hurtigt stoppet af politiet - den var skide ulovlig, trods den var gået igennem syn. Forhandleren skiftede den så ud med en 30 CDI, og ja, så kunne den kun køre 30 km/t men den kørte meget dårlig. Derfor, så købte jeg en justerbar CDI til den. Det kan ikke ses at den er justerbar, da jeg har brugt smeltelim over justeringsskruen. Men varmes den op på undersiden, så vil du kunne finde en justeringsskrue. De to ledninger, der gør den ubegrænset, er også skjult under den sorte varmelim. Du kan se CDI'en her:
https://www.daxshoppen.dk/fartbegr%C3%8 ... -1564.html
Her kan du se hvad jeg har købt til fortandhjulet (kopieret fra fakturaen hos daxshoppen på købet):
4 x Tandhjulsbolt (90084-041-000) = 39,80 DKK
2 x Honda låseblik for 16mm aksel (500033P) = 34,00 DKK
1 x FORTANDHJUL 16MM AKSEL 428 KÆDE (DS20602) = 99,00 DKK
LÅSEBLIK FORTANDHJUL NEJ TAK
LÅSEBOLT SÆT NEJ TAK
TÆNDER PÅ FOR TANDHJUL 12
------------------------------------------------------
Sub-Total: 138,24 DKK
Hvis du har spørgsmål til YM50GYS, så send gerne en PM. Det er ikke hver dag jeg er inde på scootergrisen, så det kan ske der går lidt tid inden jeg svarer. Jeg har også sat LED lys på den ene, og der er en modstand og muligvis også en diode - husker det ikke. Modstanden var nødvendigt, for at den ikke skulle lyse for kraftigt, men sættes ud så den lyser fuldt så vidt jeg husker, når der trykkes på bremsen. Den anden GYS var original så vidt jeg husker med bremselyset. Samtidigt med at bremselyset blev skiftet over til LED, så blev den også sat på DC12V i stedet for AC12V, og strøm på, så snart at tænding var på. Årsagen var, at lyset gik helt ud, når den gik i stå, fordi den var på AC lyset, og jeg foretrak at der også var lys på, hvis motoren gik ud, og jeg f.eks. holdt på mørk vej. Så der er lidt modifikation. Endeligt gør modifikationen også at spændingen er konstant fra batteriet, og ikke afhænger af motoromdrejninger. Det mener jeg er vigtigt sikkerhedsmæssigt, at baglyset lyser konstant og stabilt. Baglyset er meget væsentligt sikkerhedsmæssigt. Karburatoren er en standard PZ19, som ofte kan findes på ebay og amazon. Den gik i stykker på en af dem - husker ikke hvilken - og det var før at der blev lagt moms på kina ting. Jeg fik en ny fra ebay til under 80 kroner incl. forsendelse. Og moms var der ikke noget af da det var under 80 kr. Den var totalt identisk med originalen, men den findes i flere versioner, så køber man den på ebay skal man tjekke billedet passer præcist. Tror det er choker kabel der er sat på forskelligt, eller også er det gas kablet. Endeligt, så må man ikke bruge de billige - eller den originale ensretter til YM50GYS. De ødelægger batteriet. Den indeholder ingen ladestyring, og overoplader batteriet. Batteriet giver simpelthen et "smæk" og der opstår en revne, efter ca. et halvt år. Der skal bruges en med indbygget ladestyring. Har vist skrevet om det her på scootergrisen for nogle år siden, og vist hvordan man kunne tjekke det. Du kan se mere her: viewtopic.php?t=2570 - på GYS'en er den originale kun med en diode, og den slår ikke fra, men lader uanset batterispændingen, og batteriet ødelægges hurtigt. Med en god ensretter/lader, så oplades med AC pulser til en høj spænding, men når AC'en er lav, så tjekkes batterispændingen, og bliver den for høj, så afbrydes ladningen, mens de dårlige ensrettere bliver ved at lade indtil batteriet koger tør, eller de revner. Her er en meget simpel metode, som kan bruges til at tjekke om spændingsregulatoren er en god eller dårlig type, dog tjekker den ikke selve justeringen af opladespændingen. Den kan være forkert på grund af komponenttolerancer, også for en god type: viewtopic.php?p=19404#p19404 . Her er en mere besværlig metode, der kan bestemme spændingen der oplades til: viewtopic.php?p=18180#p18180 - modstanden på 560 ohm er vigtig.
For at gøre det meget kort, lå der rigtigt nok et 12 tands fortandhjul sammen med en tilhørende kæde i en blå Rema 1000 plasticpose blandt reservedelene, mens det der var monteret på knallerten var et 15 tands. Derfor formoder jeg det beror på en "erindringsforskydelse" det du skriver i dit temmelige lange indlæg.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

Det er i hvert fald en fejl. Det er vi enige om. Den får meget dårlig trækkraft med en 15 tands, og jeg mener ikke den kan komme i nærheden af de 50 km/t. Hvis der sad en i den medfølgende motor, så kan det godt have været en 15 tands, da den aldrig har været åbnet. Den skal have 12 tands, og de honda bolte som jeg skrev. Med 15 tands behøver den ikke honda bolte, da kæden kommer længere fra boltene. Jeg er ret sikker på, at den jeg normalt kørte på (den indregistrerede) da du fik den havde 12 tands, da den ellers ikke kunne køre de 54 km/t, og dens CDI vil ikke passe i hastighed. Men, har du skiftet motor, så har der sikkert været en 15 tands i ekstra motoren.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 11. oktober 2025 03:47 Det er i hvert fald en fejl. Det er vi enige om. Den får meget dårlig trækkraft med en 15 tands, og jeg mener ikke den kan komme i nærheden af de 50 km/t. Hvis der sad en i den medfølgende motor, så kan det godt have været en 15 tands, da den aldrig har været åbnet. Den skal have 12 tands, og de honda bolte som jeg skrev. Med 15 tands behøver den ikke honda bolte, da kæden kommer længere fra boltene. Jeg er ret sikker på, at den jeg normalt kørte på (den indregistrerede) da du fik den havde 12 tands, da den ellers ikke kunne køre de 54 km/t, og dens CDI vil ikke passe i hastighed. Men, har du skiftet motor, så har der sikkert været en 15 tands i ekstra motoren.
Nu var det ikke vist det der skulle diskuteres i tråden, men vil lige nævne der heller ikke var låseblik på de to bolte der holdt det 15 tands tandhjul på plads. Det kom der dengang jeg skruede det godkendte tandhjul på plads. Det er den motor der sad på stellet med nummerpladen og som du hævder springer ud af gear, der stadig sidder der efter en den blev tætnet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

Det er korrekt vi ikke skal diskutere det her - du er velkommen til at skrive en PM. Fatter ikke hvor et 15 tands tandhjul kan komme fra, da jeg aldrig har købt en, så det er ren mystik - og uden låseblik, vil den jo være faldt af for længst. Den har kørt flere år, også på det tandhjul som sidder i, og den går ikke længe uden blik. Derimod, så kan den have sidet på reservedels motoren, som jeg aldrig har prøvet, og som også er uden olie (da den er ny og ubrugt). Hvis du ikke kan få noget ud af dem, eller ikke mener de er pengene værd, så skriv til mig - jeg er villig til at give en reduktion i prisen.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 11. oktober 2025 16:59 Det er korrekt vi ikke skal diskutere det her - du er velkommen til at skrive en PM. Fatter ikke hvor et 15 tands tandhjul kan komme fra, da jeg aldrig har købt en, så det er ren mystik - og uden låseblik, vil den jo være faldt af for længst. Den har kørt flere år, også på det tandhjul som sidder i, og den går ikke længe uden blik. Derimod, så kan den have sidet på reservedels motoren, som jeg aldrig har prøvet, og som også er uden olie (da den er ny og ubrugt). Hvis du ikke kan få noget ud af dem, eller ikke mener de er pengene værd, så skriv til mig - jeg er villig til at give en reduktion i prisen.
Kort, det er ikke mig der skriver alenlange indlæg om den 45 kmt knallert jeg købte af dig og som jeg har lavet op og lovlig, tætnet for olie og der køre som forventet med 1 dags arbejdsindsats. Og nej, hvorfor skulle jeg have en reduktion i betalingen for samlesættet når knallerten er købt som den stod med det overdådige reservedelslager der fulgte med. Tror du ikke du burde stoppe det her ? ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Battaile
2. Rang
2. Rang

Ulæst indlæg af Battaile »

Hej! Din antagelse er ganske rigtig – mange CDI-begrænsere forsinker tændingstidspunktet ved et bestemt omdrejningstal, hvilket nedsætter motoreffekten. Det kan godt give dårligere brændstoføkonomi, især hvis man holder gashåndtaget helt i bund, fordi motoren så arbejder ineffektivt. Hvis man derimod kører med lavere hastighed og kun bruger det nødvendige gas, som du gør, vil forbruget ofte være normalt. Mange oplever dårlig økonomi, netop fordi de prøver at “overstyre” begrænsningen med fuld gas.
Besvar