Som det ses på billederne, så løber olien ud af støddæmpren bagpå min VGA Digita 2t 30. Der er kun 1 fjeder-ben på den model.
Jeg kan faktisk ikke mærke forskel om der er olie i eller ej.
Så jeg går ikke ud fra, at det er strengt nødvendigt at udskifte den?
Den kan muligvis sætte sig fast når den er tom for olie, men er der noget sikkerhedsmæssigt i at køre med defekt dæmper?
Det er muligvis ikke lovligt at køre med (?) men jeg har tænkt mig at rengøre det, og til sidst vil der jo ikke være mere olie i.
Støddæmper defekt
- SteenKolding
- 9. Rang

- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
- Landbo
- 12. Rang

- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Støddæmper defekt
Ja den er god nok, den er defekt.SteenKolding skrev: ↑2. oktober 2025 18:00 Som det ses på billederne, så løber olien ud af støddæmpren bagpå min VGA Digita 2t 30. Der er kun 1 fjeder-ben på den model.
Jeg kan faktisk ikke mærke forskel om der er olie i eller ej.
Så jeg går ikke ud fra, at det er strengt nødvendigt at udskifte den?
Den kan muligvis sætte sig fast når den er tom for olie, men er der noget sikkerhedsmæssigt i at køre med defekt dæmper?
Det er muligvis ikke lovligt at køre med (?) men jeg har tænkt mig at rengøre det, og til sidst vil der jo ikke være mere olie i.
Når dæmpningen mangler skal du forvente at baghjulet står knap så godt fast i kritiske situationer. Om der er lovligt eller ej vil jeg ikke dømme i, men vil du ikke ofre kr 300 på din egen sikkerhed er det normalt vejen mod enden.
Hilsen Leif.
- scootergrisen
- 15. Rang

Re: Støddæmper defekt
Hvis der kun er fjederen så vil køretøjets bevægelse tage længere tid om at blive stabilt.
Altså hvis du kører på et hul og bagenden bevæger sig op og ned så vil støddæmperen (der hvor olien er) gøre så fjenderen ikke bare bliver ved med at bevæge sig op og ned i lang tid.
Så ja det må vel gå ud over sikkerheden hvis olien er væk.
Kan være du kan mærke forskel når alt olien engang er ude.
Min blev også utæt og tør så den pev.
Så gav jeg den noget olie på den blanke stang som så kunne løbe ned og smøre pakningen (på min sad det omvendt med den blanke stang øverst).
Jeg kan ikke huske om jeg kunne mærke forskel på min uden olie.
Der var to støddæmpere ved baghjulet og fjedrene var meget hårde.
Altså hvis du kører på et hul og bagenden bevæger sig op og ned så vil støddæmperen (der hvor olien er) gøre så fjenderen ikke bare bliver ved med at bevæge sig op og ned i lang tid.
Så ja det må vel gå ud over sikkerheden hvis olien er væk.
Kan være du kan mærke forskel når alt olien engang er ude.
Min blev også utæt og tør så den pev.
Så gav jeg den noget olie på den blanke stang som så kunne løbe ned og smøre pakningen (på min sad det omvendt med den blanke stang øverst).
Jeg kan ikke huske om jeg kunne mærke forskel på min uden olie.
Der var to støddæmpere ved baghjulet og fjedrene var meget hårde.