Hejsa til alle herinde
Jeg har denne scooter, som jeg har lånt. Så ville jeg lige vaske den, så den så godt ud igen når jeg skulle aflevere den tilbage.
Efter vask, kørte jeg en tur på den for at luftrøre den, satte den hjem efter tur.
Skulle så til at kører en tur igen, og nu kan den ikke kører.
Der er liv i det hele, den kan bare ikke tage gas. Den melder ingen fejl.
Håber i kan hjælpe mig
Harbo skrev: ↑9. september 2025 11:14
Hejsa til alle herinde
Jeg har denne scooter, som jeg har lånt. Så ville jeg lige vaske den, så den så godt ud igen når jeg skulle aflevere den tilbage.
Efter vask, kørte jeg en tur på den for at luftrøre den, satte den hjem efter tur.
Skulle så til at kører en tur igen, og nu kan den ikke kører.
Der er liv i det hele, den kan bare ikke tage gas. Den melder ingen fejl.
Håber i kan hjælpe mig
Et eventuelt sidestøtteben der ikke er slået helt op eller en defekt kontakt ved samme.
Rigtig god bud, den har stået i vores udestue hvor solen står lige på så den er knastør
Vil prøve at kigge på den kontakt ved støttefonden, for ellers ved jeg sgu snart ikke hvad det kan være.
1000 tak for jeres super gode svar
Harbo skrev: ↑9. september 2025 20:57
Rigtig god bud, den har stået i vores udestue hvor solen står lige på så den er knastør
Vil prøve at kigge på den kontakt ved støttefonden, for ellers ved jeg sgu snart ikke hvad det kan være.
1000 tak for jeres super gode svar
Du bør også tjekke bremselyskontakterne, det gør du ved at sætte maskinen til tænding og hive i et bremsegreb af gangen, der skal stoplyset så gerne tænde og slukke når du slipper. Gør det på henholdsvis for og bagbremserne. Tænder/slukker bremselyset ikke, har du en fejl i en af bremselyskontakterne. Bremselyskontakten sidder inde i det mellemrum der på grebet og befæstligensen på styret når grebet betjenes og er en lille normalt rød stykke plastic som du kan prøve og hive/skubbe på med en pincet. Normalt plejer man at give det et pift DW40 hvis der er problemer.
Når der er bremselys på maskinen, reagerer motoren ikke når du vrider rullen (gashåndtaget).
Har lige testet bremselyset, og der var ikke noget galt, det tænder og slukker ligeså fint.
Hvis det nu er den kontakt ved støttebenet, kan man så gør så den ikke tages i brug eller skal man bestille en ny.
Hvis der skal bestilles en ny, kender i en side man kan det.
Ved ikke hvordan det er på din men på min der gør kontankten ved støttebenet det samme som kontakterne ved bremsegrebene så kig på bremselyset mens du slår sidestøttebenet ind og ud.
Ikke sikkert det er lavet på den måde så bremselyset tænder men hvis det er så er det let at teste sådan om kontakten slår til og fra.
Du kan også prøv at sætte den på centerstøtteben med baghjulet over jorden og dreje farthåndtaget.
Og så prøve om motoren tager fat nogle gange hvis du drejer på baghjulet.
Eventuelt gør det med forhjulet ind mod en mur så ikke den kan kører væk fra dig hvis baghjulet får fat i jorden.
Min havde problemer med vand så motoren ikke ville køre eller gav huk sådan at den kun fik strøm til motoren afhængig af hvordan motoren var drejet.
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor men måske var det fordi jeg havde lavet en hjemmelavet skærm ved baghjulet og så passede det vist lige med at vandet dryppet ned på akslen hvor kablet går ind i motoren.
Brugte du en højtryksspuler?
Det skulle vist nok være bedst bare at vaske oppe fra og ned stille og roligt og lade vandet løbe ned ligesom hvis det regner på den.
Harbo skrev: ↑10. september 2025 16:20
Har lige testet bremselyset, og der var ikke noget galt, det tænder og slukker ligeså fint.
Hvis det nu er den kontakt ved støttebenet, kan man så gør så den ikke tages i brug eller skal man bestille en ny.
Hvis der skal bestilles en ny, kender i en side man kan det.
Det første vil nok være og se efter om en kontakt/switc forefindes.
Switcen er nogle gange forbundet til sidestøttebenet gennem en fjeder men kan også være konstrueret så der er en del af side støttebenet presser mod switcen i opslået stilling, hvis en sådanne forefindes. Ved at motionerer switchen med fingerne vil motoren måske igen reagere på drejning rullen. Virker det vil et par hurtige pift med en dåse DW40 sikkert kunne gøre underværker så switchen igen kan gå tilbage i sin udgangsstilling når sidestøttebenet er slået op.
Den med switchen på sidestøttebenet er nok den hyppiste fejlkilde når en knallert/motorcykel pludselig ikke vil køre/starte.
Det er absolut ikke normalt at switsen på sidestøttebenet tænder bremselyset !
Har prøvet at pille den kontakt af til sidestøttebenet, og fået en til at måle den kontakt er defekt.
Han sagde han ikke kunne måle nogen fejl på den, så ved sgu ikke hvad jeg skal prøve næste gang, er sgu lidt på bar bund her, da jeg ikke har en skid forstand på det
Harbo skrev: ↑5. november 2025 17:19
Har prøvet at pille den kontakt af til sidestøttebenet, og fået en til at måle den kontakt er defekt.
Han sagde han ikke kunne måle nogen fejl på den, så ved sgu ikke hvad jeg skal prøve næste gang, er sgu lidt på bar bund her, da jeg ikke har en skid forstand på det
Kan i se at der er spænding over kontakten i den ene stilling og ingen spænding i den anden stilling ?
Når jeg måler på en sådan kontakt sker det med en målepind på hver side af kontakten og meteret i volt stilling. På den måde kan jeg kontrollerer der er forbindelse helt op til controlleren.