Springloppen skrev: ↑2. september 2025 16:26
Ja men det virker måske til at fylde olie i. har ændret på støjen rigtig meget. Men ja jeg ville ind, for at se efter skader mv. Selvom man måske ikke forventer det store fra 2200 km. Men ja hældt olie i til det stod ud af siden hvor el motoren stikker ind. også lod jeg det overskydende løbeud, da det så stoppet, tørret jeg af, og sat motoren på, så tænker jeg da så burde man ikke tænke at det er overfyldt? Men det har i hvert fald hjulpet meget på støjen.
MEN! Den skyder stadig olie ud af studsen. om der var et fingerbøl olie i eller 200ml? ish? 150 måske? så skyder den stadig det over.....
Næste skridt er så at få baghjuls nav af. og jeg har knoklet halvdelen af dagen idag bare på at få det af. Og ikke kommet en mm tætter på mål. Har sat den i klem med 3 bens udtrækker, varmet op, smurt med WD40. spændt mere, varmet mere. hammeret på bagsiden og jeg kan blive ved. Men ikke en mm. er der sket. Så måske jeg bare skal have en vinkelsliber, også skære lortet over, self ikke akselen.
Jeg ser ingen grund til at skille noget for bare at kigge, det har du jo allerede oplevet det nemt kan lægge dræn i muldvarpen. Det værste der formodentlig kan ske er du hat ødelagt nogle simmerringe men det kan du først se når olien løber ud alle de forkerte steder minus den uoriginale åndeprop.
Ja og pille motoren af er en god måde at lure ca hvor meget olie der skal i bagtøjet. Du burde nok straks have tappet det af igen for og måle hvor meget der var fyldt på.
Grunden til der stadig løber olie ud er det ikke er den originale prop der sidder oven i bagtøjet. Du kan prøve at proppe en 6 eller 8 mm bolt i enden af slangen i mangel på den originale prop.
Hvis du kigger på videoen jeg har lagt et link til kan du se hvordan dit bagtøj formodentlig er opbygget. Du bør bemærke det ikke engang er et rigtigt differentiale men formodentlig noget med nogle friktions skiver i det store tandhjul. Det er bare lavet så det ligner et rigtigt differentiale.
Hilsen Leif.
Det kunne meget vel være samme måde det var bygget inde i denne model. Men rundt regnet på hvorfor jeg gjore det, er fordi den har kørt tungt i x antal tid. hvor længe ved jeg ikke, og muligt uden olie også. Som jeg har fundet frem til nu. Er at jeg ville tjekke op om slid og skader, derfor jeg ville ind og tjekke.
Studsen du snakker om 6 og 8mm. der stidder en støre møtrik? oven på, hvor en mindre studs er skruet oven på. hvor man så kan påfylde, eller hvor overskyden kommer ud.
Springloppen skrev: ↑2. september 2025 17:26
Det kunne meget vel være samme måde det var bygget inde i denne model. Men rundt regnet på hvorfor jeg gjore det, er fordi den har kørt tungt i x antal tid. hvor længe ved jeg ikke, og muligt uden olie også. Som jeg har fundet frem til nu. Er at jeg ville tjekke op om slid og skader, derfor jeg ville ind og tjekke.
Studsen du snakker om 6 og 8mm. der stidder en støre møtrik? oven på, hvor en mindre studs er skruet oven på. hvor man så kan påfylde, eller hvor overskyden kommer ud.
Hør, var det ikke dine bremser der hang ?
Det kan vist ikke være en møtrik, men en form for bolt der orginalt sidder skruet ned i bagtøjet. Den er så lavet på en måde så olien ikke ryger ud af det dertil lavet åndehul og samtidig fungerer hullet som påfyldningshul for olie når den skrues ud. Det med slangen er formodentlig noget uoriginalt der er lavet. MEN stop en bolt ned i enden af slangen der sidder og peger op i luften så der ikke kommer skidt og lort ned i mekanikken og samtidig vil bolten også hindre olien i at løbe ovenud hvis slangen ellers er tæt nede ved bagtøjet, ellers stikker du den en slangebånd eller strips.
Springloppen skrev: ↑2. september 2025 17:26
Hør, var det ikke dine bremser der hang ?
Det kan vist ikke være en møtrik, men en form for bolt der orginalt sidder skruet ned i bagtøjet. Den er så lavet på en måde så olien ikke ryger ud af det dertil lavet åndehul og samtidig fungerer hullet som påfyldningshul for olie når den skrues ud. Det med slangen er formodentlig noget uoriginalt der er lavet. MEN stop en bolt ned i enden af slangen der sidder og peger op i luften så der ikke kommer skidt og lort ned i mekanikken og samtidig vil bolten også hindre olien i at løbe ovenud hvis slangen ellers er tæt nede ved bagtøjet, ellers stikker du den en slangebånd eller strips.
Hilsen Leif.
Jo men så tungt den har kørt, kunne der måske have været en form for slid og skade, og hvor mange km der har været tale om er uvist for mig. 100 km, 200 km.? derfor gad jeg godt tjekke det for en sikkerhed.
Men jeg kan måske put sådan en gummi dut på overløbet.? ligesom den som sider på bremserne, til udluftning, sådan en vil passe over denne del. samt jeg har endelig efter hele dagen nu endelig fået hjulnavet ad!
Dette er studsen hvor olien fylder over, her snakker jeg om at man kunne sætte en gummi dut på, som sidder på udluftnings ventilerne på bremserne, der vil nemlig være mulighe dfor at sætte en på.
Ideen med hullet i bolten er at huset så kan ånde så der er samme tryk inde som ude.
Ikke sikkert på hvad der ville ske hvis det var tæt.
Måske olien kunne blive trykket forbi pakdåserne.
Eller måske et problem ved afmontering/montering af motor/aksler der ville være som en prop.
Har ikke set sådan en studs på før til slange.
Der findes lignende system hvor topstykke og reduktionsgear har slange på øverst: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... filter.php
Hvis man ville kunne man sættet et stykke slange på til en beholder med en svamp der kunne opsuge olien så ikke det kom ud over det hele.
Gad vide om du kunne have brugt fælgen som aftrækker.
Måske isterning på akslen til at køle.
Springloppen skrev: ↑2. september 2025 18:16
Jo men så tungt den har kørt, kunne der måske have været en form for slid og skade, og hvor mange km der har været tale om er uvist for mig. 100 km, 200 km.? derfor gad jeg godt tjekke det for en sikkerhed.
Men jeg kan måske put sådan en gummi dut på overløbet.? ligesom den som sider på bremserne, til udluftning, sådan en vil passe over denne del. samt jeg har endelig efter hele dagen nu endelig fået hjulnavet ad!
Dette er studsen hvor olien fylder over, her snakker jeg om at man kunne sætte en gummi dut på, som sidder på udluftnings ventilerne på bremserne, der vil nemlig være mulighe dfor at sætte en på.
Du har jo stadig lavet bremser fordi de hang, tror du ikke det var derfor det gik lidt stramt !!! Hvis ikke har du spildt tid på at lave noget unødvendigt.
Der er stadig ingen grund til at splitte det hele af, det eneste du vil opdage er at der ikke kan købes stumper til det hellige undtagen standartlejer og simmerringe. Faktisk tvivler jeg på du kan købe et sæt pakninger til at samle tingene med igen.
Gummidutten bliver formodentlig bare bare skudt af når bagtøjet bliver en smule lun efter lidt køren. Brug en original prop med ånderør eller i mangel af bedre, en bolt der sidder stramt ned i enden af slangen.
Springloppen skrev: ↑2. september 2025 18:16
Du har jo stadig lavet bremser fordi de hang, tror du ikke det var derfor det gik lidt stramt !!! Hvis ikke har du spildt tid på at lave noget unødvendigt.
Der er stadig ingen grund til at splitte det hele af, det eneste du vil opdage er at der ikke kan købes stumper til det hellige undtagen standartlejer og simmerringe. Faktisk tvivler jeg på du kan købe et sæt pakninger til at samle tingene med igen.
Gummidutten bliver formodentlig bare bare skudt af når bagtøjet bliver en smule lun efter lidt køren. Brug en original prop med ånderør eller i mangel af bedre, en bolt der sidder stramt ned i enden af slangen.
Hilsen Leif.
Jeg har faktisk fundet pakninger til den som er til en E Force Contry II. Også samme Navet mv der passer til min. Bach 26, mener jeg, køre også med samme Navet som min gøre. Lindberg bruger også samme navet, men Pakningen du nævner, det er Contry II, til selve Elmotoren som skal side i huset. der er pakningen der passer der til.
Springloppen skrev: ↑2. september 2025 21:16
Jeg har faktisk fundet pakninger til den som er til en E Force Contry II. Også samme Navet mv der passer til min. Bach 26, mener jeg, køre også med samme Navet som min gøre. Lindberg bruger også samme navet, men Pakningen du nævner, det er Contry II, til selve Elmotoren som skal side i huset. der er pakningen der passer der til.
Derfor er der stadig ingen grund til at skille det af, forudsat simmerringene ikke er blevet utætte grundet tørkøring eller der er spåner i olien. Brug hellere din tid på at finde en original åndedrætsprop/påfyldningsprop. Der er ingen ting der tyder på bagtøjet er utæt.
Din Påfyldningsprop ligner en nippel som man bruger til en fedtsprøjte. Kan det tænkes der er en eller anden der har fyldt en masse fedt i bagtøjet i et forsøg på og kvæle den transmissionsstøj der plejer at være i de kineser bagtøjer ?
Hvis der er fyldt snørefedt på har man så heller ikke styr på hvor høj oliestanden er, grundet det har svært ved at blande sig med olie og bare ligger i "klumper" mellem tandhjul og sidevæggene.
Hilsen Leif.
Hvis man vil prøve at kvæle transamissionsstøj skal man bruge en tykkere olie eller produkter der er specielt beregnet til at komme i et bagtøj, ikke smørefedt.
Jeg har nu fyldt lidt mere olie i motoren, det har hjulpet lidt på støjen, men ikke 100% Men bedere. Samt har en rækkevide indtil videre på 50+ km på en opladning.
- Måden jeg fyldt olie på nu, er via en gummi ørerenser, man klemmer på, suger vand ind, og sprøjter ud. Den bruger jeg så til at suge olien op, også ned i hullet og sprøjte ind, det gjore det meget letter.
Men har et spørgsmål til Batteri % som vises i kabine scooters display. Når strømmen falder, så skulle den vel også skrive hvor mange % der er tilbage? For mig, har jeg kørt 50 km og den skriver stadig 100%, men da jeg kørt op ad en rimelig stejl bakke. svinget den i mellem 95-100% og da jeg kom på lige vej igen, 100% Er det normalt? Men spændingen på batteriet kan jeg se dropper ned over tid. men % forbliver næsten 100% hele tiden.
Springloppen skrev: ↑4. september 2025 15:02
Jeg har nu fyldt lidt mere olie i motoren, det har hjulpet lidt på støjen, men ikke 100% Men bedere. Samt har en rækkevide indtil videre på 50+ km på en opladning.
- Måden jeg fyldt olie på nu, er via en gummi ørerenser, man klemmer på, suger vand ind, og sprøjter ud. Den bruger jeg så til at suge olien op, også ned i hullet og sprøjte ind, det gjore det meget letter.
Men har et spørgsmål til Batteri % som vises i kabine scooters display. Når strømmen falder, så skulle den vel også skrive hvor mange % der er tilbage? For mig, har jeg kørt 50 km og den skriver stadig 100%, men da jeg kørt op ad en rimelig stejl bakke. svinget den i mellem 95-100% og da jeg kom på lige vej igen, 100% Er det normalt? Men spændingen på batteriet kan jeg se dropper ned over tid. men % forbliver næsten 100% hele tiden.
Selv på en ny med den type bagtøj kan du nok ikke undgå at kunne høre transitionen. Støjen du høre i videoklippet høre til i den lave ende af den type køretøjer. Skal det være støjfrit skal der investeres i et køretøj med to HUB motorer.
Hvis rækkevidden er steget skyldes nok at bremserne ej hænger mere.
Er den så blevet tæt i transitionen eller ?
Det er vist normalt at "benzinmåleren" på et køretøj med blybatterier lever i sin helt egen verden. Du skal nok have et voltmeter over batterierne for at kunne vurdere hvor mange km der er tilbage på "tanken" og så sammenligne med den indbyggede. Pas på med at lave kortslytninger.