Dug på styrthjelmens visir

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
kim2635
3. Rang
3. Rang
Køretøjer: Kymco Super 8 125 CCM

Dug på styrthjelmens visir

Ulæst indlæg af kim2635 »

Mine 2 styrthjelme er købt i Biltema i september 24. Jeg har meget bøvl med dug på visiret især om vinteren på integralhjelmen. Når jeg holder for rødt ved et vejkryds, så er jeg nød til at løfte visiret lidt op og sænke det igen når jeg sætter i gang (det er en MC-scooter som jeg kører på). Det er møg-irriterende. Jeg synes ikke at jeg havde så meget bøvl med dug på min gamle AGV integralhjelm i 80'erne men det har jeg dælme med den integralhjelm som jeg har nu. Der gik 40 år hvor jeg ikke kørte MC, så hukommelsen kan selvfølgelig være lidt rusten. 8-)

Jeg har et par spørgsmål som følger:

1) De her pinlock indervisir, passer de til alle visir på styrthjelme som har pinlock eller er det fabrikat-afhængigt?

2) Hvad er egentlig bedst at bruge, pinlock indervisir eller dugfjerner på spraydåse?

Jeg vil bare så gerne af med det problem når jeg bruger integralhjelmen, i øjeblikket bruger jeg mest pilothjelmen men det bliver jo vinter om få måneder hvor integralhjelmen bliver den foretrukne og jeg kører MC-scooter hele året rundt.
Senest rettet af kim2635 29. juli 2025 21:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Køretøjer: Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994 - mc
Adly Pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: Dug på styrthjelmens visir

Ulæst indlæg af kokken »

Du skrev : Hvad er egentlig bedst at bruge, pinlock indervisir eller dugfjerner på spraydåse?
Jeg kører med integralhjelm,dog altid med åbent visir,da jeg får åndenød hvis visiret er lukket.
Der er justerbare ventilationhuller i hjelmen,men de hjælper ikke meget.
Jeg kender ikke pinlock,men i gode gamle dage smurte jeg sulfo på indersiden af visiret og det tog det værste dug.
Bare et ganske tyndt lag.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

Jeg bruger en pilothjelm eller jethjelm med opklappeligt visir foran ywn og næse, netop grundet dugproblemet. Det foregår på den måde at når man skal i hold klappes visiret op og når man sætter igang igen ryger visiret ned. Dermed undgår jeg dugfjerner mm. Er det rigtig koldt bliver jeg så nødt til at have et halstørklæde op over munden men det er til at leve med i stedet for at dugge ind i en ubehagelig fullfacehjelm.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
kim2635
3. Rang
3. Rang

Nu synes jeg ikke at min integralhjelm er ubehagelig, det er det til gengæld når man i fuld fart rammes af et stort insekt lige i ansigtet, av av av. Integralhjelmen giver 100% beskyttelse mod at blive ramt af insekter i ansigtet. Jeg kan huske at der i 80'erne var flere insekter end der er i dag og når jeg kom hjem fra en tur på kværnen dengang om sommeren, så var det i gang med at vaske insektlig af læderjakken og styrthjelmen. Det er ikke helt så slemt i dag men ind imellem så klasker jeg et af de større insekter med hjelmen og det er den samme lyd som når frontruden på bilen klasker sådan en.

Nu er det så det der med at skulle lukke op og i med visiret jeg gerne vil være fri for, så et eller andet skal der gøres. Jeg skal bare finde den rigtige løsning.
Senest rettet af kim2635 2. august 2025 06:12, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: MC: KTM Duke 200
Bil: Hyundai i10

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har en AGV K6 S hjelm, som er født med pin-lock visir. Det fungerer fint. Der har aldrig været dug.

Jeg vil anbefale en hjelm der er pin-lock ready. Tjek eventuelt hjelmens sikkerhed først på https://sharp.dft.gov.uk
T-hansens MT hjelme har ofte ok sikkerhed ifølge oversigten.

Jeg har tidligere haft en T-Hansen NEX hjelm, som havde dugfrit visir. De var bedre end hjelm uden dugfrit visir, men der kunne opstå dug, hvis der ikke var åben for udluftning i hjelmen. Dog ikke normalt problemer med dug, kun ved meget høj fugtighed, og hvis udluftningen var helt lukket.

Der findes forskellige anti-dug midler, og anti-dug klude som kan bruges til hjelme - men jeg har hørt at sulfo skulle være omtrent ligeså godt.
Fx. https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/ind ... -233534513

Det er muligt at bore huller i et normalt visir og montere pin-lock - men jeg syntes det er ret besværligt. Få i stedet en god hjelm, hvor du kan købe pin-lock til, eller hvor det følger med. Da jeg eksperimenterede i sin tid med at selv bore huller og montere pin-lock, havde jeg problemer med at få det til at være tæt til hjelmen - jeg ved ikke hvorfor, men jeg har nok kvajet mig. Det har ikke været et problem ved min K6 hjelm som er lavet til pin-lock. Men, løsningen blev, at jeg sprøjtede anti-dug på visiret først, og monterede pin-lock efter det var tørret. Pin-lock 'en gjorde at antiduggen holdt meget bedre, men den fik et lag nyt antidug beskyttelse en gang imellem. Men, det er nok lidt et dårligt trick - men, man kan overveje det, for at måske rede, hvis man ikke har gjort det ordentligt med monteringen af pin-lock visiret.
Brugeravatar
kim2635
3. Rang
3. Rang

GYS skrev: 31. juli 2025 16:17 Jeg har en AGV K6 S hjelm, som er født med pin-lock visir. Det fungerer fint. Der har aldrig været dug.

Jeg vil anbefale en hjelm der er pin-lock ready.
Min integral-styrthjelm er fra Biltema købt i september 2024 og ER forberedt for pinlock indervisir. Spørgsmålet er så om pinlock er standardiseret eller om jeg skal lede efter noget som passer. Kender du noget til det?
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg har en Nolan flipup hjelm med pinlock som standard. Har ikke haft problemer med dug. Dog skal pinlockvisiret udskiftes efter nogle år.
Jeg brugte også opvaskemiddel på indersiden af visiret for 40 år siden men kan faktisk ikke huske om det virkede.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

kim2635 skrev: 1. august 2025 04:33 Min integral-styrthjelm er fra Biltema købt i september 2024 og ER forberedt for pinlock indervisir. Spørgsmålet er så om pinlock er standardiseret eller om jeg skal lede efter noget som passer. Kender du noget til det?
Man kan ikke nødvendigvis bruge et hvilket som helst “standard” Pinlock-indervisir – det skal passe til det specifikke visir og hjelm.
Selvom mange hjelme understøtter Pinlock, findes der mange forskellige størrelser og former på indervisirer – afhængigt af hjelmmodellen, visirets form og størrelse, samt placeringen af pinlock-pindene (afstand og vinkel).

F.eks. bruger min AGV K6 S et specifikt Pinlock 120 visir, som er skåret til præcist til visirets krumning og pin-afstand. Et Pinlock til en anden hjelm (f.eks. fra Biltema) vil have helt andre mål og vil ikke kunne monteres korrekt – eller vil lække luft/dug.

Typiske pin-lock modeller:
Pinlock 30 – budgetmodel, mindre dugresistent
Pinlock 70 – standard til mellemklasse hjelme
Pinlock 120 – premium, oftest til avancerede hjelme
Specifikke udskæringer til fx AGV, Shoei, HJC osv.

Men selv hvis to hjelme bruger fx “Pinlock 70”, kan selve udskæringen og formen være forskellig, så man skal købe én, der er lavet til det specifikke visir.

Hvis hjelmen er lavet til pin-lock skal du finde producenten og den præcise hjelm- og visirmodel, og ud af hvilken pin-lock visir som passer til hjelmen.
Brugeravatar
kim2635
3. Rang
3. Rang

Det lader til at være noget mere kompliceret end jeg havde frygtet. Jeg må prøve at se hvad jeg kan finde ud af. Jeg vil faktisk meget gerne have løst det ret store dugproblem nu vi nærmer os efteråret. Mange tak for info.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

Den nemme - midlertidige - løsning er at købe noget antidug spray hos T-Hansen.
https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/ind ... -233534513
Det holder ikke længe og skal bruges ofte. Men, det er bedre end intet.

Man kan også få anti-dug klude, men de skal bruges når der er dug på visiret, da de ikke fungerer på et tørt visir.

Ellers vil jeg anbefale at du køber en hjelm, hvor du kan få pin-lock til.
PINLOCK 30 er de billigste, og de er ikke helt dug fri.
PINLOCK 70 er mellemklassen og bedre
PINLOCK 120 er top klassen

Tjek f.eks. https://www.louis-moto.dk/da/katalog/in ... wMode=grid
De har mange hjelme at vælge imellem. Og normalt kan du få pin-lock hvis de findes til hjelmen, og ellers kan det bestilles.
Du kan tjekke antallet af SHARP stjerner her: https://sharp.dft.gov.uk/helmets/
Gode hjelme har 4 eller 5 stjerner.
Besvar