Min Ivecar plus's tilstand efter 11.000 km's kørsel

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 15.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Min Ivecar plus's tilstand efter 11.000 km's kørsel

Ulæst indlæg af Jps »

Længe siden jeg har skrevet noget om min Ivecar Plus :) Den har nu kørt 11.000 km, siden Januar 2024.
Indkøbspris var 75.000 kr med 2 batterier i (Lithium) Med 1 batteri var prisen 64.000 kr. Prisen idag er 79.000 kr med 2 batterier. Jeg tilkøbte så et oliefyr til "kun" 12.000 kr :yikes: inden den blev leveret. Men det har aldrig været i brug, så det var spildte penge.

Plusting: Sammenlignet med min gamle kabinescooter Anaig City Elf (nu MotoCR), var det en væsentlig forbedring af kørekomfort, mindre støj og større rækkevidde. Den står til ca 150 km på Ivecars hjemmeside. Jeg har så testet den rækkevidde, dog ikke fuldt ud. Har kørt 142 km fordelt over 4 dage. Og der var der 36 km tilbage ifølge måleren til batterierne. Topfart er 35 km/t :)
Batterierne er på 2 gange 60 Volt 50 Amp.

Laderen var 10 minutter om at gå i gang efter den tur, og derefter tog det lige knap 5 timer at oplade den. En god ting, er også det store display der viser alt det, man har brug for. Det smarte er at bakkameraet er indbygget i det også.

Minusting: Måtte skifte fordæk efter 6 mdr, da det allerede var slidt ned (kineserplastikdæk) :yikes: Den driller en gang imellem med, at strømmen forsvinder. Det klares underligt nok, ved at slukke og tænde for hovedafbryderen. Vinduesviskeren kan finde på at køre videre, selvom man slukker den. Måske skal knappen ha' en omgang kontaktspray, men ved ikke hvordan den kommer af.

Den øverste gummiliste ved begge døre, kan ikke sidde ordentlig fast. Den er sat på med dobbelttape fra fabrikkens side af. Den burde ha' siddet i en rille. De andre dørlister holder heldigvis tæt endnu. Gummilisten ved soltaget holder også tæt :)

Der må sidde 1 passager (plus føreren ;) ) i den. Men på grund af oliefyret, som er placeret på gulvet bag førersædet, kan man ikke få plads til fødderne :(.

Jeg har overvejet at skifte Ivecar Plus'en ud med Ivecars lastbil, men den kan kun ha' et batteri, med mindre man får sat en boks under ladet, til et ekstra batteri.

Lastbil.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Min Ivecar plus's tilstand efter 11.000 km's kørsel

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 24. juli 2025 19:36 Den driller en gang imellem med, at strømmen forsvinder. Det klares underligt nok, ved at slukke og tænde for hovedafbryderen. Vinduesviskeren kan finde på at køre videre, selvom man slukker den. Måske skal knappen ha' en omgang kontaktspray, men ved ikke hvordan den kommer af.

Den øverste gummiliste ved begge døre, kan ikke sidde ordentlig fast. Den er sat på med dobbelttape fra fabrikkens side af. Den burde ha' siddet i en rille. De andre dørlister holder heldigvis tæt endnu. Gummilisten ved soltaget holder også tæt :)
Det der formodentlig hovedafbryderen der slår fra grundet overbelastning. Den slags man normalt finder i den type køretøjer er ikke beregnet til at være monteret i fugtige omgivelser og de er heller ikke beregnet til at slå fra ret mange gange før der kommer sår på kontaktsættet, hvilket igen gør at de amp den er lavet til at slå fra falder. I den bette "spidsmus" vi har passer det indtil videre ret godt at automatsikringen kun holder et års tid før den skal byttes ud til en ny.

Ja, du må have gang i en flaske kontaktspray og håbe det hjælper.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: MC: KTM Duke 200
Bil: Hyundai i10

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 24. juli 2025 19:36Den driller en gang imellem med, at strømmen forsvinder. Det klares underligt nok, ved at slukke og tænde for hovedafbryderen.
Hvis hovedafbryderen styrer strømmen direkte, så er det sikkert den. Men, hvis strømmen går igennem et relæ der styres elektronisk, så kan det være den elektroniske styring som giver et problem. Du kan måske måle spændingen på relæspolen for at afklare om fejlen kan skyldes elektronik. Skyldes fejlen elektronik, så kan det være tiltænkt - en fejl, der udløser at strømmen afbrydes, på samme måde som en elektronisk sikring der går, for at f.eks. skåne motor og motorstyring.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 25. juli 2025 21:50
Jps skrev: 24. juli 2025 19:36Den driller en gang imellem med, at strømmen forsvinder. Det klares underligt nok, ved at slukke og tænde for hovedafbryderen.
Hvis hovedafbryderen styrer strømmen direkte, så er det sikkert den. Men, hvis strømmen går igennem et relæ der styres elektronisk, så kan det være den elektroniske styring som giver et problem. Du kan måske måle spændingen på relæspolen for at afklare om fejlen kan skyldes elektronik. Skyldes fejlen elektronik, så kan det være tiltænkt - en fejl, der udløser at strømmen afbrydes, på samme måde som en elektronisk sikring der går, for at f.eks. skåne motor og motorstyring.
Jeg har ikke en disse forstand, på el. Og ved ikke hvor jeg skal måle fra, eller til. Der må en fagmand til. Jeg roder ihvertfald ikke, med det. :)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 25. juli 2025 16:45
Jps skrev: 24. juli 2025 19:36 Den driller en gang imellem med, at strømmen forsvinder. Det klares underligt nok, ved at slukke og tænde for hovedafbryderen. Vinduesviskeren kan finde på at køre videre, selvom man slukker den. Måske skal knappen ha' en omgang kontaktspray, men ved ikke hvordan den kommer af.

Det der formodentlig hovedafbryderen der slår fra grundet overbelastning. Den slags man normalt finder i den type køretøjer er ikke beregnet til at være monteret i fugtige omgivelser og de er heller ikke beregnet til at slå fra ret mange gange før der kommer sår på kontaktsættet, hvilket igen gør at de amp den er lavet til at slå fra falder. I den bette "spidsmus" vi har passer det indtil videre ret godt at automatsikringen kun holder et års tid før den skal byttes ud til en ny.

Hilsen Leif.
Hovedafbryderen, har aldrig selv slået fra. Og jeg har kun gjort det om vinteren, når batterierne tages ud, for at blive opladet indendørs Og det skete så 5-6 gange i vinters. Og det med at slukke og tænde for afbryderen med det samme,, har jeg kun gjort een gang og det var for en måned siden. Ellers lader jeg den bare stå i nogle timer, så virker den igen. TMP er ikke til megen hjælp, de siger bare, at det er normalt det den gør!!
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 26. juli 2025 15:20

Hilsen Leif.
Hovedafbryderen, har aldrig selv slået fra. Og jeg har kun gjort det om vinteren, når batterierne tages ud, for at blive opladet indendørs Og det skete så 5-6 gange i vinters. Og det med at slukke og tænde for afbryderen med det samme,, har jeg kun gjort een gang og det var for en måned siden. Ellers lader jeg den bare stå i nogle timer, så virker den igen. TMP er ikke til megen hjælp, de siger bare, at det er normalt det den gør!!
Så skal du sgi have gravet vattet ud ud af ørene og høre efter når du ikke mener at TMP ikke er til nogen hjælp. Godt nok synes jeg du modsiger dig selv, men når hovedafbryderen/hovedsikringen slår fra under kørslen, skyldes maskinen trækker mere strøm end der skal til for at sikringen slår fra. Det sker typisk ved/lige efter kørsel op af en stejl bakke. Hver gang sikringen klapper fra går der en så stor strøm gennem kontaktpunkterne at der brændes nogle små sår i dem og efterfølgende falder den strøm hvor hovedsikringen slår fra en smule. Når så hovedsikringen begynder at slå fra under kørsel er det tid til DYT DYT, byt til en ny hovedsikring, som TMP helt klart burde vide!

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 26. juli 2025 16:13
Jps skrev: 26. juli 2025 15:20

Hilsen Leif.

Så skal du sgi have gravet vattet ud ud af ørene og høre efter når du ikke mener at TMP ikke er til nogen hjælp. Godt nok synes jeg du modsiger dig selv, men når hovedafbryderen/hovedsikringen slår fra under kørslen, skyldes maskinen trækker mere strøm end der skal til for at sikringen slår fra. Det sker typisk ved/lige efter kørsel op af en stejl bakke. Hver gang sikringen klapper fra går der en så stor strøm gennem kontaktpunkterne at der brændes nogle små sår i dem og efterfølgende falder den strøm hvor hovedsikringen slår fra en smule. Når så hovedsikringen begynder at slå fra under kørsel er det tid til DYT DYT, byt til en ny hovedsikring, som TMP helt klart burde vide!

Hilsen Leif.
Hvis jeg modsiger mig selv, så det ikke med vilje. :)
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 28. juli 2025 12:55 Hvis jeg modsiger mig selv, så det ikke med vilje. :)
Det har måske også noget og gøre med de ywn der ser. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: MC: KTM Duke 200
Bil: Hyundai i10

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 26. juli 2025 15:20 TMP er ikke til megen hjælp, de siger bare, at det er normalt det den gør!!
Så må er det nok en del af dens design, eller charme.
Brugeravatar
Opivan
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Ive Car Plus

Ulæst indlæg af Opivan »

Har kørt IveCar Plus i godt et år og er egentlig godt tilfreds med den . Har haft vrøvl med låsen , men småting . Min kan finde på at gå ud ved kørsel ned ad bakke , når man bremser , men er et kendt lille problem på den . Starter bare op igen , tager 15 sek. Jeg har hund med bagi og ikke mødt nogen bakker den ikke kunne klare, og her er mange . Rækkevidden kender jeg ikke men har dog kørt 90 km. hvor den viste 50 % . Er alt i alt godt tilfreds med køretøjet .
Besvar