Bundkar karburator VGA street-x EFI Euro 5

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11133
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Bundkar karburator VGA street-x EFI Euro 5

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så slukker motoren.

Det er vist en form for sikkerhed.
Det er nok mere sikkert hvis du kan slukke mens du holder på håndtaget/bremsen i stedet for at du skal slippe for at dreje nøglen i tændingslåsen.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 223
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Køretøjer: VGA street-x EFI Euro 5
Winora F1 (2011)

Re: Bundkar karburator VGA street-x EFI Euro 5

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Nej man kan slet ikke aktivere starteren hvis den nødafbryder er aktiveret. En anden funktion ved nødafbryderen er elektroniklampen der ligner indsprøjtningen EFI systemet, spjældhuset, men den skal bare lyse, ikke blinke.
Senest rettet af Claus Damsgaard 23. juni 2025 20:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11133
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Bundkar karburator VGA street-x EFI Euro 5

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På min scooter har jeg været ude for at gaskablet ikke trak helt tilbage i. Så den kørte selv.
I sne. I trafikken.

Og så har jeg været ude for at startermotoren kørte af sig selv.

Så det lyder som om jeg kunne have brug for sådan en slukknap der.

Det er vel ligesom en nødstopknap man ser på diverse maskiner så man lige hurtigt kan trykke på den for at stoppe maskinen.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 223
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Køretøjer: VGA street-x EFI Euro 5
Winora F1 (2011)

Re: Bundkar karburator VGA street-x EFI Euro 5

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Nu tror jeg der er kommet svar på mine spørgsmål.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 223
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Køretøjer: VGA street-x EFI Euro 5
Winora F1 (2011)

Re: Bundkar karburator VGA street-x EFI Euro 5

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Kan det passe, at jeg læste, at man ikke skal bruge gashåndtaget ved kickstart - og heller ikke bremsehåndtag, der ikke nævnes?

Det lykkedes mig at kickstarte knallerten, som kold, i 4 tryk for to dage siden, og nu har jeg nået 530 km. Motoren er muligvis lidt træg endnu. Den samme oplevelse med tanken, der truer med at gå tom, selvom der er cirka lidt under 2 liter endnu.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11133
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Bundkar karburator VGA street-x EFI Euro 5

Ulæst indlæg af scootergrisen »

At bremse ved start er vist kun til så elstarteren den kan få strøm.
Med kickstarteren behøver du ikke bremse for at starte motoren.

Ved ikke om du har læst at man ikke skal bruge gashåndtaget ved kickstart.
Men du kan gøre begge dele. Der er ikke noget dårligt ved at gøre det eller ikke at gøre det.
Du kan starte med at gøre det uden gashåndtag fordi det er lettest og hvis den kan starte sådan så hurra for det.
Og hvis den ikke starter så kan du prøve med gashåndtag.

Og det er sikkert forskelligt om motoren er kold/varm og om det er sommer/vinter om motoren er ny/slidt osv osv.
Bare gør det du synes virker bedst.

På min virkede det godt hvis du kørte med elstarteren og så drejede gashåntaget halvt eller noget i den stil.
Svært at beskrive du skal ligesom bare prøve dig frem og finde det der virker bedst for dig.
Besvar