AliXpress Batteri til min VGA GEV1000 dur ikke

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
GoddCilla
2. Rang
2. Rang
Køretøjer: VGA GEV1000 45 km/t el-knallert 48V 20Ah

Re: AliXpress Batteri til min VGA GEV1000 dur ikke

Ulæst indlæg af GoddCilla »

Landbo skrev: 29. juni 2025 17:24
GoddCilla skrev: 29. juni 2025 16:23 Hej alle. Jeg har haft tid til at kigge på det igen. Og har åbnet ind til det gamle batteri og har fundet ud af at den bruger UART kommunikation, som set på billedet.

Har fundet en ny BMS til det nye batteri, der bruger UART og håber på jeg kan undlade og skal lodde ledningerne og kan sætte stikket direkte i den nye BMS, så det næsten bliver "plug and play".

Har jeg fundet det rigtige?

https://www.aliexpress.com/i/1005005648437341.html

Mvh. Cecilia
Tja, hvorfor sætter du ikke bare BMSen der sidder i det gamle batteri over i det nye, så får du hvad du skal bruge ?

Jeg er mere end ret ret sikker på den viste JDB BMS ikke passer sammen med interfacet på en GEV1000

PS. Det er bedre du linker direkte til det isenkram du spørger ind til end bare at levere et skærmdump.

Hilsen Leif.
Jeg har ikke interesse i at bytte den ud med det gamle, da jeg ikke ønsker at ødelægge det.

Er det muligt du kan uddybbe hvorfor du tror den ikke passer?

Linket er vedlagt i den første besked. Men vedlægger det gerne igen her:
Brugeravatar
GoddCilla
2. Rang
2. Rang

scootergrisen skrev: 29. juni 2025 17:50 Jeg ved ikke nok om det men virker som om UART-stikket er til kommunikation med computer så man f.eks. kan læse/redigere.
Så kunne du f.eks. overvåge batteriet på en telefon via Bluetooth.

Så de 4 små huller i batteristikket får 3 ledninger:
rød (måske 12 volt +)
orange (måske TXD)
gul (måske RXD)

Gad vide om det er nok med den røde ledning for at slippe for at displayet blinker hvis det er dit mål.

Du kan prøve at tage stikket af med orange og gul ledning på det originalt batteri og se hvordan displayet viser med det originale batteri uden orange og gul. Om det er sådan som du vil have det.

Og så kan du vist måle om der er 12 volt + i batteristikket på det originale batteri mellem tyk sort ledning og lille rød ledning.
Men jeg er ikke helt sikker så pas på.

Du kunne også tage stikket af med de 3 små ledninger og så måle hvilke hul de har forbindelse til i batteristikket så vi har den information.
Du kunne bruge en papirklip til at give multimeterets sonde forbindelse ned i de små huller. og sætte multimeteret til den indstilling hvis der giver lyd når der er forbindelse.
Fra hvad jeg har ledt frem til på nettet så er UART kommunikation med en computer. Jeg mistænker det er denne manglede funktion der gør til at scooteren ikke vil give nok strøm til motoren, og derved ikke køre de 45 km/t.

Jeg søger nemlig at få scooteren til at kører normal hastighed på det nye batteri. Scooterens computer kan ikke læse batteriet og vil derfor ikke køre hurtigere end 30. (svarende til eco mode)

Jeg har en formodning om, at den røde ledning er til temperaturføleren i batteriet (som måske hedder JR men er ikke sikker).
Hvis det er rigtigt, burde jeg kunne nøjes med og købe en ny BMS med UART og så kun bruge 2 ledninger:
orange (måske TXD = Transmit Data)
gul (måske RXD = Receive Data)

Det er en god ide, at måle igennem ledningerne samt at pille stikkende ud og starte scooteren. Det vil jeg forsøge mig med.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det kan du teste ved at afmontere stikket med de 3 små ledninger på det originale batteri og se om hastigheden skulle være anderledes.

Jeg gætter på ledningerne til temperatursensorne er stikket i hjørnet af BMS'en hvor alle ledningerne er sorte.

Du kan sammenligne med viewtopic.php?p=28304

Prøv om du kan måle batteriets spænding i det udvendigt stik.
På min kan man ikke umiddelbart måle spændingen.
Der skal BMS'en vækkes med den lille gule ledning.
Så for at måle spændingen på mit batteri laver jeg en korslutning. Så kan jeg måle spændingen.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

GoddCilla skrev: 29. juni 2025 20:15
Jeg har ikke interesse i at bytte den ud med det gamle, da jeg ikke ønsker at ødelægge det.

Er det muligt du kan uddybbe hvorfor du tror den ikke passer?

Linket er vedlagt i den første besked. Men vedlægger det gerne igen her:
Ja ok, det er naturligvis en valid grund til ikke at gøre som jeg foreslår.

Det kan jeg meget nemt uddybe, når der er en uart på BMSen betyder det bare der er en seriel ud/indgang. Men det betyder ikke BMSen og GEV1000 snakker samme sprog og dermed kan forstå hinanden.

Husk du skal have forbundet B- på BMSen til batteriet -pol inden du forbinder det resterende til BMSen, idet der går rygter om du risikerer røg og høje lyde hvis ikke.

Held og lykke, Leif.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Åh ja, glemte helt og nævne det kun er en udgang til en UART der er på BMSen, UARTen skal du så købe særskilt.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GoddCilla
2. Rang
2. Rang

scootergrisen skrev: 29. juni 2025 21:34 Det kan du teste ved at afmontere stikket med de 3 små ledninger på det originale batteri og se om hastigheden skulle være anderledes.

Jeg gætter på ledningerne til temperatursensorne er stikket i hjørnet af BMS'en hvor alle ledningerne er sorte.

Så for at måle spændingen på mit batteri laver jeg en korslutning. Så kan jeg måle spændingen.
Har afmonteret stikket med de 3 små ledninger på det gamle batteri og giver samme fejl som det nye batteri.
Prøvede derefter at afmontere kun den røde ledning og der opstod ingen fejl.
Så det må være de sidste to ledninger som er nødvendige.

Har fundet en BMS jeg har lyst til at købe. Men er i tvivl om hvad det betyder, når den har 30A og peak ved 90A?? Er det noget der passer til min scooter?
Link til BMS jeg tænker at købe:
https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... ry_from%3A
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

GoddCilla skrev: 30. juni 2025 18:27
scootergrisen skrev: 29. juni 2025 21:34 Det kan du teste ved at afmontere stikket med de 3 små ledninger på det originale batteri og se om hastigheden skulle være anderledes.

Har afmonteret stikket med de 3 små ledninger på det gamle batteri og giver samme fejl som det nye batteri.
Prøvede derefter at afmontere kun den røde ledning og der opstod ingen fejl.
Så det må være de sidste to ledninger som er nødvendige.

Har fundet en BMS jeg har lyst til at købe. Men er i tvivl om hvad det betyder, når den har 30A og peak ved 90A?? Er det noget der passer til min scooter?
Link til BMS jeg tænker at købe:
https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... ry_from%3A
Ynja, åbenbart. Kan den så køre normalt på det nye batteri ?

Det betyder du kan trække 30 Amp kontinuerlig og 90 Amp i korte perioder gennem BMSen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Er det blevet bedre med topfart og acceleration nu batteriet er afladt/opladt flere gange?

Efter hvad jeg kan forstå er batteriet tilstrækkeligt til dit køretøj med motor på maks. 1000 watt.
48 volt * 30 ampere = 1440 watt.

Måske du kan bruge et multimeter med tang omkring den tykke røde ledning (+) i batteriet og se hvor mange ampere den bruger f.eks. når du holder stille og drejer farthåndtaget helt og kører op ad bakke. Hvor den vel har det største strømforbrug.
Gætter på strømforbruget højst er 22 ampere.

Det kunne du så prøve med begge batterier.

Hvis du vil have undersøgt hvad form for kommunikation der bruges på den origianle BMS kunne du tage nærbilleder af den chip der er ved UA2 og U9.

Hvad der den silikonedims med pilen på ved siden af batteriniveauindikatoren på låget?
Og hvad er det ved siden af pilen den peger på?
Ser ikke ud til det ser noget på indersiden af låget der.
Måske ubrugt stik hvor der kunne havde være USB-stik.

Jeg indsamle info om batteriet på Goccia GEV1000 (elektrisk scooter).
Brugeravatar
GoddCilla
2. Rang
2. Rang

scootergrisen skrev: 1. juli 2025 21:23 Er det blevet bedre med topfart og acceleration nu batteriet er afladt/opladt flere gange?

Efter hvad jeg kan forstå er batteriet tilstrækkeligt til dit køretøj med motor på maks. 1000 watt.
48 volt * 30 ampere = 1440 watt.

Måske du kan bruge et multimeter med tang omkring den tykke røde ledning (+) i batteriet og se hvor mange ampere den bruger f.eks. når du holder stille og drejer farthåndtaget helt og kører op ad bakke. Hvor den vel har det største strømforbrug.
Gætter på strømforbruget højst er 22 ampere.

Det kunne du så prøve med begge batterier.

Hvis du vil have undersøgt hvad form for kommunikation der bruges på den origianle BMS kunne du tage nærbilleder af den chip der er ved UA2 og U9.

Hvad der den silikonedims med pilen på ved siden af batteriniveauindikatoren på låget?
Og hvad er det ved siden af pilen den peger på?
Ser ikke ud til det ser noget på indersiden af låget der.
Måske ubrugt stik hvor der kunne havde være USB-stik.

Jeg indsamle info om batteriet på Goccia GEV1000 (elektrisk scooter).
Det gamle batteri opfører sig stadig som det plejer. Men har alligevel maks fuldt opladet og afladet det måske 4-5 gange.

Har forsøgt og tage nærbilleder af det du efterspørger.
vedlagt billeder her.

Chip UA2 var meget besværlig og læse. Men har vedlagt to billeder af den og aflæser det selv til:
ATM LH817
2DCM CN
"prik" 1817150

Tror den siliconedims er til en sikring, som set i denne manual, som jeg har fundet:
https://agm-goccia.nl/ucyxenin/2020/09/ ... EV1000.pdf
Vedhæftede filer
silikonedims.jpg
silikonedims2.jpg
silikonedims3.jpg
Manual til batteri
Manual til batteri
Bagsiden af printkortet hvor nogle af ledningerne er koblet til
Bagsiden af printkortet hvor nogle af ledningerne er koblet til
Bagsiden af printkortet
Bagsiden af printkortet
UA2 andet billede
UA2 andet billede
UA2 første billede
UA2 første billede
U9
U9
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Det var det nye batteri jeg mente om det virker bedre nu med hastighed og acceleration. Du skrev om topfart på 30 km/t og dårlig acceleration med det nye batteri.

Ser ud til Greenway kalder batteriet for DM208.

Det står med håndskrift på inderste side af BMS'en og på printpladen med batteriniveauindikatoren.

Kan ikke finde den model på deres hjemmeside med du kan se der er andre med lignende navne f.eks. DM398.

Kan ikke finde det rette datablad til ATMLH817 så ved ikke hvad det er.
Tænkte om det kunne vise hvad form for kommunikation der blev brugt til TXD/RXD fordi den er nær stikket.
Men den er nærmere DEBUG-stikket så sikkert til den.

Ja det ligner hullet i låget er til en fladsikring (F for fuse).

Indtil videre har jeg ikke fundet så meget ved at søge.

Du kunne åbne displayet/speedometeret og se hvad der står på printpladen ved ledningerne.
Måske der kunne være mere info.

Spørg dem der sælger BMS'en om det UART-stik der er på er til kommunikation med displayet til at vise batteriniveauet eller om det kun er til tilslutning af computer.
Besvar