Kymco agility 50 gør ud når jeg skubber det center støttebenet

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jepthefish
2. Rang
2. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 4T 50cc (CK50QT-5)

Kymco agility 50 gør ud når jeg skubber det center støttebenet

Ulæst indlæg af Jepthefish »

Jeg er begyndt og få et mærkelig problem med min scooter.
Hvis jeg starter den kold på center støttebenet, og skubber den af, så holder den tomgang helt perfekt. Men hvis jeg kører en tur, og slukker den, også derefter starter den på center støttebenet igen, og skubber den ned, så går den ud. Den hakker og sprutter, hvis jeg holder den i gang, så skal jeg give den en del gas før at den kan holde tomgang igen. Har også lagt mærke til at hvis den står i tomgang i mere end et par minutter, så kan den godt tøve med at tage imod gassen. Jeg har tjekket om den har killswitch i side støttebenet, men det har den ikke. Den fik justeret ventiler i dag, og det har ingen effekt på problemet. Jeg har tjekket ledninger, og slanger, intet kommer i klemme, eller bliver mast
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Kymco agility 50 gør ud når jeg skubber det center støttebenet

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad blev ventilernes spillerum indstillet til?

Du kunne prøve at tage stikket af til chokeren og prøve forskellen i nogle dage.

Eventuelt lav en video så vi kan høre den hakker og sprutter.

Eventuelt prøve at skrue lidt på tomgangsskruen og den kommer lidt højere op i omdrejninger og ikke så let stopper. F.eks. en halv omgang i urets retning og prøv det nogle dage. Hvis baghjulet kommer til at kører rundt i tomgang med kold motor så er det for højt.

Du kunne tjekke vakummslangen holder tæt på indsugningsstudsen.
Du kunne afmontere karburatoren og skille den ad på en bakke. Måske det hjælper at rense alle de små huller/gange. Du kan blæse gennem med et stykke slange og holde det op mod lyset.
Specielt tomgangskredsløbet der ved tomgangsdysen/chokeren: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... kredslobet
Brugeravatar
Jepthefish
2. Rang
2. Rang

scootergrisen skrev: 8. juni 2025 20:53 Hvad blev ventilernes spillerum indstillet til?

Du kunne prøve at tage stikket af til chokeren og prøve forskellen i nogle dage.

Eventuelt lav en video så vi kan høre den hakker og sprutter.

Eventuelt prøve at skrue lidt på tomgangsskruen og den kommer lidt højere op i omdrejninger og ikke så let stopper. F.eks. en halv omgang i urets retning og prøv det nogle dage. Hvis baghjulet kommer til at kører rundt i tomgang med kold motor så er det for højt.

Du kunne tjekke vakummslangen holder tæt på indsugningsstudsen.
Du kunne afmontere karburatoren og skille den ad på en bakke. Måske det hjælper at rense alle de små huller/gange. Du kan blæse gennem med et stykke slange og holde det op mod lyset.
Specielt tomgangskredsløbet der ved tomgangsdysen/chokeren: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... kredslobet
Jeg har monteret en manuel choker, og det kører den langt bedere med, tomgangen var meget ustabil med automat chokeren.

Ventilerne er blevet indstillet til 0,05mm som manuallen kalder for.

Jeg kan lave en video i morgen hvis jeg kan huske det, også hæver jeg tomgangen.

Jeg har tjekket alle ledninger, vaccum slanger, og benzin slanger. Alle slanger er stadig bløde, og har ingen flænger eller revner.
Men det er derfor jeg ikke rigtig kan få det til at hænge sammen, Den gør det kun når den er varm, når den er kold har den ingen problemer
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

Jepthefish skrev: 8. juni 2025 20:26 Jeg er begyndt og få et mærkelig problem med min scooter.
Hvis jeg starter den kold på center støttebenet, og skubber den af, så holder den tomgang helt perfekt. Men hvis jeg kører en tur, og slukker den, også derefter starter den på center støttebenet igen, og skubber den ned, så går den ud. Den hakker og sprutter, hvis jeg holder den i gang, så skal jeg give den en del gas før at den kan holde tomgang igen. Har også lagt mærke til at hvis den står i tomgang i mere end et par minutter, så kan den godt tøve med at tage imod gassen. Jeg har tjekket om den har killswitch i side støttebenet, men det har den ikke. Den fik justeret ventiler i dag, og det har ingen effekt på problemet. Jeg har tjekket ledninger, og slanger, intet kommer i klemme, eller bliver mast
Først bliver jeg nødt til at spørge om det er en Euro4 eller Euro5 model du er i besiddelse af for det er bestemt ikke ligemeget med hensyn til fejlfindingen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jepthefish
2. Rang
2. Rang

Landbo skrev: 8. juni 2025 23:31
Jepthefish skrev: 8. juni 2025 20:26 Jeg er begyndt og få et mærkelig problem med min scooter.
Først bliver jeg nødt til at spørge om det er en Euro4 eller Euro5 model du er i besiddelse af for det er bestemt ikke ligemeget med hensyn til fejlfindingen.

Hilsen Leif.
uha, den er fra 2010, den køre med en helt normal karburator, så det må være en euro4?

- Jeppe
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Du kunne også prøve at dreje på blandingsskruen.
Før du ændre på den så skru den i bund (ikke hårdt) og skriv ned hvor mange gange du drejede så. Så kan du eventuelt dreje den tilbage til samme indstilling senere.
Men 2 omgange ud (plus/minus ½ omgang) skulle være standardindstillingen.

Du kunne eventuelt prøve med:
Kør et par dage med 1 omgang ud.
Kør et par dage med 2 omgange ud.
Kør et par dage med 3 omgange ud.
Kør et par dage med 4 omgange ud.

Så om du oplever nogen forskel.
Jeg synes ikke jeg oplevede nogen forskel dengang jeg prøvede at justere på blandingsskruen.

Nederst på karburatoren sidder en acceleratorpumper. Den bliver trykket ned når du drejer lidt på gashåndtaget når det er slupppet.
Den sprøjter lidt benzin ind i midten af karburatoren og er ved for at hjælpe med det du skriver om at den tøver med at tager gassen.
Så du kan tager luftfilterkanalen af og kigge ind og trykke ned på pumpen for at se om den sprøjter benzin.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Jepthefish skrev: 8. juni 2025 23:42

Hilsen Leif.
uha, den er fra 2010, den køre med en helt normal karburator, så det må være en euro4?

- Jeppe
Det er nok en Euro mindre end 4 du er i besiddelse af.

Der er noget der tyder på du har problemer med karbureringen eller ventilerne. Afventer en video i lav opløsning inden ......

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jepthefish
2. Rang
2. Rang

Landbo skrev: 9. juni 2025 09:25

Hilsen Leif.

- Jeppe

Der er noget der tyder på du har problemer med karbureringen eller ventilerne. Afventer en video i lav opløsning inden ......

Hilsen Leif.
Ja, det er lidt en ældre model. Jeg lavede et opslag på en fb gruppe, og der var nogen der skrev at jeg skulle hæve tomgangen en halv omgang. Så det gjorder jeg, men det har så gjort at den står rimelig ujævnt i tomgang. Den står helt jævnt når jeg først starter den, men hvis jeg giver den lidt gas, så stiger den og holder en høj tomgang, og derefter falder den til normal tomgang. Noget siger mig den er utæt i indsugningen, blandingskruen på tomgangen har ikke den stor effekt.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Eventuelt lad den kører i tomgang ujævnt og så kan du prøve at trykke delene sammen for at se om det ændre på tomgangen.
Vakuumslanger, studser, indsugningsstuds, karburator, tragt fra luftfilter og der hvor tragten sidder på luftfilterkassen.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Jepthefish skrev: 9. juni 2025 17:08
Landbo skrev: 9. juni 2025 09:25

- Jeppe

Hilsen Leif.
Ja, det er lidt en ældre model. Jeg lavede et opslag på en fb gruppe, og der var nogen der skrev at jeg skulle hæve tomgangen en halv omgang. Så det gjorder jeg, men det har så gjort at den står rimelig ujævnt i tomgang. Den står helt jævnt når jeg først starter den, men hvis jeg giver den lidt gas, så stiger den og holder en høj tomgang, og derefter falder den til normal tomgang. Noget siger mig den er utæt i indsugningen, blandingskruen på tomgangen har ikke den stor effekt.
Ja en utæthed i indsugningen vil også være mit første bud da der er noget der tyder på det er værst når motoren er gennemvarm.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jepthefish
2. Rang
2. Rang

Jeg har haft hele scooteren skildt ad i atommer. Tjekket alle ledninger, og slanger, hele indsugnings siden har været kigget igennem, og alt så super fint ud. Jeg går karburatoren igennem, og den er ren, der er ikke noget skidt i dyser, eller i bundkaret. Efter lidt søgning på enternettet finder jeg et billede af en karburator magen til min, og der ligger jeg mærke til at gaspjældnålen er noget længere, og tyndere på de billeder. Det syntes jeg var meget mærkeligt, fordi jeg ikke har ændret den. Efter lidt mere søgning finder jeg frem til et problem. Karburatoren har været købt af en anden kunde før mig, og de har af en eller anden grund sendt den retur, men de har sendt den retur med en anden dyse nål, som overhovedet ikke passer. Den er alt for kort, og for tyk. Så jeg bestiller en dysenål, der passer i den længde som på billederne, og satte den i. Den stoppede med at hakke med mellemgas, og virket noget mere frisk. Finder selfølgelig også ud af at dysen der sidder i ikke er den rigtig, der skulle side en 85, der sidder en 82 i, Så jeg måtte op og hente en 85. Så to jeg en tur på 15 km, også slukkede jeg scooteren, lod den stå i et par minutter, også startedde jeg den, og skubbede den ned af støttebenet, og den tøvede ikke. Jeg forstår ikke hvordan noget af det her kan have noget og gøre ned tomgangen, men det har løst problemet.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Jepthefish skrev: 12. juni 2025 12:52 Jeg har haft hele scooteren skildt ad i atommer. Tjekket alle ledninger, og slanger, hele indsugnings siden har været kigget igennem, og alt så super fint ud. Jeg går karburatoren igennem, og den er ren, der er ikke noget skidt i dyser, eller i bundkaret. Efter lidt søgning på enternettet finder jeg et billede af en karburator magen til min, og der ligger jeg mærke til at gaspjældnålen er noget længere, og tyndere på de billeder. Det syntes jeg var meget mærkeligt, fordi jeg ikke har ændret den. Efter lidt mere søgning finder jeg frem til et problem. Karburatoren har været købt af en anden kunde før mig, og de har af en eller anden grund sendt den retur, men de har sendt den retur med en anden dyse nål, som overhovedet ikke passer. Den er alt for kort, og for tyk. Så jeg bestiller en dysenål, der passer i den længde som på billederne, og satte den i. Den stoppede med at hakke med mellemgas, og virket noget mere frisk. Finder selfølgelig også ud af at dysen der sidder i ikke er den rigtig, der skulle side en 85, der sidder en 82 i, Så jeg måtte op og hente en 85. Så to jeg en tur på 15 km, også slukkede jeg scooteren, lod den stå i et par minutter, også startedde jeg den, og skubbede den ned af støttebenet, og den tøvede ikke. Jeg forstår ikke hvordan noget af det her kan have noget og gøre ned tomgangen, men det har løst problemet.
Det kan meget vel have en hel del med tomgangen at gøre når tingene ikke passer sammen i karburatoren. Du skal huske på at karburatoren har en særskilt tomgangsdel indbygget som er afhængig af det ekstra sug som et nær lukket gasspjæld giver. Samtidig er karburatoren ikke dysset korrekt så der er alt grund til intet passer sammen.

Godt du fandt ud af hvad der var galt. :clap: :scootergris:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Det havde jeg jo så aldrig fået gættet det med nålen.
Hoveddysestørrelsen kunne måske være fordi den lille størrelse er begrænset og den store er ubegrænset.
Måske hvis nålen ikke blokere så godt for luftgennemstrømning ved strålerøret over hoveddysen så kunne det måske være at der så ville være mindre sug ved tomgangsdyse/tomgangssystemet.
Besvar