Kontaktor

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 10984
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Kontaktor

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her kan vi indsamle information om det der kaldes for kontaktor.

På engelsk kaldes kontaktor for contactor.

En kontaktor skulle bruges til at tænde/slukke for høje strømstyrker. Mellem batteri og motor.

På Wikipedia lader det til at det kaldes et relæ hvis strømstyrken er under 15 ampere og kontaktor hvis strømstyrken er over 15 ampere.

Kontaktor er åbenbart bedre til de høje strømstyrker end relæ.

Jeg har ikke rigtig set nogle scootere med kontaktor men det er måske fordi strømstyrken er lav på de scootere jeg skriver om. Eller fordi det er svært at finde eldiagrammer til dem.

Her er et eldiagram fra Yingang E-monster (elektrisk) hvor "DC contactor" er markeret.
Det ser ud til at kontaktoren skaber forbindelse mellem automatsikringen (Air SW 60A) og controlleren når der trykkes på startknappen.
Yingang YG1500D-B Electrical schematic diagram.png
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 10984
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kontaktor

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I filen "BMS Specification.docx" til en BMS i et batteri til en elektrisk scooter står følgende.
Contactor control and heating control

BMS has 2-way drive control output, which is used for contactor control or heating control. The specific control strategy should be adjusted according to the user's needs.
På min BMS er ubrugte pins i et stik der åbenbart kan styre 2 relæ til enten kontaktorstyring eller varmestyring.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kontaktor

Ulæst indlæg af Landbo »

Monstro ikke den hedder et startrelæ på indendansk ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 10984
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kontaktor

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvor har du det fra at den hedder et starterrelæ?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kontaktor

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 11. juni 2025 18:13 Hvor har du det fra at den hedder et starterrelæ?
Fordi et sådan kan man trække en ret stor strøm i gennem.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 10984
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kontaktor

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvor har du læst det?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kontaktor

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 11. juni 2025 19:56 Hvor har du læst det?
Det er over 50 år siden jeg så sådan en indretning første gang og ved ligeledes hvad dimsen hed dengang. Det udtryk du bruger er det udendanske og ikke det indendanske.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 10984
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kontaktor

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kom med nogle links til hvor det står.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kontaktor

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 11. juni 2025 22:12 Kom med nogle links til hvor det står.
Prøv selv Google efter startrelæ.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 10984
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kontaktor

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så du har ikke noget information om det?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kontaktor

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 12. juni 2025 00:02 Så du har ikke noget information om det?
Jo mange års erfaring og ved at se hvor man bruger en contactor på udendansk.

Forskellen på et almindelig relæ og et startrelæ er generelt den at et relæet typisk har et eller flere bryde/slutte kontaktsæt omend det også i sjældnere tilfælde kan have enkelt slutte eller bryde kontakt og så er et relæ sjældent konstrueret til større strømme som wikipedia åbenbart sætter til 15 Amp uagte man nemt kan finde dem helt op til 40 Amp i slutte/bryde strøm.

Et startrelæ har typisk kun et sæt slutte kontaktsæt men findes også med to og tre, der normalt kan behandle meget større strømme end end et normalt relæ.

Og helt uden for nummer findes der også omkoblingsrelæer, som man brugte til lastbiler i gamle dage med en 12 Volts dynamo/generator samt en 24 volts startmotor og to 12 Volts batterier som man bruget til at koble de to batterier i serie når startmotoren kørte men i parallel når man bruger anlægget resten af tiden.

Hvis du studerer det diagram du selv viser øverst vil du se at relæet man bruger til at sætte strøm på maskinen og kalder contactor på udendansk faktisk er det jeg er vant til at kalde et startrelæ. Underligt der det så i mine ywn at man bruger et mekanisk relæ til den opgave og ikke en moderne kraftig FET transistor.

I øvrigt sidder der et startrelæ på alle de scootere jeg har set med elstart.

Hilsen Leif.
Besvar