ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

Re: ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

Jeg har lige læst op på justering af tomgang. Ifølge manualen, så er det ikke muligt at ændre, og jeg kan da heller ikke finde en skrue, der kan stilles på ...

Citat fra side 40 i download/file.php?id=10893
Systemet anvender et selvlærende system med lukket kredsløbskontrol, der effektivt kan tilpasse produktionsforskelle mellem systemet og mekaniske dele. Tomgangshastigheden styres af EFI systemet og kan ikke justeres manuelt.
Det sjove er at i den originale manual, der fulgte med scooteren er lige netop den passus ændret til (også side 40):
Systemet anvender et selvlærende system med lukket kredsløbskontrol, der effektivt kan tilpasse produktionsforskelle mellem systemet og mekaniske dele, der er forbundet, forbedre køretøjets overordnede ydeevne og fjerne fejl, der skyldes slitage efter den faktiske brug af køretøjet.
Hvis det første er rigtigt, så er jeg vel oppe mod en sensor, der måler forkert...

Men den pragmatiske løsning var at stramme gaskablet lidt nede ved karburatoren, så nu går den i hvert fald en kende hurtigere i tomgang.

I forbindelse med at jeg havde sædet og et par andre dele taget af, lagde jeg mærke til at stort set alle brændstofslanger ser ud til at være revnede. Hvad er erfaringen her? Skal de skiftes nu, eller ...?
IMG_1933.JPEG
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

Ja det vil uden tvivl være en god ide at skifte slangerne så du ikke oplever benzinudslip med en eventuelt brand til følge. Og er scooteren monteret med en vacumstyret benzinhane (der går to slanger op til benzinhanen på undersiden af tanken) kan en mikroskopisk utæthed på vacumslangen også gøre at det kniber at få nok benzin ned til karburatoren. Benzinfilteret i slangen kan også være så tilstoppet det kniber at der løber brændstof nok. Det undre mig at kvaliteten på slangerne er så ringe på en sådanne Kigøjser.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Puch Maxi K

Tjekkede lige registreringsattesten. Juli 2021, så det er kun 3½ år, og den var splinterny da den blev indregistreret :wtf:
Nå, men så ved jeg da hvad jeg skal lave når jeg har fri ...
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

FarSkifterOlie skrev: 3. februar 2025 19:17 Tjekkede lige registreringsattesten. Juli 2021, så det er kun 3½ år, og den var splinterny da den blev indregistreret :wtf:
Nå, men så ved jeg da hvad jeg skal lave når jeg har fri ...
Det var F********* tidligt. Du må klage til importøren. :mrgreen:

God arbejdslyst, Leif.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Puch Maxi K

Ja, for samme beløb tror jeg at jeg kunne have købt alle løsdele til at bygge en ny Puch Maxi op, der sikkert havde holdt i 5 gange så lang tid ...
Besvar