Allan_88 skrev: ↑7. januar 2025 11:47
Forstår ikke helt hvad du skriver om bremselys. Det er vel når du bremser lyset tænder.
Jeg har en boks monteret på min motorcykel, som tænder bremselyset når den de-accelerere altså bremser. Det betyder, at den også lyser ved motorbremsning. Derudover lyser den naturligvis også når bremsehåndtag og pedaler trykkes. Men, det er ikke tilladt at tilslutte ekstraudstyr, som tænder bremselyset ved at måle den fysiske bremsning. Bremselyset skal lyse, når bremsehåndtage og pedal aktiveres - det gør den også hos mig. Men, det er faktisk ulovligt, at den kan aktiveres af andre årsager, f.eks. af alarm, eller af en "bremseboks" der måler at der bremses.
Jeg mener, at det er en stor sikkerhed ved at have boksen, da jeg tidligere har haft en knallert, hvor det ofte skete at bremselyset ved en fejl ikke blev aktiveret når der blev brugt pedalen og bremsehåndtaget. Dette kunne være svær at opdage, da det var periodisk, og sjældent når man holdte stille og afprøvede den. Derudover, så lyser bremselyset også ved motorbremsning. Det er svært at se at den har en boks monteret, og man kan ikke nemt få boksen til at aktivere bremselyset, uden at lave en fysisk opbremsning. Den eneste måde det kan ses på, er at når der sættes tænding på motorcyklen, så giver bremselyset et lille rødt blink, for at indikere at den fungerer. Men, ja det er nok også ulovligt...
Mit gæt er at Garmins radar er skide ulovlig, fordi at selve radar enheden indeholder en rød lygte og to hvide lygter. De hvide lygter indikerer overfor bagfrakommende, at de kører i motorcyklens blindvinkel. Og den røde indikerer, at de kører for tæt på.
Garmin har dog disabled den røde når man køber den - den skal aktiveres med mobil app, for at blive sat aktiv. Men de hvide er vist altid aktive.
Under alle omstændigheder, siger loven ikke noget om at en lampe der er monteret ikke er en lampe når den er slukket, så det betyder formentligt intet, om den kan disables via mobil app. Hvis det er nok at den er disabled, så er den jo også disabled hvis bagved kørende holder afstand, så ved en sådan fortolkning vil den være lovligt med mindre at bagfra kørende kommer for tæt på. Og så er det jo deres skyld! Så jeg tror ikke den holder.
Jeg har skrevet til færdselsstyrelsen for at høre om de mener at den er lovlig, og om den eventuelt er lovlig, hvis den røde lampe ikke sættes aktiv. Så jeg skal nok skrive, når jeg får svar fra dem.
Hvis den er lovlig, så skal den klart på ønskelisten. Men, den koster det samme som en halv motorcykel med ABS bremse, så det bliver nok kun til ønskeliste. Jeg har dog lavet en opsparingskonto, som jeg sætter lidt ind på hver år, og som er decideret til motorcyklen, så på et eller andet tidspunkt, kan jo ske der er penge til det. Men, den dækker også nyt AAA tøj, så der går tid før der er penge.