Jeg købte en brugt elcykel og har omsider fået den repareret (selv), nyt batteri og lade-apparat.
Displayet skal kalibreres når alle elektriske kredsløb er i orden og ingen løse forbindelser. Hvis man ændrer på de elektriske kredsløb, skal batteriet som hovedregel været taget ud.
Kalibrering 1: Man stiller cyklen på hjulene og holder ved styret med hænderne. Trykker knappen 'light' ned og holder den nede. Displayet viser herefter et tal, der for mig er cirka 562. Styresystemet skulle nu være forbundet gennem hardware baseret software i displayet. (Når jeg tilslutter batteriet viser displayet kortvarigt tallet 1480 som er software-versionen på Winora F1 med Tranzx DP09 display. Hjulene er 700x38c, med dæk.)
Kalibrering 2: Man stiller også her cyklen på hjulene. Holder cyklen stille med hænderne på styret. Trykker 2 knapper ned (light og mode) og holder dem nede indtil displayet viser Cal2 og viser en værdi for aktuel nu indstillet for forholdet mellem pedal- og motorunderstøttelse. Motoren er en 250 Watt model. Når denne kalibrering laves, stilles cyklen i det laveste gear og man sætter f.eks højre fod på venstre pedal og trykker med foden cirka 10-15 kg idét man kalibrerer. Cyklen kan give nogle ryk, men man skal bare holde den.
562 x 40% = 224,8. Ved at justere motorassistancen til motorens højeste effekt må man ramme den rigtige værdi på skærmen ved kalibrering 2. Det nytter ikke at træde med præcis 10 kg, men man prøver denne indstilling flere gange. Controlleren i displayet fungerer godt hvis man rammer cirka 60% altså 0,60 som værdi ved Cal2. Dermed leverer motoren 40% og man træder selv med 60%.
Regnestykker 562 x (100%-60%) = under 250 W og altså 224,8 Watt. Motoren må helst ikke få strøm til mere end 250 watt.
"
Im Normalfall geht der default Wert nach der ersten Cal2 Prozedur nicht mehr verloren. Beim Aufspielen einer neuen SW muss Cal 2 aber erneut durchgeführt werden. Wer Cal 2 bei einem funktionierenden System ohne Gewicht durchführt überschreibt diesen default Wert und braucht sich dann nicht zu wundern wenn das System nicht mehr richtig funktioniert.
Über Cal 2 wird das Grund-Ansprechverhalten des TTM4 Sensors eingestellt. Wird Cal 2 ohne Gewicht durchgeführt spricht das System an ohne dass Kraft auf das Pedal ausgeübt wird (Pseudopedalieren).
Cal 2 Prozedur:
1. Auf den letzten/kleinsten Gang schalten, z.B. 9. beim Town EXP (wichtig !!)
2. Kurbel parallel (waagerecht) zum Boden ausrichten
3. Pedal mit 10kg Gewicht beschweren (10kg Hantel oder volle 6er Kumpf Kiste )
4. Licht und Mode Knopf gleichzeitig drücken und gedrückt halten bis Cal 2 erscheint.
5. System aus und wieder einschalten.
Wer möchte kann jetzt zur Sicherheit Cal1 auch nochmals durchführen
1. System einschalten
2. Licht-Taste so lange gedrückt halten bis Cal1 im Display erscheint.
3. System aus und wieder einschalten.
That's it...
Wünsche allzeit gut Fahrt ..
Cal 1: 200-600
Cal 2: 44-96
"
Kalibrering af Tranz-X display DP09, Winora F1.
- Claus Damsgaard
- 7. Rang
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
- Køretøjer: Sachs Saxy 25/45
Kalibrering af Tranz-X display DP09, Winora F1.
Senest rettet af Claus Damsgaard 5. juni 2024 13:07, rettet i alt 1 gang.
- Claus Damsgaard
- 7. Rang
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
- Køretøjer: Sachs Saxy 25/45
Re: Kalibrering af Tranz-X display DP09, Winora F1.
TMM4 sensoren er bare en omdrejningstæller, speedometer.
Trådsensoren ved kranken registrerer bevægelse som enten-eller med en elektrisk sensor der registerer magnetisme. Ledningen har kun 3 ben. Det rigtige antal magneter og Nord- og Sydpol vendt rigtigt.
Motoren skulle registrere den kraft man påvirker pedalen, kæden og dermed motoren i baghjulet med - ved kalibrering 2.
Kalibrering 1 kan man lave jævnligt osv ved ændringer på kredsløbene og værdier for dette viser batteriets ydeevne. Op mod 600 er et godt batteri. Med kalibrering 2 tilpasses controlleren batteriet.
Trådsensoren ved kranken registrerer bevægelse som enten-eller med en elektrisk sensor der registerer magnetisme. Ledningen har kun 3 ben. Det rigtige antal magneter og Nord- og Sydpol vendt rigtigt.
Motoren skulle registrere den kraft man påvirker pedalen, kæden og dermed motoren i baghjulet med - ved kalibrering 2.
Kalibrering 1 kan man lave jævnligt osv ved ændringer på kredsløbene og værdier for dette viser batteriets ydeevne. Op mod 600 er et godt batteri. Med kalibrering 2 tilpasses controlleren batteriet.
Senest rettet af Claus Damsgaard 5. september 2024 06:38, rettet i alt 1 gang.
- Claus Damsgaard
- 7. Rang
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
- Køretøjer: Sachs Saxy 25/45
Re: Kalibrering af Tranz-X display DP09, Winora F1.
Hvis motoren strejker, og det gør den af og til, og er der ikke fejlmeldinger på displayet, kan der være et problem med motorkablet. Det går fra batterikassen og ned til motoren i baghjulet. Man kan trække batteriet lidt ud af bagsmækken så displayet slukker. Derefter løsne stikket, løsne gevindet, og trække stikket lidt frem og tilbage nogle gange, stramme det igen. Sætte batteriet ind, tænde displayet og "Cal. 1". Løs forbindelse.
- Vedhæftede filer
-
- motorkabel.png (79.17 KiB) Vist 3963 gange
- Claus Damsgaard
- 7. Rang
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
- Køretøjer: Sachs Saxy 25/45
Re: Kalibrering af Tranz-X display DP09, Winora F1.
I dag viste kalibrering 1 tallet 545. Tallet er udtryk for "systemets tolerance" eller ydeevne eller moment.
Så regnestykket bliver 250/545 = 0,458715596...
Så kalibrering 2 skal vise mindst 1,00-0,4587 = 0,5413 = 54%
Det lykkedes at få værdien 56.
Lavede jeg cal 2 uden at trykke i pedalarmen viste displayet 252. 250/252 = 99%. Altså vil der ydes 99% kraft uden at træde i pedalerne. Motoren i baghjulet kan registrere tråddets moment.
Artiklen er ikke skrevet så godt.
Så regnestykket bliver 250/545 = 0,458715596...
Så kalibrering 2 skal vise mindst 1,00-0,4587 = 0,5413 = 54%
Det lykkedes at få værdien 56.
Lavede jeg cal 2 uden at trykke i pedalarmen viste displayet 252. 250/252 = 99%. Altså vil der ydes 99% kraft uden at træde i pedalerne. Motoren i baghjulet kan registrere tråddets moment.
Artiklen er ikke skrevet så godt.
- Claus Damsgaard
- 7. Rang
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
- Køretøjer: Sachs Saxy 25/45
Re: Kalibrering af Tranz-X display DP09, Winora F1.
Ved kalibrering 2 skal man få den bedst mulige værdi, fordi en 250W motor ikke skal have mere strøm, stærkere strømstyrke, end motoren kan bruge.
Effekten på 250 W nås ved 36 Volt * 6,9 Ampere. Leverer batteriet mere end 6,9 Ampere får man overdrive, mere end motoren kan klare, og systemet bliver derfor ustabilt.
Jo større tolerans ved kalibrering 1, desto mindre tilskud skal batteriet yde i forhold til effekten af tråddet i pedalerne. Det er derfor man skal ramme en så lav værdi som muligt der dog overstiger f.eks. 100% - (250/545)% = 100% - 45,8 % = 54,2%.
Hvis toleransen (kal.1) er lavere ved samme kalibrering 2, må batteriet yde en stærkere strøm procentvist. Batteriet vil gå fladt tidligere, men stadig levere maksimal strøm til motoren i forhold til tråddet der er det samme - hvis man kalibrerer rigtigt.
Tråd i procent + kraft fra batteri i procent = 100%
f.eks. 56 + 44 = 100
Man kunne måske opleve, at der var brug for at ændre kalibrering 2 efter års brug eller med nyt batteri. Kalibrering 1 er nok som normal vedligeholdelse tror jeg nok. Måske er det derfor man kun nævner kalibrering 1 i dokumenterne der kan findes uden videre. Det er en lidt ældre model, der står 2009 på stellet. Købt i Rødovre, København for mange år siden www.ecykler.dk
Effekten på 250 W nås ved 36 Volt * 6,9 Ampere. Leverer batteriet mere end 6,9 Ampere får man overdrive, mere end motoren kan klare, og systemet bliver derfor ustabilt.
Jo større tolerans ved kalibrering 1, desto mindre tilskud skal batteriet yde i forhold til effekten af tråddet i pedalerne. Det er derfor man skal ramme en så lav værdi som muligt der dog overstiger f.eks. 100% - (250/545)% = 100% - 45,8 % = 54,2%.
Hvis toleransen (kal.1) er lavere ved samme kalibrering 2, må batteriet yde en stærkere strøm procentvist. Batteriet vil gå fladt tidligere, men stadig levere maksimal strøm til motoren i forhold til tråddet der er det samme - hvis man kalibrerer rigtigt.
Tråd i procent + kraft fra batteri i procent = 100%
f.eks. 56 + 44 = 100
Man kunne måske opleve, at der var brug for at ændre kalibrering 2 efter års brug eller med nyt batteri. Kalibrering 1 er nok som normal vedligeholdelse tror jeg nok. Måske er det derfor man kun nævner kalibrering 1 i dokumenterne der kan findes uden videre. Det er en lidt ældre model, der står 2009 på stellet. Købt i Rødovre, København for mange år siden www.ecykler.dk