Bilka/Dream-bike

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af rjskib »

Ja, det er noget snavs. På vores typeplade står der 1,5 kW og 25 km/t. Motoren bruger 3 kW og den kører 33 km/t.
Vi har en gang, haft noget der lignede en civil politibil efter os over en lang strækning. Tilfældigvis kørte vi kun 25 km/t, så efter ca 4 kilometer drejede de fra.

Ang manchetterne, så brugte jeg en lille plastsprøjte med fedt. Det var nu rimelig nemt at få fedtet ind i manchetterne, kunne godt have været klaret med en skruetrækker som spartel.

//Jørgen.
Brugeravatar
Manjassen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. november 2022 07:07

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Manjassen »

godt du fik det ordnet heller forbygge end helbrede, det er bare lavet så tåbeligt: kaliber i aluminium og “bolte” der køre frem og tilbage er i jern, det gror helt sammen af rust, og det er ikke kun kineser der laver den fejl😊 Og sørg for at bruge håndbremsen flittigt, det er også med til at forebygge
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du har indsamlet ting såsom filer til kabinescootere. Billeder, eldiagrammer, brugermanualer, servicemanualer, information om producent/mærke/registrering osv. så vil jeg gerne have det så andre kan få glæde af det.
Brugeravatar
Manjassen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. november 2022 07:07

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Manjassen »

Jeg skal se hvad vi har liggende i vores database, som jeg kan hive ned, vi har nok også noget på papir, men da jeg ikke er i samme landsdel som vores hovedsæde, og kun er på besøg der engang imellem, er det svært tilgængeligt for mig.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

I anden anledning havde jeg gang i oliesmøring med kanyle.

Jeg prøvede om jeg kunne få kanylen ind i forgaffellejet nedenfra. Det lykkedes både i højre og venstre side, hvor kanylen kunne komme helt op. Kanylen er så lille, at det ikke er nemt at trykke ret meget olie op i lejet. Så det blev kun til ca 1ml i hver side.

Kanylen er 50 mm lang og målt til 0,8 mm tyk på ydersiden (der står godtnok 0.7 X 50 på pakningen).
Olie forgaffel.jpg

Manjassen, tror du det har nogen virkning? Jeg synes at styret går lidt lettere, men det er nok indbildning. Hvis det virker, tager vedligeholdelsen kun 5 minutter.

Er nederste leje kun til at optage sideværts påvirkning, eller har det også funktion som trykleje (altså bærer køretøjets vægt)?

//Jørgen.
Brugeravatar
Manjassen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 5. november 2022 07:07

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Manjassen »

Det er et konisk leje med ruller, sidder et i top og bund, har lige skiftet et i dag. Hvis du fjerner de 2 skruer under styr og pladen indenfor, husk det er plastic skruer, sæt en lille ligekævet skruetrækker i kanten af skruen mens du tager en stjerne skrue trække og skruer op/ud. Der kan du se lejet i toppen og vil tro med noget tyndt smøremiddel Evt symaskine olie pøser godt i så vil det rende ned til det nederste også. Bare ikke wd40 skader mere en det gavner da der er petrolium i. Der er meget tryk på det nederste leje, lige som en cykel. Og så det fedt du har kommet i er også med til at beskytte
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Tak for info. Jeg vil kigge på det i morgen og se, om jeg kan få noget olie ned den vej.

Hvis ellers nederste leje er helt nede ved bunden, er kanylen nem at bruge. Jeg bør nok udvise mere tålmodighed, og få trykket noget mere olie op (det tager lidt tid, når olien er kold og stiv).

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Prøvede at trykke 8 ml alm motorolie forbi øverste leje, det gik rimelig nemt. En del af olien løb gennem nederste leje, og ud på garagegulvet.
Jeg har svært ved at gætte, hvor meget af olien der blev liggende i nederste leje. Måske halvdelen.

Jeg tror efterfølgende, at jeg vil smøre nedefra men ofte (hver måned?). Ideen er så, at forsøge at komme lidt olie på de ruller, jeg kan nå med kanylen.

I øvrigt, sikke nogle elendige plastskruer. Formentlig er skruerne presset i, uden at skrue. I gamle dage kalde man det vist for "mester skruer" :roll: .
Heldigvis er det nemt at få en finger ind på undersiden, så man kan få dem ud.

//Jørgen.
Besvar