100 dage med en Dream kabinescooter.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 3. august 2022 20:22 Jeg påstår ikke at prisen er mindre for LiFePo4-batteri end blysyrebatteri.
Hvis det er tilfældet vil jeg og sikkert mange gerne vide det.
Så vidt jeg ved er den eneste grund til at blysyrebatterier bruges i elekttriske scootere fordi prisen umiddelbart er lavere end f.eks. litiumbatteri. Altså at køretøjet kan købes for en lavere pris.
Du kan se i din profil hvad indlæg du har skrevet hvis du f.eks. ikke kan finde noget de skrev for nyligt.
Ja har fundet mine indlæg, takker. :)

Ja blysyre batterier er en "her og nu" investering, mens Li-Ion/LiFePo4 er over et længere tidsrum. Tænker man lidt over problematikken, vil man finde at "benzintanken er "uhyggelig dyr" og skal slides helt ned før det giver mening økonomisk og investere i el fremfor benzin. Men for man kan sammenligne transport med de to energiformer bør man se i øjnene at "el-tanken" skal være så stor man kan komme fra A til B og tilbage igen, ellers vil det økonomisk/tidsmæssigt nok være mere fordelsagtig og anvende det offentlige transportsystem, forudsat det kører de steder man skal transportere sig.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ja det med det offentlige, tjaeee.
Vi har længe ønsket at tage vandreturen igennem Grejsdalen, går fra Jelling til Vejle. Måske noget af det smukkeste i Danmark, en vandretur på 18 km.
Kørslen fra Herning til Jelling og tilbage igen, er så lige i overkanten til vores køretøj. Så planen var, at tage toget. Vandreruten blev rentegnet og indlagt på vandre GPS'en, og vi begyndte at smøre madpakke mm. Vi ville bestille togbillet ved Arriva, med det svigtede i de 2 første forsøg. Ventede et par timer, og prøvede så igen uden held. Så turen er aflyst indtil videre :weeping: :weeping:

Kiggede lidt mere på batterier. Her er prisen på blybatterier til vores køretøj, købt ved en dansk forhandler:
Batterilageret 1.jpg
Ved 5 stk er prisen noget der ligner 6495 kr (måske lidt billigere ved storkøb).

Et tilsvarende lithiumbatteri fra samme forhandler, der kan tåle at være i serie ved 60 volt (det første 12 volt batteri jeg har fundet, der kan tåle serieforbindelsen til 60 volt):
Batterilageret 2.jpg
Ved 5 stk er prisen noget der ligner 11250 kr (måske lidt billigere ved storkøb).

De to batterier kan formentlig afgive nogenlunde det samme, blybatterier går voldsomt ned i antal AH ved hård belastning. Så ved skift til dette lithium batteri, ville rækkevidden ikke blive længere. Det vil kunne lades hurtigere, og holder formentlig i hele køretøjets levetid (og mere til).

Hvis vi ville køre fra Herning til Jelling og tilbage igen (ca 110 km), så skulle vi have 15 stk 12 volt lithium batterier. 33.750 kr minus rabat ved storkøb, fy føj for en pris :yikes: .
Da vi kun kører forholdsvis få ture af den længde, så hænger det ikke sammen. Nærigheden tager over igen, og jeg funderer videre.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

Du går da bare ned på stationen og trækker de billetter der skal bruges i automsaten, der akseprerer dankort mm. Jeg mener og vide at man er stoppet med folk også kan bruge cool cash grundet indbrudsfaren.

Det er en ret velvoksen person du der påtænker og ville stable ind i "bilen", altså efter vægten og dømme. Men så er du jo tilbage til problematikken med de nok ikke holder i ret lang tid.

Ja du har nok ikke råd til at købe de Li batterier færdigbygget du skal bruge til en sådan tur, men hvis du turde lave dem selv fik du nogle betydeligt større batterier med betydelig længere holdbarhed i "bilen" til blybatteriers pris.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg fik ikke skrevet om tog billetteren. Vi har af og til købt "Arriva OneDay" billetter. Hvis man følger lidt med i priserne, kan de købes til 99 kr. Så kan man køre så meget man lyster i godt et døgn (gælder til kl 0400 om natten). Årsagen til at det svigtede for os, var at Arriva ikke godkendte Dankort betalinger. Vi skulle vælge Visa betaling på vores Dankort, så virkede det. Vi kom af sted på vandreturen en uge senere, naturen dernede kan måle sig med Hartzen og Bornholm.

Ang vores køretøj, der har vi haft Falck vejhjælp. Falck skrev at vejhjælpen forsatte ud over første år, formentlig fordi vi havde betalt for 3 års ekstra service. Den holdt så ikke, Falck har annulleret abonnementet (som vi i øvrigt ikke har haft brug for). Vi har så kigget på SOS Dansk autohjælp, da prisen kun er ca det halve af Falcks priser. SOS Dansk autohjælp tager 588 kr/årligt, men der er så kun en transport pr hændelse. Det passer nu fint til os, da vi kun har haft brug for vejhjælp en gang i løbet af de sidste 50 år.

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

En lang prøvetur.

Lillemor havde til gode, at prøve en lang tur i kabinescooteren. Vi skulle kunne holde ud til at køre langt, hvis der skal investeres i lithium batterier.

Så vi startede ud hjemmefra kl 0612, med retning fra Herning mod Søndervig. En tur på i alt 133 km.
Første ladestop i Videbæk, hvor vi drak morgenkaffe (den lokale bager er i øvrigt rigtig god). Ladning 94 min.
Næste ladestop i Ringkøbing, ladning 44 min.

Ved ankomst til sommerhuset i Søndervig, blev laderen sat til 230 volts nettet. Vi vandrede en tur langs vestkysten, med efterfølgende spisning.

Laderen lader med op til 75 volt, som vi har erfaring med kan ødelægge batterierne. Jeg havde byggede en spændingsovervåning, der kunne slukke laderen, når batterispændingen nåede 69 volt. Spændingsovervågningen var ikke helt færdig til turen, men virkede. Jeg har siden lavet trækaflastning af kablerne, og lavet printplade til høj/lav spænding. Er tiltænkt 85% opladning og 100% opladning, hvis det ender med lithium batterier.

Billede af batterier der blev overladet (min genbo). Jeg har vist billedet før, men det tåler vist gentagelse som advarsel.

Ole 12.jpg

Billeder af spændingsovervågning, bygget af genbrugsmaterialer. Kun 230 volts stikkene er købt.

Ladestyring 1.jpg
Ladestyring 2.jpg

Man kan sikkert købe ladere, hvor man selv kan bestemme max ladespænding. Hvis man har komponenterne liggende, kommer elektroniktossen jo op i en, og man klør selv på med opgaven.

Vi startede hjemturen kl 1721, med ladestop i Ringkøbing. Ladning 40 min.
Sidste ladestop i Videbæk, ladning 65 min. Det var efterhånden blevet mørkt og koldt, så ventetiden var rigtig træls. Ladetiden burde have været noget længere, men vi ville gerne hjem.
Vi var hjemme kl 2147, hvor kabinescooteren kun kunne køre 3 km/t op af den sidste lille bakke. Vi kom dog hjem, uden at skulle lade en ekstra gang.

Så konklusionen blev, at kørslen var ok. Vi kunne nemt holde ud til de lange køreture, men ladning er træls. Så jeg funderer videre med lithium batterier, måske med en pris på 28.000 kr :weeping: .

En vellykket dag, hvor GPS'en virkelig kom i brug på de små veje i mørket.

//Jørgen
Brugeravatar
supernielsen
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 21
Tilmeldt: 6. oktober 2017 09:27

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af supernielsen »

Nu kommer lithium pakken heldigvis med en rigtig fornuftig bms typisk. Så de er godt beskyttet i forhold til ladning.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ja formentlig slukker BMS'en for ladningen, når første celle er fuldt opladet.

Der bliver skrevet en del steder, at man bør stoppe ladningen ved 85 % kapasitet (medmindre man skal på langtur). Det bør min spændingsovervågning kunne stilles til,
selvom jeg ikke har set hvad ladespændingen skal være ved 85% opladning. Jeg har så ikke løsningen på udligningsladningen, cellerne imellem.
Jeg finder nok på noget, udligningsladningen er jo med en lille strøm.

//Jørgen.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Vores køretøj har indtil nu, kun kunne serviceres af Dream-Bikes. Så hvis man vil overholde garantien, var det den eneste mulighed.
Der er nu åbnet op for, at flere værksteder kan foretage det halvårlige eftersyn.

I Herning er Hjøllunds Autoværksted "godkendt" til opgaven (måske er der flere godkendte værksteder). Det er alle tiders, at der nu kommer en rigtig automekaniker på opgaven.

Så det er slut med at sidde og vente på Dream-Bikes omrejsende service mand, 2 dage om året.

Denne ændring tror jeg vil glæde mange Dream-Bikes ejere.

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Er Bilka holdt op med at sælge kabinescootere?

Jeg kan ikke finde dem på Bilkas hjemmeside mere, er det mig der kløjs i det ?

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 7. november 2022 17:27 Hej.

Er Bilka holdt op med at sælge kabinescootere?

Jeg kan ikke finde dem på Bilkas hjemmeside mere, er det mig der kløjs i det ?

//Jørgen
Husker jeg ikke rent galt, har deres leverandør jo lukket/fået lukket biksen. :silent:

Hilsen Leif.
Besvar