Scootergrisen's VGA Vax

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fuck!
Nu her hvor det er blevet kold så formåede jeg at få batteriindikatoren helt ned på 1 streng med fuldt opladt batteri op ad bakke på højeste fartindstilling (3).
Havde ikke engang kørt 10 km.
:yikes:
Det tyder da ikke godt for rækkevidden.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af SilentRider »

Nej, lyder som om batteriet har tabt kapacitet. Kan du fortælle os om hvordan du "plejer" batteriet? Oplader du det efter hver kørsel og hvor meget bliver det afladet før det bliver opladet? Du oplader ikke udenfor i frost, vel?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Jps »

Min City Elf, lavede nogenlunde det samme som din Vax igår. Den havde så stået til opladning hele natten, men da jeg havde kørt ca 15 km, så dykkede farten pludselig til 13 km/t. Jeg ved så ikke om den megen regn, afgav fugt/kulde til batterierne, så effekten/rækkevidden blev mindre. I dag er der ingen problemer mht. til fart og rækkevidde.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har i tankerne at det skulle være bedst ikke at aflade batteriet helt mellem hver opladning så jeg tænker gerne ikke under 80% afladt men det er selvfølgelig forskelligt.
Jeg betrager det som 100% afladt der hvor strømmen afbrydes men udover voltmeterindikatoren og en lampe der skifter farve er der jo ikke nogen angivelse af opladningsniveauet.
Så skulle nok have en oplader med SOC og display der kunne give mere information fordi batteriets BMS er vist ret godt. Der er bare ikke rigtig noget til at vise denne information på køretøjet/opladeren.
Oplader ikke efter hver kørsel da jeg tager batteriet ind og ud. Det er ret besværligt/tungt.
Oplader ikke udendørs/i frost.
Jeg oplader inden for og "plejer" batteriet så godt jeg kan. Tvivler på jeg kunne gøre det bedre.
Jeg er ikke sikker på det er bedst at holde batteriet fuldt opladt hele tiden fordi det skulle ikke være godt ved opbevaring.

Tvivler på fugt/regn nedsætter rækkevidden men det var da vist vådt så hvem ved.
Jeg kan prøve at holde øje med det i fremtiden om der skulle være noget sammenhænge med vådt vejr og rækkevidde og indikator der hurtigt går ned.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu har jeg taget batteriet ind igen til opladning.
Nåede at køre 16 km så er det allerede nede hvor batteriindikatoren blinker op ad bakke med højeste hastighedsindstilling.
Når man giver slip på farthåndtaget så kommer det op til halvt på batteriindikatoren.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu prøvede jeg igen med samme batteri.
Det har stået tilsluttet til opladeren hele natten indendørs og jeg slukker først for opladeren og sætter batteriet i køretøjet da jeg skulle køre og igen faldt batteriindikatoren nærmeste med det samme (ved højeste hastighedsindstilling og drejer farthåndtaget helt).
Så det kan vel ikke være temperatur der får batteriindikatoren til at falde hurtigt eftersom jeg først tager batteriet uden for når jeg skal køre.
Og det var ikke vådt i dag så heller ikke fugt.

Kan selvfølgelig bare køre med lavere hastighedsindstillinger men mener bestemt det tog noget tid før den begyndte at falde i batteriindikatoren før i tiden lige meget hvilken hastighedsindstilling jeg kørte med.
Så det er vel cirka det første tegn på at batteriet er ved at få lavere kapacitet nu her efter 2 år og 7 måneder.
Speedometeret siger cirka 12000 km men jeg har 2 batterier som jeg har skiftes til at bruge så batteriet har cirka været brugt til 6000 km.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 24. oktober 2021 18:22 Nu prøvede jeg igen med samme batteri.
Det har stået tilsluttet til opladeren hele natten indendørs og jeg slukker først for opladeren og sætter batteriet i køretøjet da jeg skulle køre og igen faldt batteriindikatoren nærmeste med det samme (ved højeste hastighedsindstilling og drejer farthåndtaget helt).
Så det kan vel ikke være temperatur der får batteriindikatoren til at falde hurtigt eftersom jeg først tager batteriet uden for når jeg skal køre.
Og det var ikke vådt i dag så heller ikke fugt.

Kan selvfølgelig bare køre med lavere hastighedsindstillinger men mener bestemt det tog noget tid før den begyndte at falde i batteriindikatoren før i tiden lige meget hvilken hastighedsindstilling jeg kørte med.
Så det er vel cirka det første tegn på at batteriet er ved at få lavere kapacitet nu her efter 2 år og 7 måneder.
Speedometeret siger cirka 12000 km men jeg har 2 batterier som jeg har skiftes til at bruge så batteriet har cirka været brugt til 6000 km.
Det er lige lovlig hurtigt at batteriet taber effekt. Mine batterier, giver stadig effekt nok til at kunne køre 27 km/t efter 18 måneders brug, og snart 10.000 km. Men har jo så oplevet flere gange at batterierne næsten dør, for så efter en opladning få effekt nok til at kunne køre med topfart.

Og så har jeg i dag erfaret, at firmaet der importerede City Elf er gået konkurs (www.cityimport.dk) Men de eksisterer stadig på facebook :think:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu prøvede jeg med det andet batteri og havde det ladet stå tilsluttet opladeren indendørs lige indtil jeg skulle bruge det.
Det er cirka det samme med at batteriindikatoren begynder at falde ret hurtigt og kom ned på en streg på batteriindikatoren og lige over halvt ved stop efter 18 km kørsel.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af SilentRider »

Det var noget af et fald i kapaciteten. Men så igen, nu er batterierne også to år gamle.
Jeg ved at Teslas batterier taber omtrent 10-20% efter 5 år. Der er nok forskel på kvaliteten af en Teslas batteri og ladesystem og Vaxens, men en halvering af kapaciteten er alligevel lidt voldsom. Gad nok vide hvad andre folk på nettet har af erfaringer med deres scooteres batterier efter nogle år.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Testede rækkevidden på et batteri i dag.
32 km så blev strømmen afbrudt af køretøjet.
:weeping:

Testet på følgende måde:
Laveste hastighedsindstilling
Hastighed omkring 20-25 km.
Fuldt opladt batteri. Tog det først uden for da det skulle bruges.
Havde ekstra batteri med (lidt ekstra vægt).
Stod ude halvvejs og kørte tilbage i 9 grader celsius (november).

Strømmen blev afbrudt bradt et sted hvor det var mørk så slet ikke godt sikkerhedsmæssigt.
Tidligere har jeg oplevet af farten først blev reduceret helt ned til omkring 5 km/t hvorefter strømmen til motoren blev afbrudt og så virkede lyset lidt endnu.
Men i dag blev det hele afbrudt ved omkring måske 20 km/t.
Besvar