Død VGA Digita

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Min kære VGA Digita 2t årg. 2013 med 11.500 km bagen, døde fuldstændig ved kørsel i dag. Lige pludselig gik motoren bare ud. Der er strøm på batteriet og starteren kan også køre, ligesom lyset virker. Men starte vil den ikke.
Der er gnist på tændrøret. Jeg tænker at det er noget med benzintilførsel/karburator. Men hvad har I af bud? Hvad vil være den logiske fremgangsmåde, så jeg ikke bare søger i blinde i øst og vest. Jeg har et voltmeter hvis det kunne være noget elektrisk der skal måles.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Update: Jeg prøvede at starte den i dag, og den startede fint. Jeg kørte 100 meter og alt var ok. Underligt. Så sprayede jeg alle stik mv. med kontaktens og ville køre en tur. Jeg kom 300 meter så døde den igen. Som om den kun fik brugt benzinen i bundkarret. Så jeg tror det kan være et problem med svømmeren.
Når jeg tar benzinslangen af karburatoren og starter, så kommer der masser af benzin.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Nu er der pludselig ingen gnist på tændrøret. Skyldes det altid enten defekt tændspole, kabel, hætte eller tændrør? Eller andre ting?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kunne være dårlig forbindelse.
Prøv at spænd tændrøret fast så du kan se om det gnister uden at skulle holde på det og så ryk i diverse forbindelser og se om du kan finde en dårlig forbindelse.
Tændrørskabel, CDI-boksstik, stelforbindelse ved motor/stel, ledning til pikup ved svinghjul osv.
Og sørg for tændrøret sidder korrekt i tændrørshætten.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

scootergrisen skrev: 23. juli 2021 20:57 Kunne være dårlig forbindelse.
Prøv at spænd tændrøret fast så du kan se om det gnister uden at skulle holde på det og så ryk i diverse forbindelser og se om du kan finde en dårlig forbindelse.
Tændrørskabel, CDI-boksstik, stelforbindelse ved motor/stel, ledning til pikup ved svinghjul osv.
Og sørg for tændrøret sidder korrekt i tændrørshætten.
Hvor dælen sidder stelforbindelsen til motoren?

Og hvordan måler jeg med et multimeter, om der kommer strøm/signal i den ledning der går IND i tændspolen? Der er et stik jeg kan trække fra hinanden og så burde jeg kunne måle om der overhovedet kommer strøm op til tændspolen.

Edit: Jeg har prøvet en ny tændspole og hætte og tændrør. Det hjalp ikke. Så det er nok en løs forbindelse. Måske stelforbindelse. Jeg må i gang med at lede efter den.

Hvordan måler jeg om pickuppen virker?
Jeg mistænker statoren for at være synderen.

Der er en meget lille gnist når elektroden holdes mod stel. Så springer der en lille gnist mellem elektrode og stel. Men ikke i selve tændrør et.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er vist gerne ledningen ved startermotoren der fungere som stelforbindelse for motorblokken.
Hvis du vil kan du eventuelt lave en ny ledning mellem motorblok, stel, batteri.

Har ikke prøvet det med at måle strøm til tændspolen.
Strømmen er der vist kun et kort øjeblik ad gangen så man skal vist nok have en ekstra dims til multimeret for at kunne måle det.

Hvis du har mulighed for at låne en CDI-boks fra en du kender med samme model så prøv det.
Kig efter grønt ir i CDI-stikket som kan indikere dårlig forbindelse. Tjek at der er god forbindelse ved alle stikben.

Du kan måle modstanden i pickupens spole. Hvis der kun er én ledning til pickupen så bruger den motorblokken som stelforbindelse.
Du kan også måle modstanden i tændrør og tændspole og tændrørshætte og tændrørskabel. Og når det hele er samlet.
Du kan måle modstanden i statoren. CDI-boksen får muligvis strøm fra statoren på din model.
Og så skrive målingerne her.
Se også:
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ktrisk.php
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... spoler.php

Pickuppen kan bøjes lidt så den er tæt på forhøjningen på svinghjulet men uden at rører.
Kan ikke huske hvor tæt den skal være.
Måske omkring 1 mm.
Jeg målte min til at give 2,1 volt. Det står dog ikke nogen steder man skal måle dens spænding.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Tak for hjælpen scootergris.
Det var en overgnavet ledning ved starteren (stelledning), se billede. Bagskærmen sad ikke korrekt og har gnavet i kablet.
Så nu er der lavet nyt kabel, se billede.
Det undrer mig, at de monterede kobberkabler ikke er ret kobberfarvede 😁 Prøv og se det sidste billede. De er helt sorte i stedet for kobber.
Så fejlen kostede heldigvis 0 kr. denne gang 🙂
Og så fik jeg lige renset karburator og sat nyt tændrør + hætte og nyt benzinfilter på i samme ombæring.
Stellabel
Stellabel
Nyt stelkabel
Nyt stelkabel
Sort kobberkabel
Sort kobberkabel
Brugeravatar
FAL
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 45
Tilmeldt: 8. april 2020 22:06
Scootere: PGO T-Rex 2010

Kymco Super 8 50 4T 2015

Kymco Super 8 50R 2022

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af FAL »

Den sorte farve er korrosion.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du klipper nogle ekstra cm af ledningen så kommer der frisk kobber.
Jeg tænker det er fordi der har været dårlig forbindelse og så kobberet er blevet mere varmt lige der men er ikke sikker.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg troede lige at jeg havde fundet fejlen. Men der er stadig ingen gnist på tændrøret. Eller dvs. når jeg starter så er der 1 gnist i starten. Og det er alt. Men det undrer mig at når nøglen er drejet, så virker benzinmåleren ikke. Som om der ikke kommer strøm til den. Måske er det tændingslåsen der er fejlen. Den har tidligere været forsøgt brækket op ved et tyveriforsøg.

Jeg har afprøvet flg. ting:
Nyt tændrør
Ny tændrørshætte
Nyt benzinfilter
Ny stelforbindelse
Ny tændspole er også afprøvet

Så nu står den på afprøvning af stator/pickup, CDI boks og tændingslås.
Det kan vel snart ikke være andet...
Besvar