Pedaler med generator

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 27. april 2021 15:55 På en bærbar computer med batteri der kan man f.eks. sætte strømstik i.
Så kan man både bruge computeren og oplade batteriet samtidigt.
Man kan fjerne batteriet mens computeren er tændt og bruge computeren uden batteri når strømstikket sidder i.
Gætter på det betyder at der ikke bruges strøm fra batteriet når strømstikket er tilsluttet men at der skiftes over til batteriforbrug når strømstikket fjernes.
Just præcis, strømforsyningen er så kraftig at den både kan drive elektronikken i computeren og der samtidig kan leveres så megen strøm der samtidig at kan lades på lithium batteriet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 27. april 2021 11:20 Hej.

Jeg er kommet i tanker om et eksempel fra hverdagen, hvor der lades og er forbrug på batteriet samtidigt.

Startbatteriet i en bil står for hele strømforsyning af køretøjet, hvis motoren er stoppet.
Ved langsom tomgang, deles batteri og generator om at strømforsyne.
Når generatoren kommer lidt op i omdrejninger, leverer den spænding/strøm nok til forsyning og opladning af batteriet.

I øvrigt synes jeg det grænser til bondefangeri, med kun ca 20 km's rækkevidde. Er ikke godt for batteriet, da det meget ofte vil komme ud for "dybe" afladninger.

//Jørgen.
Det er så heller ikke et batteri der indeholder en BMS.

Jeg vil nu mene det direkte er bondefangeri, når de skriver at maskinen kan køre op til 45 km på en opladning i specs. Godt nok er jeg over 1,90 og vejer 105 kg, men kommer en en bette tjekket model på 57 kg i sadlen på maskinen, stiger aktionsradiusen kun med knap 10%. Jeg bliver næsten nødt til og formode at batteriet ikke holder sine specifikationer, når motoren ikke bliver varm.

Det er korrekt at et lithium batteri ikke tåler dybe afladninger på sigt uden det går ud over livslængden. Ligeså tager de også på sigt skade ved og stå fuldt opladet. Det bedste for batteriet er man kun lader op til 80% og aldrig aflader til mere end til 30%. Men sååå ...................... :lolno:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Landbo skrev: 27. april 2021 16:43 Det er måske en dum måde jeg udtrykker mig på men jeg forsøger og forklare er at man ikke på samme tid kan bruge en såkaldt "kulfri" motor til fremdrift og som generator på samme tid.
Det jeg tænkte på var at der var en generator inde omkring padalernes aksel. Så kunne det laves uden brug af kæde/tandhjul.
Sådan at pedaler og motor ikke behøver være forbundet med f.eks. kæde.

Så kunne der måske være en form for svinghjul (buffer) så hvis man trådte hurtigt rundt i pedalerne at der så var moment nok i svinghjulet til at spændingen fra generatoren er stabil selv hvis man stopper med at cykle et par sekunder.
Så er der måske også bedre mulighed for at komme op ad en bakke fra man holder stille.
Hvis man kunne cykle i den ene pedal 5 sekunder for at få svinghjulet i gang.
Der vil vel også være mulighed for at cykle både den ene vej og den anden vej i pedalerne.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 27. april 2021 18:18 Ja man kunne selvfølgelig også bruge motoren som generator. Drevet af pedalerne gennem kæde f.eks.
Men det jeg tænkte på var at der var en generator inde omkring padalernes aksel. Så kunne det laves uden brug af kæde/tandhjul.
Sådan at pedaler og motor ikke behøver være forbundet med f.eks. kæde.

Så kunne der måske være en form for svinghjul (buffer) så hvis man trådte hurtigt rundt i pedalerne at der så var moment nok i svinghjulet til at spændingen fra generatoren er stabil selv hvis man stopper med at cykle et par sekunder.
Så er der måske også bedre mulighed for at komme op ad en bakke fra man holder stille.
Hvis man kunne cykle i den ene pedal 5 sekunder for at få svinghjulet i gang.
Der vil vel også være mulighed for at cykle både den ene vej og den anden vej i pedalerne.
Jeg formoder pedalerne er forbundet med en cykelkæde på samme måde som eksv. en 1 gears SCO fra fra tid hvor lovgivningen omtalte en knallert som en cykel med hjælpemotor.

Jeg er 99,99% sikker på at der ikke er koblet en generator til pedalerne.

Kigger du på billedet af det omtalte køretøj vil du også se at køretøjet formodentlig vil være meget ubekvemt og sidde på hvis der skal arbejdes med pedalerne. Er ret sikker på, det vil være bedre og købe en almindelig elcykel hvis man hjertens gerne vil pedalere under køreturen. :angel:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Landbo skrev: 27. april 2021 18:35 Jeg er 99,99% sikker på at der ikke er koblet en generator til pedalerne.
Jeg snakker ikke om noget bestemt køretøj.
Det er mere i teorien jeg tænker på hvad der kunne være muligt at lave.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 27. april 2021 18:52
Landbo skrev: 27. april 2021 18:35 Jeg er 99,99% sikker på at der ikke er koblet en generator til pedalerne.
Jeg snakker ikke om noget bestemt køretøj.
Det er mere i teorien jeg tænker på hvad der kunne være muligt at lave.
Nåå, ja ok. :scootergriselektrisk:
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af Landbo »

Iøvrigt, se her: https://www.youtube.com/watch?v=j80LS3IOd9s

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Den i videoen er med kædetræk.
pedalerkedetrek.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Pedaler med generator

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. maj 2021 14:04 Den i videoen er med kædetræk.
pedalerkedetrek.jpg
Det er også en "forklædt" elcykel. :scootergriselektrisk:
Besvar