Forbremse slipper ikke helt på Vga Vax

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Forbremse slipper ikke helt på Vga Vax

Ulæst indlæg af SilentRider »

Ja, forbremsen slipper kun på en fjerdedel af skiven, resten af omdrejningen rører den ved bremseskiven, nok til at man kan høre det. Det er kommet helt af sig selv, ikke engang fordi jeg bremser særlig meget. Hvad kan man gøre? Jeg har læst hist og her og der foreslås at skille hele bremsen ad inklusiv at dræne bremsevæsken, men kan man ikke prøve noget mindre drastisk først?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forbremse slipper ikke helt på Vga Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan sørge for at bremsevæskeniveauet er godt.
Så kan du prøve at rette på bremseskiven hvis du vil.
Hold med fingrene bag på bremseskiven og tryk ind på kaliberen så bremsen slipper.
Så kan hjulet dreje frit rundt og du kan holde en tusch eller noget mod støddæmperrøret og tegne på bremseskiven så du kan se hvor den er skæv.
Så kan du eventuelt bruge en stor svensknøgle til at rette skiven.
Brugeravatar
SilentRider
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. december 2019 11:51
Scootere: VGA Vax 30

Re: Forbremse slipper ikke helt på Vga Vax

Ulæst indlæg af SilentRider »

Jeg kunne ikke lige finde stedet på kaliberrn jeg skulle trykke for at få den til at slippe, men jeg har fundet det sted skiven er en smule skæv. Hvordan siger du den kan justeres med en svensknøgle?
Kan man forøvrigt "løsne" kaliberen bare en smule for at den ikke skal røre ved skiven hele tiden?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forbremse slipper ikke helt på Vga Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du skal bare have håndfladerne på kaliberen og så tag fingrene om bag bremseskiven og pres det sammen og holde presset.
Så bliver noget at bremsevæsken trykket tilbage op i bremsevæskebeholderen.
Så kan bremsekaliberen bevæges mere sidelæns og du skal trykke på bremsegrebet nogen gange før bremsen tager fat igen.

Jeg mener på et tidspunkt på min anden scooter at jeg brugte en meget stor svensknøgle jeg har som jeg spændte stramt på bremseskiven så den kan vippes sidelæns.

Kaliberen er løs og kan bevæge sig sidelæns.
Det er bremseklodserne der rør bremseskiven.
Formodentligt normalt, kvaliteten, for meget bremsevæske.
Der er en eller flere gummiringen omkring stemplet i kaliberen som vist skal trække stemplet en smule tilbage når man slipper.
Besvar