Lovgivning på Knallert 45 og 30

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Kryptonite
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. marts 2020 09:32

Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af Kryptonite »

Har læst meget på nettet og på denne side omkring lovgivning på knallerter. Måske mere specifikt 45 knallerter, da jeg har bil kørekort. Min egentlige spørgsmål jeg har er = Kan jeg blive betinget eller ubetinget frakendt mit kørekort (alle kategorier) første gang, hvis jeg bliver taget på en "ulovlig" knallert 30 eller 45?
Brugeravatar
Daniel01
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. marts 2020 10:31
Scootere: Malaguti Dune KS LC DD 1987

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af Daniel01 »

Kommer an på din alder.
Hvis du er blevet 18 år efter 19 januar 2013 så snupper de kørekortet uanset om du kører på 30 eller 45 ulovligt.
Er du fyldt 18 inden 19 januar 2013 kan det kun gå udover dit kørekort hvis du bliver taget på en ulovlig 45, altså ikke en 30 da en 30 ikke kræver kørekort når du er over 18 (såfremt du er blevet 18 inden 2013) ellers skal du have et gyldigt knallert 30 kørekort hele livet.
Brugeravatar
Kryptonite
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. marts 2020 09:32

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af Kryptonite »

Men skal jeg op til en kontrollerende køreprøve efter 1.gang jeg bliver taget på en ulovlig scooter?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af Jps »

Kryptonite skrev: 26. marts 2020 16:21 Men skal jeg op til en kontrollerende køreprøve efter 1.gang jeg bliver taget på en ulovlig scooter?
Der står lidt her om konsekvenserne: https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-vid ... a-knallert
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af GYS »

Hvis du har bilkørekort og 45 knallert, bør du ikke tune den, til at køre mere end 20% for hurtigt, dvs. 54 km/t. Når politiet måler dig på rullefelt lægger de 3 km/t til, dvs. 57 km/t. Og dertil runder de ned - dvs. højst 57,9 km/t. Kan din knallert ikke køre hurtigere end dette, så vil du ikke få mærker i kørekortet, men du kan naturligvis få en hastighedsbøde. Det er bedst at din knallert ikke kan køre hurtigere. Kan din knallert køre mere end 60 km/t, så får du bøde fordi den er tunet. Kan den køre mere end 63 km/t, så får det alvorligere konsekvenser, og du kan miste kørekortet. Jeg mener den idelle hastighed er ca. de 55-57 km/t. Her er kun risiko for normal minimum fartbøde som alle får fra 46 km/t, og det plejer ikke, at være det som politiet går op i. De fleste politifolk ser efter om du kører ordentligt og forsvarlig, og de har vigtigere opgaver, end at tage knallert 45 kørere, der kører ca. 57 km/t og derunder.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 26. marts 2020 20:05 Hvis du har bilkørekort og 45 knallert, bør du ikke tune den, til at køre mere end 20% for hurtigt, dvs. 54 km/t. Når politiet måler dig på rullefelt lægger de 3 km/t til, dvs. 57 km/t. Og dertil runder de ned - dvs. højst 57,9 km/t. Kan din knallert ikke køre hurtigere end dette, så vil du ikke få mærker i kørekortet, men du kan naturligvis få en hastighedsbøde. Det er bedst at din knallert ikke kan køre hurtigere. Kan din knallert køre mere end 60 km/t, så får du bøde fordi den er tunet. Kan den køre mere end 63 km/t, så får det alvorligere konsekvenser, og du kan miste kørekortet. Jeg mener den idelle hastighed er ca. de 55-57 km/t. Her er kun risiko for normal minimum fartbøde som alle får fra 46 km/t, og det plejer ikke, at være det som politiet går op i. De fleste politifolk ser efter om du kører ordentligt og forsvarlig, og de har vigtigere opgaver, end at tage knallert 45 kørere, der kører ca. 57 km/t og derunder.
Siden hvornår, er de begyndt at lægge 3 km/t til den faktiske hastighed som feltet viser. Da jeg i 2012 ,kom på feltet med min 30'r, blev der trukket 1 km/t fra.
Brugeravatar
Kryptonite
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. marts 2020 09:32

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af Kryptonite »

Tak for alle svarene. Men i følge den der side fra Sikker Trafik, så tolker jeg at det er ligegyldigt hvor hurtigt de måler mig til første gang. De giver mig bare en bøde af en vis størrelse alt efter hvor hurtigt det end var. (Knallert 45)

https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-vid ... a-knallert
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 26. marts 2020 21:05
GYS skrev: 26. marts 2020 20:05 Hvis du har bilkørekort og 45 knallert, bør du ikke tune den, til at køre mere end 20% for hurtigt, dvs. 54 km/t. Når politiet måler dig på rullefelt lægger de 3 km/t til, dvs. 57 km/t. Og dertil runder de ned - dvs. højst 57,9 km/t. Kan din knallert ikke køre hurtigere end dette, så vil du ikke få mærker i kørekortet, men du kan naturligvis få en hastighedsbøde. Det er bedst at din knallert ikke kan køre hurtigere. Kan din knallert køre mere end 60 km/t, så får du bøde fordi den er tunet. Kan den køre mere end 63 km/t, så får det alvorligere konsekvenser, og du kan miste kørekortet. Jeg mener den idelle hastighed er ca. de 55-57 km/t. Her er kun risiko for normal minimum fartbøde som alle får fra 46 km/t, og det plejer ikke, at være det som politiet går op i. De fleste politifolk ser efter om du kører ordentligt og forsvarlig, og de har vigtigere opgaver, end at tage knallert 45 kørere, der kører ca. 57 km/t og derunder.
Siden hvornår, er de begyndt at lægge 3 km/t til den faktiske hastighed som feltet viser. Da jeg i 2012 ,kom på feltet med min 30'r, blev der trukket 1 km/t fra.
Dette har måske været ekstra, at de har trukken 1km/t fra? Grænsen for rullefeltet plejer at være ca. 57,9 km/t, mens grænsen for knallerterne når de sælges er 10% for nye knallerter, og 20% for gamle. Det er til dette tal, at der lægges 3 km/t og afrundes nedad.

Måske lægger de 1 km/t ekstra på i dag - på sikker trafik forstår jeg det sådan at grænsen i dag er ved 60 km/t og derover.

Under 57,9 km/t, tror jeg ikke på de betragter din knallert som tunet.

For en 30 knallert, så må de køre max. 33 km/t i dag (+10%) ved nye knallerter. Gamle knallerter må køre max 36 km/t (+20%). De lægger derudover 3 km/t på, og derfor er grænsen 39 km/t på rullemarie eller 39,9 km/t da de afrundet nedad.

Jeg tror ikke på, at de betragter din 30 knallert som tunet, fordi den kan køre over 30 km/t, og kun trækker 1 km/t fra.


Ved hastighedsmåling er korrekt, at de kun trækker 1 km/t fra. Som jeg skrev, så får du fartbøde fra 46 km/t på en knallert 45. På en knallert 30 får du fartbøde fra 31 km/t. Men, kører du under de 57,9 km/t på en knallert 45, så mener jeg ikke det giver nogen klip - kun fartbøden. Normalt skal du køre mere end 30% for hurtigt, før det får anden konsekvens end fartbøden.
Det vil sige, at du på en 30 knallert skal holde dig under39 km/t, og på en 45 knallert under 58 km/t. Så det er ikke der at problemet er - problemet er, når når de betragter knallerten som tunet. Så får du både klip, kan få udskudt kørekort, og de kan tage knallerten fra dig.
Senest rettet af GYS 29. marts 2020 01:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af GYS »

Du kan se reglerne her:
https://koerekort-guiden.dk/knallert-45-boeder/

Som du kan se, så får du fra 57.9 km/t og højere både 2000 kr. i hastighedsbøde, klip i kørekort, knallerten betragtes som tunet, du får bøde for tunet knallert (mindst 1500 kr). Det er således både dyrt og giver klip, samt kan medføre du fratages kørekort. Kører du under 57.9 km/t, så får du en hastighedsbøde på 1000 kr. Grænsen på 57,9 km/t er således alvorlig.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Lovgivning på Knallert 45 og 30

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 29. marts 2020 00:53
Jps skrev: 26. marts 2020 21:05
GYS skrev: 26. marts 2020 20:05 Hvis du har bilkørekort og 45 knallert, bør du ikke tune den, til at køre mere end 20% for hurtigt, dvs. 54 km/t. Når politiet måler dig på rullefelt lægger de 3 km/t til, dvs. 57 km/t. Og dertil runder de ned - dvs. højst 57,9 km/t. Kan din knallert ikke køre hurtigere end dette, så vil du ikke få mærker i kørekortet, men du kan naturligvis få en hastighedsbøde. Det er bedst at din knallert ikke kan køre hurtigere. Kan din knallert køre mere end 60 km/t, så får du bøde fordi den er tunet. Kan den køre mere end 63 km/t, så får det alvorligere konsekvenser, og du kan miste kørekortet. Jeg mener den idelle hastighed er ca. de 55-57 km/t. Her er kun risiko for normal minimum fartbøde som alle får fra 46 km/t, og det plejer ikke, at være det som politiet går op i. De fleste politifolk ser efter om du kører ordentligt og forsvarlig, og de har vigtigere opgaver, end at tage knallert 45 kørere, der kører ca. 57 km/t og derunder.
Siden hvornår, er de begyndt at lægge 3 km/t til den faktiske hastighed som feltet viser. Da jeg i 2012 ,kom på feltet med min 30'r, blev der trukket 1 km/t fra.
Dette har måske været ekstra, at de har trukken 1km/t fra? Grænsen for rullefeltet plejer at være ca. 57,9 km/t, mens grænsen for knallerterne når de sælges er 10% for nye knallerter, og 20% for gamle. Det er til dette tal, at der lægges 3 km/t og afrundes nedad.

Måske lægger de 1 km/t ekstra på i dag - på sikker trafik forstår jeg det sådan at grænsen i dag er ved 60 km/t og derover.

Under 57,9 km/t, tror jeg ikke på de betragter din knallert som tunet.

For en 30 knallert, så må de køre max. 33 km/t i dag (+10%) ved nye knallerter. Gamle knallerter må køre max 36 km/t (+20%). De lægger derudover 3 km/t på, og derfor er grænsen 39 km/t på rullemarie eller 39,9 km/t da de afrundet nedad.

Jeg tror ikke på, at de betragter din 30 knallert som tunet, fordi den kan køre over 30 km/t, og kun trækker 1 km/t fra.


Ved hastighedsmåling er korrekt, at de kun trækker 1 km/t fra. Som jeg skrev, så får du fartbøde fra 46 km/t på en knallert 45. På en knallert 30 får du fartbøde fra 31 km/t. Men, kører du under de 57,9 km/t på en knallert 45, så mener jeg ikke det giver nogen klip - kun fartbøden. Normalt skal du køre mere end 30% for hurtigt, før det får anden konsekvens end fartbøden.
Det vil sige, at du på en 30 knallert skal holde dig under39 km/t, og på en 45 knallert under 58 km/t. Så det er ikke der at problemet er - problemet er, når når de betragter knallerten som tunet. Så får du både klip, kan få udskudt kørekort, og de kan tage knallerten fra dig.
Jeg nægter at tro på, at der bliver lagt 3 km/t til det, som rullefeltet viser. En 30'r må max køre 33 km/t og en 45'r 49,5 km/t. Der er et eller andet du har læst forkert, et sted. Som sagt, kom jeg på feltet i 2012, og det viste 53,3 km/t.

Så blev der trukket 1 km/t fra (jeg troede faktisk det var 3 km/t, de trak fra). Men lidt ligemeget, når jeg var langt over de 42,9 km/t, som feltet må vise for at undgå, at det er 1. gang. mht at den er ulovlig i lovens forstand. De regler er ikke blevet ændret, mig bekendt. :)
Besvar