Under 0°C og opladning af lithiumbatteri

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Under 0°C og opladning af lithiumbatteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu er der kommet frost udenfor og så bliver jeg da nervøs for at oplade lithiumbatterierne til min elektriske scooter.

Batteriet må ikke oplades koldere end 0°C.
Der står "Charge environment: 0°C~45°C" på batteriet.

Hvis det er under 0°C udenfor og jeg tager batteriet indenfor så tager det vel noget tid før batteriets kernetemperatur kommer over 0°C.
Og det er vel cellernes kernetemperatur det handler om.
Så kunne jeg sætte batteriet et varmt sted men hvad ved jeg, måske er det heller ikke godt at opvarme det for hurtigt.
Hvis jeg tager 12kg kød ud af fryseren fra -18°C så tager det da lang tid før kernen kommer over 0°C.

Ved ikke om BMS'en har en temperatursensor så den kan beskytte mod for kolde/varme temperaturer men det ville vel være smartest hvis den havde så man ikke selv skal stå for at gætte på at nu er batteriet nok varmt nok.
Så kunne man bare sætte opladeren til selv under 0°C og så startede opladningen når temperaturen var god nok.
I stedet for nu hvor jeg vel skal vente med at tilslutte opladeren indtil jeg formoder at batteriet er varmt nok.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Under 0°C og opladning af lithiumbatteri

Ulæst indlæg af Jps »

Har læst flere steder at man ikke må oplade et elkøretøj ,når temperaturen er under 0. Jeg husker ikke navnene på køretøjerne, men det virker lidt mærkeligt at de ikke kan tåle opladning ved minusgrader. Og min garage er pivutæt og ikke isoleret.

Den jeg er interesseret i, kører kun omkring 40 km pr opladning, om vinteren. Men hvis man ikke må oplade den, så er det jo næsten spild af penge, hvis meningen var at bruge den hele året
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Under 0°C og opladning af lithiumbatteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

https://kyle.dk/oftest-stillede-spoergs ... delux-518/ skriver de om at batterierne er varme hvis man lige har været ude og køre.

Sagt på en anden måde og hold nu godt fast ...
Man kan bruge noget af batteriets opladningsniveau til at opvarme batteriet så det kan blive varmt nok til at kunne oplades.

Altså, aflad for at oplade.
Så kunne man f.eks. sætte et varmelegeme/varmeblæser til batteriet så bliver det både opvarmet indefra og udefra.
Hvis det virker så virker det.
Men det kræver jo så at batteriet ikke er helt afladt.

Tror varmelegeme omkring batteriet må være løsningen.
Eller kan isolering omkring batteriet være tilstrækkeligt?
I en kabinescooter kan der jo være god plads til at putte en masse isolering omkring om vinteren og rigtig pakke batterierne godt nok.

De skriver også at batterierne har indbygget BMS sikkerhedssystem som skulle forhindre opladning under 0°C.
Men de skriver også at hvis systemet ikke virker så er der risiko for eksplosion. Det var da en vigtig detalje.

Ja det er ikke så godt hvis scooteren ikke kan køre fordi det er vinter.
Jeg synes slet ikke har jeg set noget med det om scootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Under 0°C og opladning af lithiumbatteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det med at batteriet er varmt når man lige har kørt og man derfor kan oplade batteriet hvis man starter opladningen mens batteriet er varmt det gælder jo så ikke helt hvis man f.eks. har mere end ét batteri med og kun ét er i brug.
Hvis jeg f.eks. er kørt langt væk og derfor har 2 batterier med og fandt en stikkontakt så kunne jeg kun oplade det ene fordi det andet var for koldt og jeg ikke havde nogen mulighed for at varme det.

I brugermanualen til E-Libra står:
For at opnå den bedst mulige udnyttelse og levetid af dit batteri er det vigtigt at følge disse anvisninger:
[...]
- Oplad altid dit batteri i et rum med en minimumstemperatur på +15 grader.
[...]
- Ved temperaturer under +10 grader anbefales det at tage batteriet ind i et +15 grader rum uanset om batteriet skal lades eller ej.
Hvis man skal følge de råd så er det vel halvdelen af året man ikke bør oplade batteriet udendørs med de temperaturer vi har i danmark.
De råder også til at tage batteriet ind hvis det er under 10°C selvom det ikke skal oplades.
Så det er måske ikke engang godt at oplade ved lidt over 0°C. F.eks. 5°C eller 10°C.

Ja det skal nok være bedst at tage batteriet ind i varmen hver evig eneste gang man har kørt en tur men det bliver kedeligt i længden.
Det lyder måske ikke så svært at tage et batteri indenfor men når man også har indkøb og lignende at slæbe på og man skal stå og låse døre op og det er mørkt og batteriet vejer 12 kg så når man har gjort det 100 gange så er det lidt kedeligt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Under 0°C og opladning af lithiumbatteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

fonixkomfort.dk påstår på Lithium batterier til el-scooter og kabinescooter at deres lithiumbatterier kan lades ned til -20 grader.
Vi har nøje udvalgt vores udvalg af danskproducerede lithium batterier, så du er garanteret batterier, der egner sig til det danske klima. Derfor kan vores lithium batterier lades uden problemer helt ned til minus 20 grader
Og så er der billeder af et batteri hvor der står "18650LGM29" hvilket vel betyder at cellerne er LG INR 18650 M29.
I datablad til cellen (f.eks. LG_INR18650M29.pdf) står:

Kode: Vælg alt

2.5 Standard Charge                    Charging Current : 0.5C (1,375mA)

Kode: Vælg alt

2.10 Operating Temperature, Charge    -10 ~ 0ఁ : 0.1C(275mA)
                                      0 ~ 50ఁ
Standardopladning kan ske fra 0 til 50 grader celsius med 1375 mA.
Opladning kan ske fra -10 til 0 grader celsius med 275 mA.

Så hvis strømstyrken reduceres til 1/5 af standardopladning så kan man åbenbart godt oplade lithiumbatteri under 0 grader celsius.
Dog ikke de -20 grader som fonixkomfort.dk påstår.
Men de oplyser så godt nok heller ikke hvordan det er lavet.
Kunne jo være der er varmeelementer som bringer batteriet op i temperatur.

Det er vel så BMS'en der skulle stå for at reducere strømstyrken så vist jeg forstår.
Men hvis en fuld opladning normalt tager måske 8 timer og det så skal skal ganges med 5 når temperaturen er under 0 grader celsius så kommer det godt nok til at tage lang tid at oplade om vinteren.
Ved ikke om cellerne varmes lidt op efter et stykke tid med 275 mA så BMS'en kan øge strømstyrken til standardopladning (1375 mA) lidt efter lidt.
IMG_4407.webp
IMG_4406.webp
Besvar