Ledningsoprul på elektrisk scooter

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Ledningsoprul på elektrisk scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har i nogen ideer til at lave et ledningsoprul på en elektrisk scooter ligesom på en støvsuger?
Så det er let at rulle kablet ud og ind uden at man skal gøre det manuelt hver gang.
Og det skal gerne sidde i tørvejr.

Indtil videre har jeg et løst kabel på omkring 5 meter men jeg vil ikke have det til at ligge og fylde under sædet og vil heller ikke skulle låse sædet op hver gang jeg skal bruge det og det skal heller ikke ligge udenfor så det får regn.

Synes ikke jeg kan huske at havde set nogen scootere med det men jeg synes jo mere besværligt det er at brugt jo mindre gider man bruger det så det skal være meget let at bruge.
ledningsoprul.jpg
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Ledningsoprul på elektrisk scooter

Ulæst indlæg af TOCA »

Man kan købe støvsugerledninger, med rulle og det hele, for nogle få hundrede spir, og så tænker jeg, at det bare er med at få varmet loddekolben op, og tilsætte lidt fantasi :think:
Alternativt, købe en brugt støvsuger, for en 50'er, på nærmeste loppemarked.

Der må være et sted, under skjoldene, hvor der er plads til sådan en fætter?

Alternativt kunne du måske bruge sådan en her: https://www.av-cables.dk/kabeltromle/ka ... gIykvD_BwE
Men så skal du jo ind og rode under et eller andet, hver gang der skal lades :thumbdown:

Det største problem med kabler på ruller er, at de skal rulle helt ud, før brug, ellers smelter skidtet :problem:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ledningsoprul på elektrisk scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det med manuel kabeltromle er ikke meget mere smart end det jeg har nu.
Det lyder måske ikke så svært at dreje på håndtaget for at rulle 5 meter ledning ind men det bliver hurtigt kedeligt hvis man skal gøre det mange gange.
Lad os sige man på en dag kører 3 forskellige steder hen og sætter scooteren til at oplade så skal den ledning ud 3 gange og ind 3 gange og der skal måske sættes adapterstik på.
Derfor vil jeg gerne have det meget let.
Og for at finde en god løsning som andre også kan bruge.

Så kunne man have en kabeltromle med elektrisk motor det kunne være smart.
Så skulle man godt nok dreje nøglen til ON før der var strøm.
Men så hvis der var håndtag så kunne man bruge det en sjælden gang i mellem når man ikke gad sætte nøglen i.

De der ledningsoprul fra støvsuger de er jo beregnet til at være inde i noget og ikke til udendørs brug dem jeg har set.
Terminalerne sidder bare der lige til at røre eller få regn/fugt på.
Det er nok ikke så smart for der kommer jo nok fugt ind lige meget hvor godt jeg beskytter det mod regn.
Men kan måske være der findes noget lignende beregnet til udendørs.

Ja der er vist noget med det er bedst at rulle ledningen helt ud.

En scooter har spiral ledning som man kan hive længere men det tror jeg ikke er så godt hvis der er træk i ledning.
Altså ledningen prøver at hive stikket ud.
Scoot'elec.jpg
Scoot'elec.jpg (51.08 KiB) Vist 6512 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ledningsoprul på elektrisk scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mens jeg kørte på scooter tænkte jeg på det vil nok være bedst at have stikket oppe omkring styret så man let kan nå stikket mens man sidder på scooteren.
Så kan man f.eks. kører hen til en stikkontakt og sætter stikket i stikkontakten med det samme inden man overhovedet er kommet af scooteren eller har låst den eller noget.
Eftersom farthåndtaget gerne sidder i højre side så skulle stikke vel helst kunne nås med venstre hånd.

Eller at man på anden måde kan kører tæt op af stikkontakten og sætte stikket før man stiger af scooteren.
Hvis man kan komme så tæt på så er der heller ikke mulighed for at andre kan falde i en løs ledning.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ledningsoprul på elektrisk scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er ledningen på Vespa Elettrica.
easy-to-use-vespa.jpg
easy-to-use-vespa.jpg (109.6 KiB) Vist 3491 gange
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Ledningsoprul på elektrisk scooter

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Jamen der er løsnigen jo. Et 4-6 meter spiral-spolet kabel. Fylder ikke meget, men kan nå langt. Mon ikke Biltema har det i meter-mål? Og så lidt sjov med loddekolben?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ledningsoprul på elektrisk scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er en E-Max 90S med ledningsoprul under sædet.
kabelrolle_print.jpg
Besvar