Scootergrisen's VGA Vax

Her kan du fremvise og løbende tilføje nyt om dit elektriske køretøj.
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Scootere: VGA Vax
Kontakt:

Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Scootergrisen har købt en elektrisk scooter. :party:
Det blev en VGA Vax 2019 fra T. Hansen.
En lille knallert (30 km/t) som jeg købte mens den kostede 10.389,- (med levering og nummerplade) og hentende den i Haslev 14. Marts 2019.
Den vil jeg løbende skrive om her i emnet efterhånden som jeg finder og retter problemer så andre med samme model kan få glæde af det eller få lyst til at købe en elektrisk scooter.

Jeg har taget en masse billeder af de forskellige ting på scooteren og forklarer delene i detaljer efterhånden som jeg lærer mere om dem. Det kan ses i følgende emner:
Ledningsnet (VGA Vax)

Front:
LED-forlygte (VGA Vax)
Blinklys (VGA Vax)
Horn (VGA Vax)
Tændingslås HaiXing 18D-A1 (VGA Vax)
Speedometer (VGA Vax)
Højre konsol (VGA Vax)
Farthåndtag Zannx PT-1 (VGA Vax)

Midt:
Sidestøttebenskontakt (VGA Vax)

Bag:
Oplader C300 (VGA Vax)
Ladekabel med låg (VGA Vax)
Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
BMS JOYDO 13S-P (VGA Vax)
Batterikabel CHOGORI (VGA Vax)
Sædelås (VGA Vax)
Controller LBMC048122HK2-M6 (VGA Vax)
DC-DC-konverter (VGA Vax)
Motor UG48V2000W (VGA Vax)

Andet:
Virtuel tur på elektrisk scooter (VGA Vax)
Opladning og rækkevidde (VGA Vax)

Billeder jeg mangler at tage af VGA Vax.
ledningsnet i fuld længde
forlygteglas og ledningsfarver og stik
baglygte
venstre konsol
ledninger monteret på hornterminaler
find kineser til at læse hvad der står på speedometerets printplade
find ud af hvordan bremseledninger sidder på bremsekontakter
se om der står 2 på chogoristik i scooter
controller med det lille låg på.
controllerlåget bagside og skruer alene
Pony hos ugbest og ecobit:
http://www.ugbest.com/pony-pd6398266.html
http://www.ecobitsrl.com/prodotti/pony/

Ting som jeg har lavet:
Rustbeskyttet fra ny. Specielt omkring svingarmen til baghjulet.
Fjern T. Hansen ting. Nummerpladeholder, klisterbogstaver med VGA foran og VAX på siderne.
Justeret bagstøddæmpernes forspænding. Midterste indstilling lader til at være ok. Anden hårdeste var for hård.
Gummipropper fjernet fra stelrør nederst i midten af scooteren så der kan sættes ting i røret (f.eks. gren til fodhviler).
Stop raslen fra forlygtehushalvdele med plastik stramt omkring, og ved stelnummerdæksel med lidt skumklistemærker. Vibrationerne kommer ved kørsel på hurtigstiplede linjer i vejkanten.

Ting som jeg skal lave:
Stop gitterhullet på frontskjoldet så der ikke kan komme vand ind osv.
LED-baglys som lyser mindst lige så godt som den originale glødetrådspære.
Lys i øjnene fra speedometeret er irriterende om natten så find måde til at slukke/stoppe lyset.

Problemer:
Kan ikke kører i regnvejr eller lige efter regnvejr.
Gummiet ved stemplet på bremsevæskeholderen har mange små revner.
Kan nærmest ikke køre op af bakke.
Baghjulet har ikke nogen huller til at få en lås igennem og forhjulets huller er meget smalle så der kan ikke kommer en særlig tyk lås igennem fælgen.
Baglygtens glødetrådspære har smeltet plastikken indefra. Gætter på den har stået tændt længe med sidestøttebenet nede engang. Muligvis før jeg fik den.
Motorbremsen er irriterende når man bare vil bremse en lille smule. Den bremser for meget og så giver man slip og skal bremse igen og give slip og bremse igen osv.
Scooteren kan nærmeste ikke køre op af bakke. Ej eller komme op fra et hul.
Det lyder nogen gange som om småtegn kommer ind ved bagbremsebelægningen og ridset på tromlen og ikke kan komme ud igen som om det ikke er godt nok skærmet af.
Ser ud til at solen i det meget varme sommer vejr har gjort styr og konsoller meget matte som om de ikke kan tåle den høje temperatur eller måske ultraviolet stråling.
Motorens ledning skulle nok hellere være ført på indersiden af svingarmen så det er bedre beskyttet.
Jeg fik ikke nogen manual med.
Controllerens store 30 pins stik har så meget lim i sig at det går ned omkring stikbenene nogen steder. Hvilket muligvis var derfor jeg havde meget svært ved at få det af på et tidspunkt.
Venstre håndtag går løst efter regnvejr fordi der kommer vand ind mellem håndtaget og styret og det er længe om at tørre.
Hvis man drejer i et sving om natten så lyser hverken nærlys eller fjernlæs svinget op.
At opladerens blæser skal larme i flere timer hver dag mens batteriet oplades.
Batteriet er ret tungt. Hvis man hver gang skal bære 1 batteri eller måske 2 batterier hvis man har købt et ekstra batteri så kan det hurtigt blive tungt hvis også man skal bære andre ting f.eks. indkøb og hjelm osv. så man kan vist godt få ondt i arme og ryg af det. Ellers er der den ulempe at man skal gå flere gange.
Det er kedeligt at stå og skulle skifte batteri hvis man f.eks. har to batterier med på en vej om natten og man ikke kan se så meget og hvis man slukker for scooteren så kan andre trafikanter måske ikke se man står der i vejkanten. Hvis batteriet er låst fast kan det være svært at finde den rette nøgle i mørket. Så ville være rart med en måde hvor man ikke behøver flytte på batterier men bare kan flyttet kablet hvis man f.eks. har et forlængerkabel.
Ikke det store problem men hver gang man sætter batterikablet på/af batteriet så skal man også tage støvhætten af/på. Så ville være smartere hvis støvhætten på en eller anden måde selv gled til side når tilsluttede kablet og selv gled på plads når man tog kablet væk.
Når sidestøttebenet er slået ned sker der ikke noget når farthåndtaget deres. Der mangler en indikation af det på instrumentpanelet.
Der er ikke den store mulighed for at vide batteriet opladningsniveau før/under/efter opladning. Kunne være rart at vide opladningsniveauet for et batteri der står alene.
Styrfittings går løst efter noget tid. Viste sig at øverste møtrik var vendt forkert og den side der skal vende op har en mindre kontaktflade.

Godt:
At den er så stille.
At man kan kører ved dyr i naturen uden at generer dem med larm.
Hornets lyd er godt og tilpas højt

Rust set følgende steder:
Motorens aksel på venstre side af scooteren mellem svingarmen og pakdåsen.
Gevind på beslag til frontskjold og beslag til tændingslås.
VGA Vax 70 km
VGA Vax 70 km
VGA Vax 3802 km
VGA Vax 3802 km
VGA_Vax_70km.zip
Lidt billeder fra den gang den havde kørt 70 km.
(29.36 MiB) Downloadet 145 gange
VGA_Vax_historie.txt
(3.91 KiB) Downloadet 53 gange
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Kontakt:

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Med fuldt opladt batteri holder den for det meste en ret præcis hastighed på 30 km/t i følge speedometeret.
Men kører man forbi en fartmåler i vejrkanten så siger fartmåleren 26-27 km/t når speedometeret siger 30 km/t.
vga_vax_37.jpg
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Kontakt:

Her er ledningen der kan bruges til at oplade batteriet og ekstra adapterstik.
Det virker sådan nogenlunde godt men har ikke brugt det specielt meget endnu.
Tænker på at lave en form for ledningsoprulning ligesom i en støvsuger hvor man bare hiver ud og den selv kan rulle ind så det er super nemt at bruge.
vga_vax_17.jpg
vga_vax_18.jpg
vga_vax_19.jpg
vga_vax_20.jpg
vga_vax_21.jpg
vga_vax_22.jpg
vga_vax_23.jpg
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Kontakt:

Her er det aftagelige batteri på 48 volt, 25 Ah, 11,1 kg.
Det er desværre ikke tyverisikret udover sædelåsen så håber at finde en god til at låse batteriet fast.
Man skal tilslutte opladeren direkte til batteri hvilket er besværligt hvis man også skal afmontere/montere/skifte batteriet tit.
Der er et afblændet hul ved siden af sædelåsen til stik til opladeren men det stik der fulgte med er et der tilsluttes batteriet.
T. Hansen har nu et andet stik til salg som tilsluttes ledningsnettet så jeg forhåbentligt kan tilslutte opladeren til ledningsnettet så jeg ikke skal gå og tage opladerstikket til og fra hver gang jeg skal fjerne batteriet.
vga_vax_15.jpg
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Kontakt:

Nederst på scooteren er et tykt stelrør med åbne ender hvis man fjerne de plastikpropper der sad i.
Med en gren af passende tykkelse, længde og lighed har jeg lavet mig en (synes jeg selv) fin fodhvile.
Den kan f.eks. bruges når fodbrættet er fyldt med ting.
Har også brugt røret til at låse scooteren fast med men det er lidt besværligt at skulle så langt ned hver gang.
vga_vax_26.jpg
vga_vax_28.jpg
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Kontakt:

For at minimere alt det vand og sand osv. som dækkene slynger op har jeg forbedret skærmene.
Forskærmen ser meget god/dækkende ud men jeg har monteret en flap.
vga_vax_33.jpg
Og man kan vel nærmeste sige jeg har lavet en bagskærm.
Det lille stykke bagskærm der sidder på originalt dækker ikke meget.
Oppe under baghjulet er der nogle pigge der ligner det er beregnet til at montere stænkklap på men det fulgte ikke med scooteren.
vga_vax_34.jpg
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Kontakt:

Efter regn ligger der vand nederst i sidespejlene.
Jeg har boret nogle huller for at dræne vandet.
vga_vax_14.jpg
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Kontakt:

Scooteren er meget sort så jeg har monteret ekstra refleksklistermærker diverse steder så den også kan ses når der ikke er lys på.
vga_vax_2.jpg
Sidereflekserne og skinnen hvor de sidder på fulgte ikke med scooteren.
Dem fik jeg efterfølgende af T. Hansen. De sagde det ikke var lovkrav. Men synes da de skal montere dem selv hvis det ikke er lovkrav specielt når scooteren er så sort.
vga_vax_24.jpg
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Kontakt:

Baglygtens plastik er smeltet lidt.
Ved ikke hvornår det er sket men gætter på den må have stået med bremselyset tændt i lang tid. Måske på sidestøtteben.
Baglygten er desværre med glødetråd.
Jeg købte en med LED men den lyser ikke kraftigt nok kun hvis bremselyset er tændt så jeg vil prøve at finde en som lyser kraftigere.
vga_vax_32.jpg
Baglygtens pære bruges også til at lyse nummerpladen op så det skal man vel også tænkte på. Altså den skal vel både lyse hvidt og ned så.
vga_vax_31.jpg
Brugeravatar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Kontakt:

Her har vi motoren.
vga_vax_5.jpg
Her har vi ledningen mellem motoren og controlleren.
I den er ledningerne til faserne og hall-sensorene.
Ledningen bliver dog ramt at gummiet fra centerstøttebenet når det slås op hvis ledningen sidder direkte under skinnen.
vga_vax_6.jpg
vga_vax_7.jpg
Besvar