Scootergrisen's VGA Vax

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Se også Oversigt (VGA Vax).

Se også Nyhed: VGA Freeride (elektrisk), Nyhed: VGA New Vax (elektrisk), VGA Vax.

Scootergrisen har købt en elektrisk scooter. :party:
Det blev en VGA Vax 2019 fra T. Hansen.
En lille knallert (30 km/t) som jeg købte mens den kostede 10.389,- (med levering og nummerplade) og hentende den i Haslev 14. Marts 2019.
Den vil jeg løbende skrive om her i emnet efterhånden som jeg finder og retter problemer så andre med samme model kan få glæde af det eller få lyst til at købe en elektrisk scooter.

Producent: Ugbest, Ecobit

Ting som jeg har lavet:
Rustbeskyttet fra ny. Specielt omkring svingarmen til baghjulet.
Fjern T. Hansen ting. Nummerpladeholder, klisterbogstaver med VGA foran og VAX på siderne.
Justeret bagstøddæmpernes forspænding. Midterste indstilling lader til at være ok. Anden hårdeste var for hård.
Gummipropper fjernet fra stelrør nederst i midten af scooteren så der kan sættes ting i røret (f.eks. gren til fodhviler).
Stop raslen fra forlygtehushalvdele med plastik stramt omkring, og ved stelnummerdæksel med lidt skumklistemærker. Vibrationerne kommer ved kørsel på hurtigstiplede linjer i vejkanten.
Metalflap (lavet af en sodavandsdåse) over displayet så lyset ikke skinner i øjnene hvilket er irriterende om natten.
Skiftet forgaffelben (tror olien er blevet presset ud af dem der sad på originalt)
Sat gule klisterreflekser på siden af forgaffelben
Sat klisterbånd hvor de to store plastikdele er samlet på forlygten for at undgå at forlygten rasler ved bestemte frekvenser/vibrationer/resonanser
Flyttet batterikablet og lavet hullet så det kan nå ud til batteri på fodtrin.
Syet sædet to steder hvor syningen var gået op. Lader til at tråden er mør så den knækker let.
Boret huller i hjørnerne af plastikken under låget på fodtrinnet så vandet kan dræne når låget ikke er på og det har regnet.

Ting som jeg skal lave:
Stop gitterhullet på frontskjoldet så der ikke kan komme vand ind osv.
Silikone O-ringen i batterikablets CHORGI-stik falder en sjælden gang ud så har været ved at miste den. Find ud af hvordan den kan blive siddende i stikket.

Godt:
At den er så stille.
At man kan kører ved dyr i naturen uden at generer dem med larm.
Hornets lyd er godt og tilpas højt.
Styret kan både låses til højre og til venstre.

Regenerativ bremsning

Ting som en eventuelt fremtidig elektrisk scooter skal have som denne scooter ikke har:
Automatisk tilslutning af batteri (kedeligt i længden at tage kabel af og på øverst på batteriet).
Bedre plads til flere batterier (der er kun plads til ét batteri under sædet) og mulighed for at have mere vægt på køretøjet (flere batterier). Måske en kargoscootere ville være bedre egnet.
VGA Vax 70 km
VGA Vax 70 km
VGA Vax 3802 km
VGA Vax 3802 km
VGA_Vax_70km.zip
Lidt billeder fra den gang den havde kørt 70 km.
(29.36 MiB) Downloadet 542 gange
VGA_Vax_historie.txt
(3.91 KiB) Downloadet 454 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Med fuldt opladt batteri holder den for det meste en ret præcis hastighed på 30 km/t i følge speedometeret.
Men kører man forbi en fartmåler i vejrkanten så siger fartmåleren 26-27 km/t når speedometeret siger 30 km/t.
vga_vax_37.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er ledningen der kan bruges til at oplade batteriet og ekstra adapterstik.
Det virker sådan nogenlunde godt men har ikke brugt det specielt meget endnu.
Tænker på at lave en form for ledningsoprulning ligesom i en støvsuger hvor man bare hiver ud og den selv kan rulle ind så det er super nemt at bruge.
vga_vax_17.jpg
vga_vax_18.jpg
vga_vax_19.jpg
vga_vax_20.jpg
vga_vax_21.jpg
vga_vax_22.jpg
vga_vax_23.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er det aftagelige batteri på 48 volt, 25 Ah, 11,1 kg.
Det er desværre ikke tyverisikret udover sædelåsen så håber at finde en god til at låse batteriet fast.
Man skal tilslutte opladeren direkte til batteri hvilket er besværligt hvis man også skal afmontere/montere/skifte batteriet tit.
Der er et afblændet hul ved siden af sædelåsen til stik til opladeren men det stik der fulgte med er et der tilsluttes batteriet.
T. Hansen har nu et andet stik til salg som tilsluttes ledningsnettet så jeg forhåbentligt kan tilslutte opladeren til ledningsnettet så jeg ikke skal gå og tage opladerstikket til og fra hver gang jeg skal fjerne batteriet.
vga_vax_15.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nederst på scooteren er et tykt stelrør med åbne ender hvis man fjerne de plastikpropper der sad i.
Med en gren af passende tykkelse, længde og lighed har jeg lavet mig en (synes jeg selv) fin fodhvile.
Den kan f.eks. bruges når fodbrættet er fyldt med ting.
Har også brugt røret til at låse scooteren fast med men det er lidt besværligt at skulle så langt ned hver gang.
vga_vax_26.jpg
vga_vax_28.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

For at minimere alt det vand og sand osv. som dækkene slynger op har jeg forbedret skærmene.
Forskærmen ser meget god/dækkende ud men jeg har monteret en flap.
vga_vax_33.jpg
Og man kan vel nærmeste sige jeg har lavet en bagskærm.
Det lille stykke bagskærm der sidder på originalt dækker ikke meget.
Oppe under baghjulet er der nogle pigge der ligner det er beregnet til at montere stænkklap på men det fulgte ikke med scooteren.
vga_vax_34.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Efter regn ligger der vand nederst i sidespejlene.
Jeg har boret nogle huller for at dræne vandet.
vga_vax_14.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Scooteren er meget sort så jeg har monteret ekstra refleksklistermærker diverse steder så den også kan ses når der ikke er lys på.
vga_vax_2.jpg
Sidereflekserne og skinnen hvor de sidder på fulgte ikke med scooteren.
Dem fik jeg efterfølgende af T. Hansen. De sagde det ikke var lovkrav. Men synes da de skal montere dem selv hvis det ikke er lovkrav specielt når scooteren er så sort.
vga_vax_24.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Baglygtens plastik er smeltet lidt.
Ved ikke hvornår det er sket men gætter på den må have stået med bremselyset tændt i lang tid. Måske på sidestøtteben.
Baglygten er desværre med glødetråd.
Jeg købte en med LED men den lyser ikke kraftigt nok kun hvis bremselyset er tændt så jeg vil prøve at finde en som lyser kraftigere.
vga_vax_32.jpg
Baglygtens pære bruges også til at lyse nummerpladen op så det skal man vel også tænkte på. Altså den skal vel både lyse hvidt og ned så.
vga_vax_31.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her har vi motoren.
vga_vax_5.jpg
Her har vi ledningen mellem motoren og controlleren.
I den er ledningerne til faserne og hall-sensorene.
Ledningen bliver dog ramt at gummiet fra centerstøttebenet når det slås op hvis ledningen sidder direkte under skinnen.
vga_vax_6.jpg
vga_vax_7.jpg
Besvar