Side 17 af 17

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

: 10. januar 2020 21:03
af Tranberg1
Ideen var rigtig, men du gjorde ikke forarbejdet grundigt nok.
Den ECU, som du har købt for en mindre formue, giver nøjagtig det samme antal max omdrejninger som den bestående.
Alle europæiske Vision 50 er begrænset til 43 ægte km/h
I morgen eller på mandag kan jeg hente en ECU i pakkeboksen fra en jævnaldrende luftkølet Honda scooter, som bruger præcis det samme spjældhus som Vision 50, men hvis maksimaleffekt er opgivet ved 8150 o/min i stedet for 7000 o/min.
Med originalvariatoren vil den så gå i begrænseren ved 43 x 1,17 = 50,3 km/h og naturligvis tilsvarende mere med den Polini-variator som jeg har i min.
speedometeret 60 x 1,17 = 70 i medvind.
Da den kan løbe flere omdrejninger uden at gå i begrænseren, kan jeg sætte lettere ruller i og få bedre acceleration og trækkraft op ad bakke.
Fortsættelse følger.


Katana skrev: 6. august 2018 17:38 IMAG0167.jpg Billede af en ECU

IMAG0169.jpg

Jeg frygtede at den var smidt ud, under forårsrengøringen. Men heldigvis lå den gemt (glemt) i bunden af en kasse. :roll:

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

: 13. januar 2020 02:09
af Katana
Spændende, spændende. Det glæder jeg mig til at læse om.
Og ja, mine 2000 kr for ny ECU er spildt, har jeg for længst erfaret.

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

: 14. januar 2020 14:03
af Tranberg1
Øv

I første omgang virker det ikke. Motorlampen tænder ikke og benzinpumpen går ikke i gang. Den starter selvfølgelig heller ikke.

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

: 14. januar 2020 16:54
af Tranberg1
Scooteren som ECU'en kommer fra har en primitiv form for startspærre, hvor der lægges plus på en indgang når der ikke er tænding på.
Det kan jeg fikse med et relæ, hvis ellers jeg kan komme til hunstikket i stikhuset

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

: 15. januar 2020 13:07
af Tranberg1
xx

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

: 21. januar 2020 14:30
af Tranberg1
Det viste sig at være en dårlig forbindelse, så nu kører den.

Og det i den grad, godt over "70" på speedometeret med Polini variator med lidt medvind eller ned ad bakke.

Den går rigtigt godt op til 40 på speedometeret, hvorefter variatoren gearer lidt for meget op, så omdrejningerne falder for meget.

Ved over 60 på speedometeret når den op i omdrejningsområdet hvor den går rigtigt godt, der hvor den før gik i begrænseren.

Med originalvariatoren ville den nok gå ægte 50-52 stort set altid i stedet for Hondas latterlige 43 lovligt.

2 ting virker ikke: Motorlampen tænder aldrig, og motoren stopper ikke, når sidestøttebenet slås ned.

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

: 23. januar 2020 23:36
af Katana
Godt du kunne få den til at virke.
Men nu bliver jeg nødt til at spørge : hvilken Honda scooter fik du ecu'en fra ? - altså model og årgang.

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

: 24. januar 2020 09:39
af Tranberg1
Den var fra en Honda NCH 50 Metropolitan årg. 2013
Nu har jeg monteret ECU'en fra en Vision 110 i stedet, og det er plug-and-play.
Lidt bedre bundtræk end med den fra Metropolitan, lidt færre omdrejninger. Sjovt nok lavere tomgang.
Med 5,5 grams ruller og en Polini variator har jeg god acceleration fra stående start og den gearer ned ved bakker og modvind, i stedet for at motoren bare taber omdrejninger.
Den går stadig "70" på speedometeret ned ad bakke og i medvind, så jeg overvejer at lægge en skive i variatoren, så den ikke går over 58 ægte på et rullefelt.
Alt i alt er det en verden til forskel at den nogenlunde følger bilerne når lyset skifter til grønt, og at den kører over 50 ægte, så jeg ikke holder bilerne tilbage i byen.

Det bliver aldrig som en totakter, men nu er den i det mindste ikke pinligt langsom