Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
FAL
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 45
Tilmeldt: 8. april 2020 22:06
Scootere: PGO T-Rex 2010

Kymco Super 8 50 4T 2015

Kymco Super 8 50R 2022

Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af FAL »

Er der nogen der har prøvet at lappe et scooterdæk med en “skrå” og hvad er erfaringen?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har prøvet en del gange og det virker da... nogle gange.
Nogle gange kan det også være utæt eller hullet være for stort til at lappe.
Men du kan da i hvert fald prøve det til at starte med hvis der er mange km tilbage i dækket.
Hvis dækket er ved at være slidt ned så skal du måske hellere bare købe et nyt dæk.
Det kræver lidt teknik med at bore i hullet men ikke for meget og påføre lim på værktøjet og klisterpinden så det kan glide ind og værktøjet slipper når man trækker ud.

https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... gelost_dek
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg bruger altid OKO, slime eller lign. Jeg gider ikke at lappe mere.

Når der er punkteringsbeskyttelse i dækket, så har jeg ikke haft brug for at lappe.

Det kan diskuteres om punkteringsbeskyttelse er ok i motorcykler ved hastigheder over 100 km/t. Men, ved knallerter og scootere, er hastigheden så langsomt, at det ikke medfører balanceringsproblemer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Landbo »

FAL skrev: 15. december 2020 23:52 Er der nogen der har prøvet at lappe et scooterdæk med en “skrå” og hvad er erfaringen?
Jeg har brugt "skråen" til og lappe masser af havetraktore, fræsere og andre meget langsomtkørende redskaber. De dur kun til lapning, hvis det er en torn eller et mindre søm/skrue der er er skyld i utætheden. Åbenbart modsat andre, har jeg aldrig haft problemer med lapningen. Jeg har set forsøg på lapninger, hvor folk ikke lader boret følge den kanal som fremmedlegmet har frembragt og det gør at lapningen mislykkes. Og endelig husk at presse sulotionen godt ned i det opborede huld samt klister "skråen" godt ind før den stikkes i.

Jeg kunne aldrig finde på og bruge den slags lapninger på andet end de beskrevne arbejdsredskaber. Iøvrigt er det strengt forbut og bruge den slags lapninger hvor der kræves en vis mønsterdybte på dækkene, hvilket i dag vil sige alt med nummerplader.

Held og lykke med lapperiet, Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kom gerne med link til lovtekst hvor der står at det er strengt forbudt at bruge den slags lapninger hvor der kræves en vis mønsterdybde på dækkene.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har da lappet dæk, med det lappegrej man kan købe i Thansen. Jeg kalder dem så karamel/lakridspinde (alt efter farven på dem :) ) Og har aldrig haft problemer, efter lapning. Og at det skulle være strengt forbudt, at bruge under en hvis mønsterdybde, har jeg aldrig hørt om. Så burde det faktisk stå på lappegrejet, man køber.

http://kortlink.dk/thansen/2f38n
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. marts 2022 15:59 Kom gerne med link til lovtekst hvor der står at det er strengt forbudt at bruge den slags lapninger hvor der kræves en vis mønsterdybde på dækkene.
Tænkte nok mine vise ord ville rejse et ramaskrig. :mrgreen:

En lapning med en "skrå" regnes for en usikker måde at lappe da "skråen" ikke har en defineret indvendig limet kant så pøllen nemt kan hoppe ud igen. Og jeg har faktisk stået i en synshal og set en synsassistent kassere et dæk hvor "pølle" lappemetoden har været brugt.

Eks. på en lap til slangeløse dæk der er godkendt: https://www.thansen.dk/bil/daek-og-fael ... 234140980/

Hvor det direkte står ved jeg ikke, men hvis skråen smutter ud på Scotergrisens fordæk, under det vilde ridt over stepperne, er der en ret stor chance for der er dømt mindst asfalteksem og i værste fald under en eller flere aksler på en lastbil. Derfor burde det være en selvfølge, at kun selvmordskandidater lapper med "pøller" på deres køretøjer der bruges ude i trafikken !!!

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 9. marts 2022 17:37 Jeg har da lappet dæk, med det lappegrej man kan købe i Thansen. Jeg kalder dem så karamel/lakridspinde (alt efter farven på dem :) ) Og har aldrig haft problemer, efter lapning. Og at det skulle være strengt forbudt, at bruge under en hvis mønsterdybde, har jeg aldrig hørt om. Så burde det faktisk stå på lappegrejet, man køber.

http://kortlink.dk/thansen/2f38n
Måske du endnu en gang burde læse hvad der står i beskrivelsen på dit eget link!

På både 30 og 45 knallerter stilles der også krav om en minimum mønsterdybte, jævnfør færdselsloven/detailforskrifter for Køretøjer.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så er spørgsmålet hvordan du ved det er strengt forbudt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. marts 2022 22:16 Så er spørgsmålet hvordan du ved det er strengt forbudt.
Citere mig selv.

Citat start ***** En lapning med en "skrå" regnes for en usikker måde at lappe da "skråen" ikke har en defineret indvendig limet kant så pøllen nemt kan hoppe ud igen. Og jeg har faktisk stået i en synshal og set en synsassistent kassere et dæk hvor "pølle" lappemetoden har været brugt. ***** Citat slut.

Hilsen Leif.
Besvar