Problemer med opstart af Honda Vision

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
JesperT99
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17. november 2019 18:51
Scootere: Honda Vision

Problemer med opstart af Honda Vision

Ulæst indlæg af JesperT99 »

HJÆLP!!

Jeg har i snart 2 år kørt næsten dagligt på min Honda NSC 50 Vision knallert, og især det sidste halve år er jeg begyndt at få mange problemer med den :/ Det sker ofte, at når jeg prøver at starte for knallerten så kører startmotoren, men knallerten og motoren starter ikke, og jeg må opgive til sidst.
Knallerten var til autoiseret mekaniker i sommers for at få et yderst nødvendigt serviceeftersyn, som også burde have fikset dens problemer med opstart, men problemet er der stadig... Det sker rigtig ofte hvis knallerten står stille et par dage og især hvis den har stået i regnen, at så vil den ikke starte overhovedet.

For at være mere detaljeret omkring opstart. Når jeg sætter nøglen i og starter den elektriske starter, så begynder startmotoren at køre rundt og knallerten begynder at lugte svagt af benzin - der kommer altså benzin til motoren. Men når den så ikke vil starte, prøver min far og jeg at lade batteriet op og også tage tændrøret ud for at rense det, og her kan vi se, når vi så prøver at starte knallerten med tændrøret ude, at der er masser af gnister i den. Det er altså hverken tændrør, batteri eller brændstof som er problem, men hvad kan det så være?
Jeg er dybt afhængig af min knallert til og fra skole og arbejde, så at den er så ustabil som den er går mig virkelig meget på :/ Jeg håber, der er nogen af jer scooter-nørder som kan hjælpe mig! Jeg er ikke særlig klog på knallerter og motorer, så pas på med brug af forkortelser og lignende, da jeg nok ikke forstår dem :)

!!EDIT!!

Så min far fandt ud af, at de gange hvor knallerten ikke vil starte, der er tændrøret vådt af benzin når han tager det ud. Den laver stadig gnister når den sættes mod stellet og får strøm, men det virker til, at der sker en fejl af en art under opstart, fordi det virker til, at tændrøret bliver for fugtigt til at kunne starte motoren. Problemet ligger måske stadig i, at knallerten på en måde mister for meget strøm af at stå stille over en weekend, og så derfor ikke vil starte med det samme, men jeg ved ikke, om dét er muligt
Senest rettet af JesperT99 18. november 2019 07:00, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer med opstart af Honda Vision

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad blev der lavet ved serviceeftersynet?

Der er en servicemanual på tysk til den på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... mhonda.php

Side 47: Serviceskema
Side 67: Fejlsøgning af symptomer i PGM-FI-systemet

Sørg for at batteriet er fuldt opladt og mål det.
Hvis det ikke er helt opladt så er der ikke så meget kraft til at få drejet motoren i gang.

Jeg ved ikke så meget om PGM-FI.

Ved ikke om det har nogen betydning på din men prøv og kør med elstarteren og så drej gashåndtaget langsomt og lyt om motoren er mere ved at starte når du drejer.
Brugeravatar
JesperT99
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17. november 2019 18:51
Scootere: Honda Vision

Re: Problemer med opstart af Honda Vision

Ulæst indlæg af JesperT99 »

Det var primært nogle ventiler, der blev udskiftet da den var til eftersyn, og min mistanke er også på batteriet. Det er næsten den eneste del på min knallert, som ikke er blevet udskiftet over årene, og jeg ved ikke, om en forklaring kunne være, at den mister strøm for hurtigt, eller at den mister strøm gennem en "kortslutning" et eller andet sted
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer med opstart af Honda Vision

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvorfor fik den skiftet ventiler?
Hvis ikke du ved hvad service der er blevet lavet så kunne du lave det.
F.eks. skift luftfilter, skift tændrør, skift motorolie, tjek motorolieniveau, tjek ventilspillerum.

Rens diverse ting.
Jeg har ikke forstand på PGM-FI men i servicemanualen er noget med at rense throttle body med trykluft.
Og injectoren kan vel renses.

Hvis der er problemer i regnvejr eller fugtigt vejr så kan det være dårlig elektrisk forbindelse.
Så du kan prøve og tage diverse sted fra hinanden og se om der er grønt ir på stikbenene og sørge for at der er god forbindelse.
Brugeravatar
JesperT99
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17. november 2019 18:51
Scootere: Honda Vision

Re: Problemer med opstart af Honda Vision

Ulæst indlæg af JesperT99 »

Ventiler og pakninger blev udskiftet fordi jeg havde problemer med motorens ydeevne. Kunne kun køre 30 km/t op ad bakkerne. Dette er stadig nogle gange et problem, men eftersynet har forbedret motoren.

Hvad er det der PGM-FI system du snakker om? Min far prøvede for noget tid siden at kigge på nogle af kablerne, efter ir, men han fandt ikke noget, så han tror ikke, at der er noget problem dér, selvom jeg stadig er skeptisk omkring det
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer med opstart af Honda Vision

Ulæst indlæg af scootergrisen »

PGM-FI er vist det Honda kalder deres brændstofsindsprøjtningssystem.
Jeg ved mest hvis det er med karburator.

Hvor langt har den kørt?
Er den begrænset?
Har den altid kørt som begrænset?

Fik du de gamle ventiler så vi kan se på dem?
Det lyder ikke så godt hvis den har fået skiftet ventiler efter kun 2 år.
Hvis den har et problem med kompression så kunne du måle kompression.
Man kan sætte et værktøj i tændrørshullet og dreje gashåndtaget helt og køre på elstarteren og se hvad tryk der er i forbrændingskammeret og så sammenligne med servicemanualen.

Du kunne også tjekke at forbindelsen er god i ledning til elmotoren og stelforbindelsen.
Prøv og oplad batteriet, lad det stå i 1 time uden at gøre noget og mål så spændingen og skriv det her.
Brugeravatar
JesperT99
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17. november 2019 18:51
Scootere: Honda Vision

Re: Problemer med opstart af Honda Vision

Ulæst indlæg af JesperT99 »

Den har kørt lige under 30.000 km, så den er ogsså brugt meget. Jeg købte den brugt for 2 år siden, så jeg ved ikke, hvor længde den har kørt med gamle ventiler, men den har altid kørt som begrænset og er ikke blevet tunet. Har dog ikke de gamle ventiler. De blev nok smidt ud.

Det med måling af kompression og batteri må jeg lige få prøvet. Tak for tippet!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer med opstart af Honda Vision

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ok så er der jo chance for at den er godt slidt efter så mange km.
Min 4 takt scooter den blev da også helt vildt sløv til sidst fordi den er så slidt.
Den har nærmest altid ikke været let at starte med mindre man lige vidste hvordan den skulle have det med at dreje på gashåndtaget.
Og hvis den stod nogle dage så havde den også svært ved at starte ligesom du skriver som om noget i benzinen har fordampet.

Så kan du jo enten leve med at den ikke er så god længere eller også lave service og sætte nye dele på.

Hvor gammelt er batteriet?
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Problemer med opstart af Honda Vision

Ulæst indlæg af Katana »

Trods at jeg er på min 3 Honda NSC 50 Vision har jeg aldrig oplevet startproblemer, selv efter flere måneders stilstand i regn og frost. Så jeg kan ikke bidrage med meget til denne tråd.

Dog vil jeg nævne, at under start, både med varm og kold motor, SKAL du holde hånden fra gashåndtaget. Hvis du drejer på gashåndtaget samtidig med du trykker på startknappen vil motoren ikke starte. Det er een af få særheder ved modellen. Anden ting : batteriet skal være i topstand mht strøm.
Min nr.2 NSC 50 begyndte også at være svag i motoren ved 30.000 km, og der rådede servicechefen hos importøren at sætte ny cylinder, stempel og ventiler på knallerten. Desuden er 30 km/t op ad bakke meget fint - du skal ikke forvente mere fra en lovlig 4T knallert.

Du kan prøve at kontakte Honda importøren med dine problemer. Jeg har mere fidus til dem, end lokale værksteder. info@honda-mc.dk
Brugeravatar
JesperT99
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17. november 2019 18:51
Scootere: Honda Vision

Re: Problemer med opstart af Honda Vision

Ulæst indlæg af JesperT99 »

scootergrisen skrev: 18. november 2019 22:29 Ok så er der jo chance for at den er godt slidt efter så mange km.
Min 4 takt scooter den blev da også helt vildt sløv til sidst fordi den er så slidt.
Den har nærmest altid ikke været let at starte med mindre man lige vidste hvordan den skulle have det med at dreje på gashåndtaget.
Og hvis den stod nogle dage så havde den også svært ved at starte ligesom du skriver som om noget i benzinen har fordampet.

Så kan du jo enten leve med at den ikke er så god længere eller også lave service og sætte nye dele på.

Hvor gammelt er batteriet?
Den har jo bl.a. fået nye stempler og ventiler, da den var til service, og generelt mange af delene er løbende blevet skiftet ud. Batteriet er nok omkring 2 år gammelt, men det virker ikke som sådan til at ændre noget, om vi lader det op eller ej. Min far snakkede med en mekaniker i dag, hvor de nævnte, at det måske er tændspolen, der er problemet, hvilket måske kan give mening. Jeg tror, vi vil prøve at få monteret en ny og så samtidig få skiftet tændhætte og -rør ud når vi alligevel er i gang
Besvar