Yamaha Neos 4-takt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Yamaha Neos 4-takt

Ulæst indlæg af balle »

Så blev det tid til et nyt bagdæk. Da jeg helst undgår kørsel i glat føre, valgte jeg et dæk med lidt grov mønster(SAVA), men ikke et vinterdæk. Så håber jeg at det holder de næste 15-20.000 km. Mine foregående DURO-dæk holdt det km-tal, og uden en eneste punktering. Dækket var jo af et discountmærke, og det har jeg nok været præget af. Eneste problem var nok, at den lavede "savtakmønster", men det overlevede jeg nu nemt.

Venligst Erik.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Yamaha Neos 4-takt

Ulæst indlæg af Supercharger »

:thumbup: Fin tråd. Fortsæt endelig.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Yamaha Neos 4-takt

Ulæst indlæg af balle »

supercharger skrev::thumbup: Fin tråd. Fortsæt endelig.
Tak for det, "supercharger".

Da jeg ikke selv skruer på min scooter, kan jeg jo rapportere om de problemer der trods alt er med den. Så kan folk jo forholde sig til det. Nu er der så opstået et nyt problem; at variatorremmen kører i en rille så den ikke gearer ud. (TROR jeg efter nogen googling). Jeg kører med en ikke-original variator, og den forrige blev skiftet efter 17.000km, netop fordi der var en rille i den. Den nuværende har kørt ca. 28.000km, så den er vel moden til udskiftning. Imidlertid vil jeg gerne vente til olieskift og eftersyn om ca. 2.500km, og spørgsmålet er om jeg under kørsel på en eller anden måde kan manipulere remmen væk fra rillen? Som det er nu, sker det efter et pænt stykke tid, efter at have sluppet gassen, eller efter stop ved lyskryds f.eks.
På forhånd tak, og glædelig bagh(jul) og godt nytår.

Venligst Erik.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Yamaha Neos 4-takt

Ulæst indlæg af balle »

Så fik Neos`en service ved 65.800km. Der blev kun skiftet olie i motor og bagtøj, luftfilter, tændrør, ruller og 2 møtrikker til udstødning (ved cylinder).
Remmen mente han nok kunne tage 5-6.000km mere, og der var ingen rille i variator. Det hjalp med nye ruller. Og så baksede han med kickstarteren, som havde svært ved at returnere. Jeg bruger den aldrig, så der skulle lidt pudsning/slibning og olie til, så kørte den igen. Efter service går den 3km/t langsommere, og det forstår vi ikke helt. Rullerne skulle være korrekte, og den lille afstandsskive er ikke flyttet tilbage mellem variatordelene, efter hans bedste overbevisning. Vel, det overlever jeg nok, og til gengæld har den fået mere optræk vil jeg mene. Nu skal jeg så spare sammen til en ny bremseskive og klodser, sikkert også om 5-6.000km. Men den kører godt, og hvis den bliver ved med det de næste 50-100.000km uden større problemer, ja så skal jeg vel ikke klage :D

Venligst Erik.
Brugeravatar
HrJensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. juli 2016 18:38

Re: Yamaha Neos 4-takt

Ulæst indlæg af HrJensen »

Hej.

Det var alligevel en hel del km du har kørt :-) Er der en bestemt motorolie du bruger? Og skifter du olie oftere end hvad manualen foreskriver?

Mvh Rasmus
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Yamaha Neos 4-takt

Ulæst indlæg af balle »

Hej Rasmus.
Mekanikeren hælder Motul olie på, og det er 10W40. Og jeg kører gerne længere end intervallet (3000km) foreskriver. Olien er nemlig meget pæn og gennemsigtig når den bliver skiftet. Jeg tror næppe oliemærket har betydning, bare den er af god kvalitet.

Venligst Erik.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Yamaha Neos 4-takt

Ulæst indlæg af balle »

Og hov!!

Kort efter den sidste service begyndte den at opføre sig mærkeligt i variatoren. Den blev træg til at geare op/ned, ja i nogle tilfælde ville den slet ikke geare ned. Remskiverne bagtil var slidte visse steder. Den skrå rille som kører i en "not" var helt flænset, og noten sad nærmest ikke fast længere. Vel, udover næsten 3 ugers ventetid på en lille del kostede det så også ca. 1.600kr ialt.
Forhandleren vil gerne sælge mig en ny scooter, men jeg har ikke råd. Jeg har på den anden side heller ikke råd til for mange reparationer. Men jeg kører foreløbigt så længe den vil.

Venligst Erik.
Brugeravatar
HrJensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. juli 2016 18:38

Re: Yamaha Neos 4-takt

Ulæst indlæg af HrJensen »

balle skrev:Hej Rasmus.
Mekanikeren hælder Motul olie på, og det er 10W40. Og jeg kører gerne længere end intervallet (3000km) foreskriver. Olien er nemlig meget pæn og gennemsigtig når den bliver skiftet. Jeg tror næppe oliemærket har betydning, bare den er af god kvalitet.

Venligst Erik.

Okay. Det det er noget Motul 7100 100% syntetisk 10W40 olie jeg har smidt på nu.. så det fungerer sikkert fint :-)
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Yamaha Neos 4-takt

Ulæst indlæg af balle »

Og så rundede Neos`en de 5 år og 70.000km i begyndelsen af august. Vi får se, hvor meget længere og hvor lang tid den gider befordre mig. Foreløbig går det jo meget godt :D

Venligst Erik.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Yamaha Neos 4-takt

Ulæst indlæg af Jps »

balle skrev:Og så rundede Neos`en de 5 år og 70.000km i begyndelsen af august. Vi får se, hvor meget længere og hvor lang tid den gider befordre mig. Foreløbig går det jo meget godt :D

Venligst Erik.
:thumbup: :thumbup:
Besvar