Bliver anhænger på 45 km/t scooter lovligt ?

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Bliver anhænger på 45 km/t scooter lovligt ?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der var en gut som gav mig dette link : http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20111/lo ... remsat.pdf
Hvor der blandt andet står "forslag" og "Til stor knallert må kobles én påhængsvogn." og "Loven træder i kraft den 1. april 2012".

Er der nogen der ved om det så er lovligt med en anhænger på en 45 km/t scooter fra 1. April 2012 ?
Jeg tænker lidt at "forslag" betyder at det ikke nødvendigvis er gældende lov der står der.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3544
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Bliver anhænger på 45 km/t scooter lovligt ?

Ulæst indlæg af Jps »

Når der står forslag og loven træder i kraft 1. April fristes man jo til at sige, tidlig Aprilsnar ;). Jeg tror dog først det kommer til at gælde fra 2013, og burde også gælde for 30'ere. Når cykler må køre med anhænger, hvorfor så ikke en 30'r? Det jo hul i hovedet, synes jeg.
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Bliver anhænger på 45 km/t scooter lovligt ?

Ulæst indlæg af Fut »

Det kunne være SÅ tykt hvis det blev gennemført. Så kunne jeg bruge min Scootcar til så meget mere, selv om der er nu god plads som det er nu. Men men! Jeg er bange for at det ikke bliver til noget. Måske til 30 men en hastigt sammenlimet cykeltrailer holder altså ikke til 50 km/t med 100 kg varer ned gennem byen med biler og fodgængere der kommer på tværs. Men god tanke.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3544
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Bliver anhænger på 45 km/t scooter lovligt ?

Ulæst indlæg af Jps »

Fut skrev:Det kunne være SÅ tykt hvis det blev gennemført. Så kunne jeg bruge min Scootcar til så meget mere, selv om der er nu god plads som det er nu. Men men! Jeg er bange for at det ikke bliver til noget. Måske til 30 men en hastigt sammenlimet cykeltrailer holder altså ikke til 50 km/t med 100 kg varer ned gennem byen med biler og fodgængere der kommer på tværs. Men god tanke.

Anhænger til en 30'r, kommer aldrig på tale. Det er kun til 45'ern børnehaven (folketinget) har snakket om. Sjovt nok, at en cykel godt må køre med anhænger tilmed med børn i, og i nogle tilfælde kan en cykel godt køre mere end 30 (kommer jo så an på Cyklistens benkrafter ;) ).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Bliver anhænger på 45 km/t scooter lovligt ?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fra den fil jeg linker til i første emne :
Bremserne på stor knallert er dimensionerede
til en højere hastighed, således at den i modsætning til lille
knallert kan bremse den ekstra vægt fra en uafbremset påhængsvogn.
Lille knallert kører på cykelsti, og det skal forsat
være ulovligt at tilkoble påhængskøretøj til denne kategori.
En lille knallert med påhængskøretøj vil overhale de
fleste cyklister, hvorved cyklisterne udsættes for fare på de
typisk smalle cykelstier.
Gad vide hvor de har den information fra.
Mon ikke det er identiske bremsere der er på både lille og stor knallert.
Hvis de er identiske så må lille knallert jo være lettere at bremse at den ikke kan køre så hurtigt som stor knallert.

Og hvad angår overhaling så kan det jo lade sig gøre at overhale med en 3 hjulet handikap scooter med den bredde den nu har så hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre med en anhænger som måske har samme eller mindre bredde end scooteren.

Det kan da sikkert være farligt når en scooter med anhænger overhaler en cyklist men det er vel ikke specielt mere farligt end når en cyklist med børn i anhænger overhaler ?

Når man læser teksten så virker det lidt som om dem der køre på lille knallert bare er ret så dumme og farlige i trafikken og ikke ved hvad de gør.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Bliver anhænger på 45 km/t scooter lovligt ?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så skulle det være tilladt at køre med anhænger på 45 km/t scooter.
2. I § 70, stk. 1, indsættes efter 2. pkt.:

»Til stor knallert må kobles én påhængsvogn.«
Loven træder i kraft den 1. april 2012.
http://www.ft.dk/samling/20111/lovforsl ... dtaget.htm
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3544
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Bliver anhænger på 45 km/t scooter lovligt ?

Ulæst indlæg af Jps »

Dødirreterende at en 30'r ikke må ha' anhænger på. Deres argumentation for ikke at tillade det holder jo ikke i retten, når diverse cyklister fiser rundt på cykelstier, med børn i anhængere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Bliver anhænger på 45 km/t scooter lovligt ?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

JPS > Ja men hvis du tænker på at en politiker ser en knallertkøre som en 15-18 årige dreng der skal være sej og høre så hurtig så muligt så det måske derfor de er så meget imod sådan noget.

Men det er da positivt overraskende at det er blevet tilladt til 45 km/t scooter, det syntes jeg da er vildt fedt og en god måde og få solgt flere 45 km/t scootere da man så kan bruge dem til meget mere. Som det har været indtil videre der syntes jeg ikke der har været speciel god grund til at købe en 45 km/t og det kan man jo også se på hvor lidt der bliver solgt at dem.
Men når man nu må sætte en anhænger på så syntes jeg da det bliver langt mere intersant så kan man jo køre rundt med alt mulig lort.
Transportabel hundevaske scooter, jeg kan lide se det for mig.
Men jeg ved så ikke hvor meget vægt der må være i og sådan noget.
Så kunne man også rigtig have et telt med og sådan noget på langture uden man overbelaster scooteren.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3544
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Bliver anhænger på 45 km/t scooter lovligt ?

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:JPS > Ja men hvis du tænker på at en politiker ser en knallertkøre som en 15-18 årige dreng der skal være sej og høre så hurtig så muligt så det måske derfor de er så meget imod sådan noget.

Men det er da positivt overraskende at det er blevet tilladt til 45 km/t scooter, det syntes jeg da er vildt fedt og en god måde og få solgt flere 45 km/t scootere da man så kan bruge dem til meget mere. Som det har været indtil videre der syntes jeg ikke der har været speciel god grund til at købe en 45 km/t og det kan man jo også se på hvor lidt der bliver solgt at dem.
Men når man nu må sætte en anhænger på så syntes jeg da det bliver langt mere intersant så kan man jo køre rundt med alt mulig lort.
Transportabel hundevaske scooter, jeg kan lide se det for mig.
Men jeg ved så ikke hvor meget vægt der må være i og sådan noget.
Så kunne man også rigtig have et telt med og sådan noget på langture uden man overbelaster scooteren.
Ang. vægt så regn ikke med mere end 15-20-25 kg.

Politikerne har kun een ting i hovedet, og det er at udrydde 25-30 knallerten, når man ser på de love og regler der er kommet gennem tiden.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Bliver anhænger på 45 km/t scooter lovligt ?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tror det er fordi de vil harmonisere (som det vist hedder) alle EU landene sådan at vi har fælles regler men er ikke sikker.
20 kg det er da også okay, for eksempel hvis du handler ind så kan du have 2 store indkøbsposer med det må da være rart. Eller køre til tyskland og købe øl og sådan noget hvis man bor derovre omkring.
Eller nede ved dig på lolland falster der kunne i tage færgen til tyskland og handle det ku da være sjov.
Besvar