Side 1 af 1

Kørsel på vand

: 15. juli 2024 10:55
af scootergrisen
I videoen Wet Ride kan man se hvordan kørsel på vand kan have en rimelig stor effekt.

Re: Kørsel på vand

: 15. juli 2024 13:46
af Landbo
scootergrisen skrev: 15. juli 2024 10:55 I videoen Wet Ride kan man se hvordan kørsel på vand kan have en rimelig stor effekt.
Nå for f*****, jeg forstod lige at vedkommende kom vandet på tanken og tøf tøf. :mrgreen:

Vedkommende har sikkert aquaplanet sit baghjul. Når det sker og der er afbremsning på forhjulet (måske kun modstanden det giver og køre gennem pytten), vil baghjulet pludselig gerne gerne lede køretøjet. Det helt samme sker hvis du låser baghjulet(ene) på din cykel, knallert, motorcykel eller bil under en hård nedbremsning.

Hvis man ikke tror på det fungerer sådan, kan man bare låne barnebarnets modelbil og blokerer baghjulene med et par tændstikker eller tape hvorefter modelbilen placeres placeres på et glat bræt med næsen nedaf og så meget hældning at modelbilen glider, så vil baghjulene også meget gerne køre først. Det var i øvrigt nogenlunde det samme der der skete for mig i bil her sidste vinter, hvor vejbanen var fyldt med så meget snesjask at det satte sig fast mellem inderskærmen og et baghjul så det blev låst og så kunne jeg ikke holde den mere. Man kan så pludselig kun nyde resten af turen og håbe på der ikke var noget af krudtet i kabinen der gik af. :mrgreen:

Hilsen Leif.

Re: Kørsel på vand

: 15. juli 2024 19:14
af GYS
Jeg har prøvet det nogle gange på min scooter - den havde elendige kinadæk, og de blev glatte som sild, hvis der var vådt. Så fik jeg nye dæk, der var gode motorcykeldæk. Og pludseligt væltede den ikke for et godt ord. Nogle steder kan det også være vejbelægningen - ligesom på køreteknisk anlæg. Tilsyneladende har de valgt den belægning nogle steder i København... En dag hvor jeg væltede på scooter, blev jeg meget overrasket. At scooteren væltede, det kunne jeg forstå. Den var kinesisk, og det var nok en konstruktionsfejl eller dækket. Men, at JEG væltede i mine støvler, da jeg forsøgte at stå lodret, det kom som en overraskelse. Vejen var våd, og så glat, at mine støvler gled.

I dag har jeg en regel om, at jeg ikke kører på motorcykel i regnvejr. Årsagen er min erfaring fra scooter og knallert, at alle de gange jeg har væltet, har det været når der var vinter og glat, eller i regnvejr. Min motorcykel har dog ganske gode dæk på, og jeg tror godt den kan klare regnvejr. Men jeg foretrækker at køre i godt vejr. Og så bliver den mindre snavset.