Side 2 af 2

Re: Kølervæsketemperatur

: 1. april 2024 11:22
af SteenKolding
Landbo skrev: 1. april 2024 11:09
Selvtesten er normalt kun en visual test på om selve instrumentet virker (kan give fuldt udslag) og ikke på om temperaturpropen virker korrekt. Propen er både billig og formodentlig nem at skifte ud når man bruger en finger til at stoppe lækken.

Du kan være ganske sikker på at hvis kølersystemet ikke "brækker" sig er der ingen steder i motoren/kølesystemet hvor vandet er opvarmet til over kogepunktet. Grunden til jeg kan sige det så bestemt er at vands volume stiger 1680 gange når det koger og omdannes til damp. Derfor har du ingen problemer med for høj temperatur i motoren.

Hilsen Leif.
Hvis sensoren i motorblokken ikke virker ordentligt, og kun kan sende et signal der siger at kølervæske temperaturen er max 35% varm, og hvis kølervæsken ved et uheld skulle dryppe ud så systemet er helt tomt, så viser sensoren stadig kun 35% fordi den er defekt. Så dur det jo ikke at køre videre i god tro. Jeg vil til enhver tid gerne vide hvor varm køler/motor er.

Re: Kølervæsketemperatur

: 1. april 2024 16:44
af Landbo
SteenKolding skrev: 1. april 2024 11:22
Landbo skrev: 1. april 2024 11:09
Selvtesten er normalt kun en visual test på om selve instrumentet virker (kan give fuldt udslag) og ikke på om temperaturpropen virker korrekt. Propen er både billig og formodentlig nem at skifte ud når man bruger en finger til at stoppe lækken.

Du kan være ganske sikker på at hvis kølersystemet ikke "brækker" sig er der ingen steder i motoren/kølesystemet hvor vandet er opvarmet til over kogepunktet. Grunden til jeg kan sige det så bestemt er at vands volume stiger 1680 gange når det koger og omdannes til damp. Derfor har du ingen problemer med for høj temperatur i motoren.

Hilsen Leif.
Hvis sensoren i motorblokken ikke virker ordentligt, og kun kan sende et signal der siger at kølervæske temperaturen er max 35% varm, og hvis kølervæsken ved et uheld skulle dryppe ud så systemet er helt tomt, så viser sensoren stadig kun 35% fordi den er defekt. Så dur det jo ikke at køre videre i god tro. Jeg vil til enhver tid gerne vide hvor varm køler/motor er.
Det er helt i orden Sten, det jeg prøver at fortælle dig er bare de andre tegn på en overvarm væskekølet motor. Det er dem jeg tager bestik af da jeg af erfaring ved hvor forkert den slags metre kan vise.

Hilsen Leif.

Re: Kølervæsketemperatur

: 3. april 2024 10:44
af SteenKolding
Landbo skrev: 1. april 2024 16:44
Det er helt i orden Sten, det jeg prøver at fortælle dig er bare de andre tegn på en overvarm væskekølet motor. Det er dem jeg tager bestik af da jeg af erfaring ved hvor forkert den slags metre kan vise.

Hilsen Leif.
Det er helt fint, jeg har stadig i baghovedet, at det kan være misvisning fra et kineser meter.
Jeg prøvede at skrue sensorerne ud af motorblokken (ja der er åbenbart 2, se billede), og med tænding på viser de 40% (ikke grader) selvom de ligger i 85 grader vand. Jeg prøvede også at varme dem op med en varmluftpistol, og der viser de det samme. Med varmluftpistol i længere tid, springer meteret helt op i det røde felt. Så der er åbenbart et område fra 40%-90% hvor der ikke rigtig er nogen aktivitet. Det beror nok på den unøjagtighed som Leif påpeger.

Termostaten er også taget ud og lagt i kogende vand. Den åbner ved 82 grader.

Det ser ud til at den store sensor er til en gul motoradvarselslampe på instrumentbrættet og den lille sensor er til meteret på styret. Der er måske 2 for at dobbeltsikre sig, hvis den ene går i stykker.

Jeg jeg sparede en plovmand i denne omgang :-) Tak for hjælpen Leif.

Re: Kølervæsketemperatur

: 3. april 2024 17:43
af Landbo
SteenKolding skrev: 3. april 2024 10:44
Landbo skrev: 1. april 2024 16:44
Det er helt i orden Sten, det jeg prøver at fortælle dig er bare de andre tegn på en overvarm væskekølet motor. Det er dem jeg tager bestik af da jeg af erfaring ved hvor forkert den slags metre kan vise.

Hilsen Leif.
Det er helt fint, jeg har stadig i baghovedet, at det kan være misvisning fra et kineser meter.
Jeg prøvede at skrue sensorerne ud af motorblokken (ja der er åbenbart 2, se billede), og med tænding på viser de 40% (ikke grader) selvom de ligger i 85 grader vand. Jeg prøvede også at varme dem op med en varmluftpistol, og der viser de det samme. Med varmluftpistol i længere tid, springer meteret helt op i det røde felt. Så der er åbenbart et område fra 40%-90% hvor der ikke rigtig er nogen aktivitet. Det beror nok på den unøjagtighed som Leif påpeger.

Termostaten er også taget ud og lagt i kogende vand. Den åbner ved 82 grader.

Det ser ud til at den store sensor er til en gul motoradvarselslampe på instrumentbrættet og den lille sensor er til meteret på styret. Der er måske 2 for at dobbeltsikre sig, hvis den ene går i stykker.

Jeg jeg sparede en plovmand i denne omgang :-) Tak for hjælpen Leif.
Ja det er meget normalt man på større motorer har flere uafhængige sensorer/lamper/metre til kritiske funktioner i det tilfælde en går hen og bliver øg.

Har du prøvet og tjekke ved hvilken temperatur den orange lampe begynder at lyse ?

Takker Steen. :thumbup:

Hilsen Leif.

Re: Kølervæsketemperatur

: 6. april 2024 08:25
af SteenKolding
Landbo skrev: 3. april 2024 17:43
Har du prøvet og tjekke ved hvilken temperatur den orange lampe begynder at lyse ?
Nej det tjekkede jeg ikke, men varmeblæseren skulle holdes længe på føleren før den begyndte at lyse. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal konkludere ud fra det, andet end at motoren åbenbart kan tåle at blive meget varmere end kølervæsken.

Re: Kølervæsketemperatur

: 6. april 2024 09:43
af Landbo
SteenKolding skrev: 6. april 2024 08:25
Landbo skrev: 3. april 2024 17:43
Har du prøvet og tjekke ved hvilken temperatur den orange lampe begynder at lyse ?
Nej det tjekkede jeg ikke, men varmeblæseren skulle holdes længe på føleren før den begyndte at lyse. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal konkludere ud fra det, andet end at motoren åbenbart kan tåle at blive meget varmere end kølervæsken.
Ja ok. Så lang tid der er vand omkring cylinder/topstykke til at fordampe, sker der ikke noget da det kræver temmelig meget energi at omdanne vand til damp som så afkøler motoren. Det er først når den proces er overstået at cylinder/topstykke/toppakning tager skade.

Hilsen Leif.