Hot 50 lys/El

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hot 50 lys/El

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske bedre at måle mellem gul og så motorblok. Da generatoren bruger motorblokken som stel forbindelse.
Så er du sikker på at udelukke eventuelt dårlig forbindelse mellem motorblok og stel.

Der stor bare sort i servicemanualen. Det er samme som motorblok.
Mål modstand mellem gul og motorblok: skal være 0,1-1,0 ohm.
Mål modstand mellem hvid og motorblok: skal være 0,2-2,0 ohm.

Ja men du kan tage gul og hvid ud af stikket ved at bøje noget metal med en meget lille flad skruetrækker.
Eller du kunne tage stikket af og så tage pickupen's ledning ud og tilbage i stikket. Det er vel lettere.

Har heller ikke helt styr på det men det nok meget rigtigt det du har gjort.
Brugeravatar
Daus
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. juni 2023 16:29

Re: Hot 50 lys/El

Ulæst indlæg af Daus »

Har nu prøvet det du sagde med at tage gul og hvid ledningen ud af stikket og måle på dem, og der målte jeg den, lavede 25+ v. Jeg prøvede så at tage stelforbindelsen af og bruge noget sandpapir til at slibe på motorblokken og ledningen. Jeg spændte den godt fast igen, men det virker stadig ikke. Prøvede også at skifte tilbage til gamle spændingsregulator, men uden held.
Brugeravatar
Daus
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. juni 2023 16:29

Re: Hot 50 lys/El

Ulæst indlæg af Daus »

Jeg prøvede også at måle på den gule ledingen der går op til konsollen hvor der kun kommer 0,8 v op
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hot 50 lys/El

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tror begge spændingsregulatorer er defekte så prøv med en ny eller lån en fra en anden scooter hvor i ved den virker.
I servicemanualen står man kan måle spændingsregulatoren sådan her.
Men jeg har aldrig selv haft held med at måle det med et almindeligt multimeter.
I servicemanualen til min tidligere scooter står noget om halvdelene og at man skal bruge bestemte målere da det ellers vil give forkerte målinger.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... sregulator
Men du kan da prøve hvis du vil.
pgo_spendingsregulator.png
pgo_spendingsregulator.png (35.62 KiB) Vist 1298 gange
Står den skal stå på 1K-skalaen.
Brugeravatar
Daus
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. juni 2023 16:29

Re: Hot 50 lys/El

Ulæst indlæg af Daus »

Det prøver jeg lige i morgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hot 50 lys/El

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har lige prøvet at måle min spændingsregulator med både digitalt og analogt multimeter og de giver forskellige målinger og ikke de tal som står i servicemanualen.
De to slags multimetre der henvises til i servicemanualen til min tidligere scooter er nogle gamle modeller der nok er svære at købe.
Så ved ikke hvordan man kan vise om et multimeter er i stand til at måde det korrekt.
Brugeravatar
Daus
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. juni 2023 16:29

Re: Hot 50 lys/El

Ulæst indlæg af Daus »

Så ved jeg ikke helt hvad jeg gør har ikke rigtigt mulighed for at prøve spændingsregulatoren på en anden knallert i den nærmeste fremtid. Jeg prøvede i går at måle på stikket til spændingsregulatoren og der kommer også omkring 1,3v ud af. Syntes bare det lyder mærkeligt at de begge 2 ikke fungerer. Er der måske noget andet det kunne være eller en anden metode til at teste hvad der er galt?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hot 50 lys/El

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne købe en ny spændingsregulator.
Jeg synes det lyder som om de er defekte.

Du kunne prøve at tage spændingsregulatoren af og måle modstand ligesom i skemaet på begge spændingsregulatoren.
Og lave to billeder med dine målinger.
Tror bare ikke et almindeligt multimeter giver korrekte målinger.
Men det kan du jo finde ud af.

Måske dine målinger kunne afsløre om ledningerne skal sidde på en anden måde på den uoriginale spændingsregulator.

Du kunne måle alle muligheder for spænding mellem de forskellige ledninger til/fra spændingsregulatoren med spændingsregulatoren af og på. Begge spændingsregulatoren.
Så kan du lave et skema med det hvor du skriver præcist hvor du har målt og om det er vekselstrøm eller jævnstrøm osv. osv.
Det er ikke nok at skrive "jeg målte 1,3 volt på gul ledning".
Ikke sikkert vi kan bruge målingerne til meget men du kunne da gøre det så vi har noget information om det. Måske det kan hjælpe andre der oplever det samme.

Altså:
Mål mellem gul og hvid afmonteret fra generatorstik. Spændingsregulator tilsluttet. Motor kører i tomgang: gul - motorblok = ? volt vekselstrøm
Mål mellem gul og hvid afmonteret fra generatorstik. Spændingsregulator tilsluttet. Motor kører i tomgang: hvid - motorblok = ? volt vekselstrøm
Mål mellem gul og hvid afmonteret fra generatorstik. Spændingsregulator tilsluttet. Motor kører i tomgang: gul - hvid = ? volt vekselstrøm
Mål mellem gul og hvid monteret i generatorstik. Spændingsregulator tilsluttet. Motor kører i tomgang: gul - motorblok = ? volt vekselstrøm
Mål mellem gul og hvid monteret i generatorstik. Spændingsregulator tilsluttet. Motor kører i tomgang: hvid - motorblok = ? volt vekselstrøm
Mål mellem gul og hvid monteret i generatorstik. Spændingsregulator tilsluttet. Motor kører i tomgang: gul - hvid = ? volt vekselstrøm
Mål altsamme igen og denne gang giv gas så motorens omdrejninger stiger og se hvad spændingen stiger til.
Med ledninger og spændingsregulator monteret og motor kørende i tomgang mål jævnstrøm mellem rød/hvid og sort på spændingsregulator.
Giv gas så motorens omdrejninger stiger og se hvad spændingen stiger til.
Lav et skema med dine målinger.

På side 127 i manualen er en test du kan lave med at måle strømstyrke på batteri men når du skriver at spændingen ikke stiger på batteriet når motoren kører og du giver gas så kan det vel være ligemeget at lave den test.
Brugeravatar
Daus
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. juni 2023 16:29

Re: Hot 50 lys/El

Ulæst indlæg af Daus »

Det vil jeg lige prøve når jeg får tid, men hvilken spændingsregulator vil du anbefale jeg skulle købe hvis det er helst ikke alt for dyr?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hot 50 lys/El

Ulæst indlæg af scootergrisen »

En original vel.

Fik du den i en forsejlet pose?
Har du stadigvæk pose/klistermærke den kom i?

Den er ikke helt identisk med billede af den du linker til hos T. Hansen.
Besvar