Kan en benzin motor køre på Dieselolie ?...

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Kan en benzin motor køre på Dieselolie ?...

Ulæst indlæg af Cis »

Det påstod jeg i et indlæg herinde, og blev godt og grundigt sat på plads af Landbo, så meget at jeg måtte trække påstanden tilbage, da det sagtens kunne skyldtes, at jeg huskede forkert, da det var engang da jeg var omkring 10 til 11 år, jeg prøvede at fylde diesel på en 2takts knallert, fordi jeg løb tør for benzin på min gamle 2takts knallert, hvorpå en kammerat og jeg, "Lånte" noget brændstof fra min kammerats far, som var murermester og havde en gammel cementblander som jeg mente at huske, kørte på diesel..

Men nu er jeg helt sikker, at jeg huskede rigtigt, for en benzin 2takter kan køre på diesel, og selv en 4takt benzin plæneklipper kan også..

En af mine venner havde den anden dag, sammen med en af hans kammerater, været ude at sejle, i den enes mindre jolle, på en tur fra Horsens til Endelave. Jollen har en lille indenbords dieselmotor, som desværre gik i stykker, da de var nået knap halvvejs.

De havde en reserve benzin-påhængsmotor med, men som altid, når sådan noget sker, havde de selvfølgelig ikke fået en dunk med benzin med, så min ven forslog, at de prøvede at tanke noget diesel på den, og se om den kunne køre på det, inden de kaldte på hjælp over radioen..

Det kunne den viste det sig, den startede efter nogle få ryg i snoren, og kørte nogenlunde, den træk ikke helt så godt som normalt og den røg også noget mere, som de kunne de se i vandet bag motoren.

Men som med humlebien der kun kan flyve, fordi den ikke ved, at det kan den ikke, så er det nok også kun fordi, den lille benzin påhængsmotor ikke havde hørt fra Landbo, at det ikke kunne lade sig gøre.. :P

Undskyld kære Leif, at jeg driller lidt, jeg har meget stor respect for din viden og indsigt om mekanik, den er mange gange større end min egen.

Du har som regel 100 % ret i det du skriver herinde om mekanik m.m, men som med alt andet, så kan man ikke vide alt, der vil altid være huller i ens viden...

Da min kammerat fortalte mig om den kiksede tur til Endelave, tænkte jeg på mig indlæg herinde, og gik så online, bla. på youtube for at undersøge det lidt bedre, og der var masser af indlæg, hvor det blev afprøvet på feks, offroad mc´er osv. og selv manden fra Project Farm, som er en meget grundig tester, prøvede det, på en gammel benzin plæneklipper, og det kunne også køre på ren diesel, det ville jeg selv have forsvoret var muligt, og det var tydeligt, at den ikke gjorde det så problemfrit som 2takterne, men kørte, det gjorde den..

Se feks. her:

https://www.youtube.com/watch?v=8VRHwVAPLxc&t=639s

https://www.youtube.com/watch?v=PXLWLXz0iY4ø

Prøv selv at søge på flere indlæg om emnet, der er en del derinde...

Mvh Christian
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kan en benzin motor køre på Dieselolie ?...

Ulæst indlæg af Landbo »

Ja og du bliver stadig "skudt ned", grundet det stadig ikke kan lade sig gøre og få en benzinmotor til at kunne gå på ren diesel, noget du jo selv beviser med dit videoklip fra Projekt farm.

Jeg kan også godt love dig, at fyren der påstår han kører på rent diesel i den første video du linker til er meget meget løgagtig. Han prøver efterfølgende at gentage succesen med endnu en løgn med en firtakts crossmaskine. Et gæt fra min side er at der max er 10% diesel i det du finder i tanken på de køretøjer.

Hvis du stadig lider af tvangstanken om diesel i en benzinmotor, tøws jeg da du skulle fylde diesel på din plæneklipper og se hvor meget plæne du får klippet. :mrgreen:

Tip, tømmer du dieselen af tank og svømmerhus igen, er der en meget stor chance for at den vil starte på ren benzin efter du har brændt dieselolien af tændrøret med en lighter eller gasblæselampe. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Kan en benzin motor køre på Dieselolie ?...

Ulæst indlæg af Cis »

Så er alle videoer inde på feks. youtube, der siger at en 2takter kan køre på ren diesel. fyldt med løgnere, og min kammerat er også løgner, samt mig selv ?

Til din orientering, så startede manden i Projekt Farm med at tømme tanken 100% for benzin, samt kaburatoren, og derpå fylde ren diesel på, som den både STARTEDE OG KØRTE på, en gammel slidt 4takter, det vises klart i videoen.

Eller var det også svindel løgn og humbug ?...

Det var først senere at han prøvede sig frem til, hvordan man kunne få den til at køre ok på en blanding af diesel og andre brændstoffer..

Måske du skulle bare indrømme, at du ikke er et orakel der ved alt, selv om du har stor viden om emnet, og at det som går mod dig, ikke behøver være løgn og latin..

Benzin 2 taktere kan starte og køre på ren diesel, det er et FAKTUM ...

Min plæneklipper vil nok ikke køre langt på diesel, den er elektrisk :lol:
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kan en benzin motor køre på Dieselolie ?...

Ulæst indlæg af Landbo »

Cis skrev: 4. juni 2023 23:45 Så er alle videoer inde på feks. youtube, der siger at en 2takter kan køre på ren diesel. fyldt med løgnere, og min kammerat er også løgner, samt mig selv ?

Til din orientering, så startede manden i Projekt Farm med at tømme tanken 100% for benzin, samt kaburatoren, og derpå fylde ren diesel på, som den både STARTEDE OG KØRTE på, en gammel slidt 4takter, det vises klart i videoen.

Eller var det også svindel løgn og humbug ?...

Det var først senere at han prøvede sig frem til, hvordan man kunne få den til at køre ok på en blanding af diesel og andre brændstoffer..

Måske du skulle bare indrømme, at du ikke er et orakel der ved alt, selv om du har stor viden om emnet, og at det som går mod dig, ikke behøver være løgn og latin..

Benzin 2 taktere kan starte og køre på ren diesel, det er et FAKTUM ...

Min plæneklipper vil nok ikke køre langt på diesel, den er elektrisk :lol:
Når du selv stiller det op på den enkle måde, vil jeg gerne svare åbenbart ja til spørgsmålet. Jeg ved naturligvis at tingene ikke er så firkantet som du ynder at sætte dem op. :mrgreen:

Nu synes jeg du bør se Projekt farm en gang til når du er så påståelig. Manden siger faktisk hele to gange at hans gamle sideventilet B&S motor ikke kan køre på ren diesel. Første gang føjer han til han bliver nødt til at prime motoren hele tiden for at holde den i gang. Det der sker for ham er at tændrøret bliver så vådt af al den diesel der kommer ind i cylinderen og ikke bliver brændt af. Grunden til manden overhovedet får den startet, er han bruger en boremaskine som startmotor. Skulle han bruge startsnoren er jeg ret sikker på der ikke kom den smule liv i den motor.

Nej, Projekt Farm fortæller og viser ærligt hvad han laver, som du kan både se og høre kan han ikke få motoren til at køre på rent diesel, kun startet den hvorefter den drukner i uforbrændt diesel kort efter.

Om det er en totakts eller en firtakts motor du prøver at få til og kører på ren diesel er ligegyldigt, idet karburatoren ikke kan at forstøve brændstoffet fint nok, sagt på en anden måde er dråberne alt for store der kommer ind i cylinderen til de kan antændes og forbrænde ordentligt.

Et faktum er, du ikke kan vedblive at holde liv i en benzinmotor med ren diesel som brændstof og slet ikke få den til at lave noget arbejde, basta.

Var det ren gammeldags petroleum du prøvede at køre din motor på, vil du have en mulighed for det vil lykkes ved at lade den køre med chokeren trukket en smule så den ikke magerkører. Men som alle motorer der kørte på petroleum i gamle dage, vil du opleve den ikke helt afleverer så mange hypper som når den kører på benzin, samt forbruget regnet i antal liter brændstof også stiger. Det sidste betød dog ikke ret meget dengang, da petroleum som man brugte til at fyre med var afgiftsfri og ikke kostede alverden i forhold til den dyre afgiftsbelagte benzin.

Helt ærligt, monstro ikke du bør overholde ordlyden i den/det gamle talemåde/ordsprog: "Skomager bliv ved din læst".

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?subentry_i ... ,2&mpage=2

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Kan en benzin motor køre på Dieselolie ?...

Ulæst indlæg af Cis »

Hvis vi skal til at finde mindre pæne titler til hinanden, som at påstå at jeg er meget firkantet, så klarer du den del selv til UG, så det må vi have til fælles..

Du påstod i den første tråd, hvor jeg skrev om at jeg havde kørt på diesel på min knallert, at en benzin motor ikke kunne starte op på diesel, du skrev, kort fortalt, at det ikke var fysisk muligt..

Jeg citerer dig:
Min viden har ikke nogle huller da det simpelthen ikke kan lade sig gøre og starte en benzinmotor med karburator på ren diesel, det ligegyldigt hvor meget du så tager af topstykket for at hæve kompressionen da diesels viskositet ikke tillader det bliver forstøvet i venturarøret: Citat slut.

Den gamle 4takt plæneklipper i klippet, startede og kørte på ren diesel, selv om den ikke kørte godt, hvad jeg også skrev indledningvis, og måtte have hjælp for at holde sig i gang, er det et faktum at den STARTEDE OG KØRTE på den rene diesel, selv om du prøver hårdtnakket at bortforklare det faktum...

Jeg har nogle gange hørt om motorsave som har startet op og kørt på diesel, fordi brugeren har taget fejl, og fyldt det på, i stedet for benzin, det har jeg aldrig tænkt nærmere over, men blot accepteret...

Jeg vil gerne lige spørge dig, er alle os der siger vi har kørt på ren Diesel på en 2takter benzin, taler usandt, kan du ikke svare klart på det Leif.

Er dit svar et ja, så er der jo ingen grund til at diskutere sagen yderligt...

Skal vi til at tale om ordsprog også, måske du så kunne tage denne til dig: Hovmod står for fald...

For det er selvfølgelig nemmest blot at erklære alt der ikke passer ind i ens eget narrativ, som svindel, på trods af flere klip på youtube giver mig ret, der er mange flere end de 2 jeg har linket til...
Besvar