HJÆLP. Banke/metallisk lyd

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Kenneth
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. februar 2023 16:47
Scootere: Suzuki adress Ap50 1996

HJÆLP. Banke/metallisk lyd

Ulæst indlæg af Kenneth »

Hej alle.
Jeg står med et problem med en udefinerbar banke/metallisk larm fra min tændingsside på morini motor blok.
Den opstår ved høje omdrejninger og jeg har svært ved at lokalisere om det er tændingsbanken eller et krumtap/leje problem.
Krumtaps lejer og pakdåser er skiftet for nyligt.
Nogle som kan hjælpe med symptomer og fejlsøgning for at finde frem til problemet før jeg igen skulle blokken.
Mvh fortvivlet suzuki ap50 ejer
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: HJÆLP. Banke/metallisk lyd

Ulæst indlæg af Landbo »

Kenneth skrev: 12. april 2023 10:32 Hej alle.
Jeg står med et problem med en udefinerbar banke/metallisk larm fra min tændingsside på morini motor blok.
Den opstår ved høje omdrejninger og jeg har svært ved at lokalisere om det er tændingsbanken eller et krumtap/leje problem.
Krumtaps lejer og pakdåser er skiftet for nyligt.
Nogle som kan hjælpe med symptomer og fejlsøgning for at finde frem til problemet før jeg igen skulle blokken.
Mvh fortvivlet suzuki ap50 ejer
Kender ikke meget til din model, men hvis der er tændingsbanken på en totakter lyder det som om du trækkeren stålbørste op og ned gennem cylinderen. Hvis lejet bliver klemt eller er defekt vil det synge mest ved høje omdrejninger. Der kan også sidde en metalsplint inde i svinghjulet som skraber på "lysspolen". Endelig kan lydene også stamme fra kickstarter/startermotor. Hvis du tager en stor skruetrækker og lægger klingen på motoren forskellige steder og øret mod håndtaget, burde du kunne indkredse stedet nogenlunde hvor det lyder usundt.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kenneth
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. februar 2023 16:47
Scootere: Suzuki adress Ap50 1996

Re: HJÆLP. Banke/metallisk lyd

Ulæst indlæg af Kenneth »

Tak for svar Leif.
Det lyder ikke som du beskriver tændingsbanken. Og lejer hyler/piver heller ikke.
Lyden kommer ved ret høje omdrejninger og lyder metallisk/banken agtig. Og er ret voldsomt. Har haft svinghjul og stator af og ser umiddelbart fornuftigt ud. Pakdåsen sidder også hvor den skal. Kan der være ubalance i krumtappen ?
Det er ikke svært at lokalisere lyden kommer fra svinghjuls siden. Det giver også ret mange vibrationer når lyden opstår i hele maskinen.
Mvh Kenneth
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: HJÆLP. Banke/metallisk lyd

Ulæst indlæg af Landbo »

Kenneth skrev: 12. april 2023 15:40 Tak for svar Leif.
Det lyder ikke som du beskriver tændingsbanken. Og lejer hyler/piver heller ikke.
Lyden kommer ved ret høje omdrejninger og lyder metallisk/banken agtig. Og er ret voldsomt. Har haft svinghjul og stator af og ser umiddelbart fornuftigt ud. Pakdåsen sidder også hvor den skal. Kan der være ubalance i krumtappen ?
Det er ikke svært at lokalisere lyden kommer fra svinghjuls siden. Det giver også ret mange vibrationer når lyden opstår i hele maskinen.
Mvh Kenneth
Det kan i princippet godt være et plejlstangsleje der er skidt, dog vil jeg mene du også skulle kunne høre det tydeligt fra begge sider af motoren. Det lyder nemlig som en metalagtig banken hvor der lynhurtigt sker noget meget alvorligt.

Jeg ser ingen grund til der pludselig skulle være kommet ubalance i krumtappen, men den kan godt begynde og dele sig og så har du pludselig både leje og metalliske lyde i en stor pærevælling.

Lad mig spørge om der sidder et kraftigt planet topstykke på motoren ? For så kan toppen af stemplet godt begynde at slå mod topstykket, især når motoren skal lave noget og cylinder/topstykket bliver godt varm.

Du kan hive topstykke/cylinder af motoren og lede efter metalspåner/støv/slagmærker nede i både krumtaphuset og over stemplet.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: HJÆLP. Banke/metallisk lyd

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Eventuelt lav en video.

Du kunne prøve brændstof med højere oktan.
Hvis det er tændingsbanken ændrer det sig så måske.
Brugeravatar
Kenneth
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. februar 2023 16:47
Scootere: Suzuki adress Ap50 1996

Re: HJÆLP. Banke/metallisk lyd

Ulæst indlæg af Kenneth »

Jeg tænker nemlig også at det kunne være lejet i bunden af plejlstangen.
Men lyden er klart mest at høre i tændingssiden. Var faktisk i tvivl om blæserhjulet gik på skjold eller andet i starten da det lød derhen af.

At en krumtap deler sig hvad skal det betyde?
Der er sat et 65cc airsal alu sports cylinder på med et tilsvarende topstykke. Jeg tænker kompression forholdet er i orden. Og lyden kommer ikke fra selve cylinder/stempel.
Jeg havde cylinderen adskilt forleden og så ingen ting være forkerte i hverken topstykke,cylinder eller stempel.
Jeg ville prøve med højere oktan i morgen og laver også en video så lyden kan høres. Der er Inger under “normale” omdrejninger, men får den noget af leve af skramler det helt vildt som om der ligger noget løst i tændingsiden blandet med en banken.
Tak de mange råd. Håber at komme det til Livs da jeg efterhånden er løbet tør for ideer.
En lille ekstra info er at der er kommet større karburator på. (19mm) og det virker til at forværres ved ikke om det skyldes højere flow og derved højere omdrejninger.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: HJÆLP. Banke/metallisk lyd

Ulæst indlæg af Landbo »

Kenneth skrev: 12. april 2023 20:40 Jeg tænker nemlig også at det kunne være lejet i bunden af plejlstangen.
Men lyden er klart mest at høre i tændingssiden. Var faktisk i tvivl om blæserhjulet gik på skjold eller andet i starten da det lød derhen af.

At en krumtap deler sig hvad skal det betyde?
Der er sat et 65cc airsal alu sports cylinder på med et tilsvarende topstykke. Jeg tænker kompression forholdet er i orden. Og lyden kommer ikke fra selve cylinder/stempel.
Jeg havde cylinderen adskilt forleden og så ingen ting være forkerte i hverken topstykke,cylinder eller stempel.
Jeg ville prøve med højere oktan i morgen og laver også en video så lyden kan høres. Der er Inger under “normale” omdrejninger, men får den noget af leve af skramler det helt vildt som om der ligger noget løst i tændingsiden blandet med en banken.
Tak de mange råd. Håber at komme det til Livs da jeg efterhånden er løbet tør for ideer.
En lille ekstra info er at der er kommet større karburator på. (19mm) og det virker til at forværres ved ikke om det skyldes højere flow og derved højere omdrejninger.
Ja ok med en uoriginal cylinder og top. Ja du kan da altid prøve og hælde oktan 100 på tanken.

I Øvrigt glemte jeg også og nævne at krydspinden kan være på vej ud i skyllekanalerne grundet en dårlig monteret låsering.

Alle krumtapper med nålelejer i den nederste plejlstangsleje er presset sammen over det emnerør som plejlstangslejet kører over, dvs en krumtap består af tre dele+plejlstangen. Det er gældende for alle et cylindrede to taktsmotore.

En større karburator burde ikke ændre på den metalliske lyd hvis motoren er ubelastet når du giver gas.

Lad os vide hvad du finder ud af.

Knæk og bræk, Leif.
Brugeravatar
Kenneth
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. februar 2023 16:47
Scootere: Suzuki adress Ap50 1996

Re: HJÆLP. Banke/metallisk lyd

Ulæst indlæg af Kenneth »

Opdatering fra dagens skruen.
Jeg fik skilt svinghjul og stator og tjekket det hele igennem . “Not” sad fint på tappen og passede i slichen på svinghjulet.
Pinbolte til motorblok blev ligeledes efterspændt, i samme omgang.
Pakdåsen blev igen tjekket samt om slør skulle forekomme i krumtap. Alt i skønneste orden.
Nyt tændrør samt 100 oktan med 2 % fuld sysntetisk 2t olie tilsat benzin.
Jeg opdagede under samling af tænding at udstødning ikke var ordentligt fast spændt på møtrik i mortor blok. Dette blev efterspændt.

Efter tømning af 95 oktan i tanken og påfyldning af ny 100 oktan startede jeg den op.

Den lød som førhen fornuftig rolig i tomgang men en tendens til ringen fra stempel ringe.

Jeg varmede forsigtig motoren op før jeg gav den noget at leve af.
Motoren havde ikke disse klaprende/metalliske/tikkene lys fra tændings siden.
Alt i alt tusind tak for hjælpen og de små guldkorn som ændrede motorgangen.

Næste opslag kommer til at omhandle korrekt karburator/luft,nålespids indstilling og fif hertil.
For effekt mangler jeg på denne opstilling lige nu.
Mvh mindre fortvivlende suzuki ejer 😊
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: HJÆLP. Banke/metallisk lyd

Ulæst indlæg af Landbo »

Det er dejligt det "kun" er tændingsbanken, som du helt sikkert også kan kurerer med en smule tykkere toppakning eller eventuelt med to af standard tykkelse stablet oven på hverandre. :mrgreen:

Hvis karburatoren er justeret til den magre side i blandingen, bidrager det i høj grad til du har tændingsbanken.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 14. april 2023 20:00, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: HJÆLP. Banke/metallisk lyd

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er forbrændingskammeret rent?
Eller sidder der en masse belægning i topstykket og på stemplet?
Besvar